SPL Charisma 2 / SPL tube vitalizer

aeroflux

Stamgast
Ik gebruik veel synthesizer-plugins en wil die wat vetter/wat analoger laten klinken .

Nu verkoopt SPL de Charisma 2 : een buizenbak die je signaal oppoetst doordat het door een stel buizen wordt gehaald.

Ook verkopen ze de Tube Vitalizer, die is wel een stukje duurder.
KAn ik deze ook voor dit doel gebruiken, of is zo'n Vitalizer puur bedoelt voor de eindmix.

Heeft er iemand ervaring met de TUbe Vitalizer en hoe verhoudt zo'n apparaat zich ten opzichte van mastering- SOFTWARE zoals T-racks en Ozone 3 ?

Je kan ook gewoon analoge synths kopen? Die klinken uit zichzelf al analoog. :W

een buizenbak die je signaal oppoetst doordat het door een stel buizen wordt gehaald.

Bij oppoetsen denk ik aan netter, glimmender, schoner.. dingen die niet gebeuren als je iets door een buizenbak haalt :D

Ik heb goede ervaringen met de SPL Vitalizer, maar het is wel oppassen.. het effect werkt verslavend

De vitalizer doet een aantal dingen:

- Bass boosten (knop naar links sublaag, knop naar rechts 'hoger' laag )
- op een speciale manier Eq-en van het mid (door SPL bedachte manier)
- knisperend hoog toevoegen
- stereobeeld verwijden

Als je dit toepast ergens op, en je switched heen en weer met de bypass, dan durf je de onbewerkte haast niet meer onaangetast te laten, dat bedoel ik met verslavende werking ghehe. Dus gebruik die vitalizer subtiel.

Voor ranzigheid/distortion gebruik ik de Tube Chandler distortion. Die is (vermoed ik) van mindere kwaliteit dan SPL buizen spul en ik vind dat-ie al aardig goed werk doet voor je mix.

In vergelijking met T-racks, t-rack is natuurlijk een equalizer, compressor/limiter en stereo-widener in 1.
In principe is er niets mis met T-racks, maar ik vond het vaak een beetje overdadig effect en ik vond dat ik weinig
controle had over het resultaat.

Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar hardware, simpelweg omdat het analoog is.
Als je het geld hebt, zou ik zeggen : ga voor de hardware, op zeker.

Ik heb twee Charisma's en een Tube Vitalizer. Kan het commentaar van Sander02 alleen maar bevestigen, de Vitalizer werkt zeer verslavend. Ook heb je de neiging om het teveel te gebruiken.

Mijn favoriete toepassingen:
Charisma:
- punch en distortion toevoegen aan kick en bass.
- meer 'bite' voor de Waldorf Q (niet bij pads) en ander digitaal spul.

Vitalizer:
- eindmix (heeeeel subtiel)
- mega brede synth pads
- drum submix
- vocals

Ik zou met de Charisma beginnen, is niet zo kostbaar en je kunt er nog altijd een vitalizer naast zetten:)
N.B. synth pads door de Charisma werkt echt niet, 'kraakt' alleen maar.

he mister G,

Bedankt voor je antwoord. Tis wel duidelijk dus dat beide apparaten toch een iets andere toepassing hebben. Tis voor mij ook niet echt makkelijker geworden want juist ook ging het me om de synthpads op te leuken , daar had ik de Charisma voor in gedachten, maar dat is niet echt een succes dus.

Origineel geplaatst door fuse
Je kan ook gewoon analoge synths kopen? Die klinken uit zichzelf al analoog. :W

Je hebt helemaal gelijk, en ik ben ook constant op zoek naar mooie analoge spullen, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Overigens daarover gesproken, weet je nog een mooie Juno 60 te koop ?

groet van Aeroflux
http://www.myspace.com/aerofluxftcyberbitch

Back