Reaktor

Holger

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik zit te denken over het aanschaffen van een goeie softsynth. Nu zijn ze allemaal duidelijk, behalve Reaktor.
Is reaktor een soort verzamelpakket van verschillende synths of zo?
En is het echt zo waanzinnig?

Wie helpt deze leek!

Dank,

Het is een modulaire softsynth. Download de demo gewoon ff en ga 't zelf eens proberen.

ALs je net begint in de wondere wereld der synthese kan ik je reaktor van harte AFraden.....

Dit is geen beginnerspakket maar een serieuze modulaire omgeving waarmee je op zeer laag niveau vele verschillende zaken kunt creeren. Maar als beginner zul je vooral presets laden vrees ik en weinig bouwen.

Wil je er tijd en energie in steken is het wel een heel mooi stuk software.

Reaktor is inderdaad een behoorlijk pittige modulaire synth pakket. Je kunt er zelf alles in bouwen met modulaire blokken als oscilatoren, envelopes, filters etc. Bovenop deze meest kleine 'lego' blokken is inmiddels al wel een hele library aan bruikbare synths gebouwd, dus op die manier kan je het wel als een pakket van meerdere synths beschouwen, waaronder een nabouw van een aantal klassiekers.
Zelf ben ik enorme fan van dit soort audio lego, maar om er als leek mee te beginnen, geen idee.... belangrijkste is dat je het leuk blijft vinden. Demo ervan is gratis te downloaden vanaf de NI site, dus probeer het !

Ik werk al best lang met Reaktor en ik raad het toch wel aan..
Je kunt namelijk ook prefab synths/effecten/drumcomputers etc.die gemaakt zijn door anderen gratis downloaden en gebruiken (deze noemen ze dan ensembles)
Als je een laagje verder wilt kun je zelf in die structuur duiken en dingen aanpassen,verwijderen of toevoegen dus als je bijvoorbeel een synth hebt gedownload met alleen een highpass filter kun je er zelf een lowpass van maken!Dit is ook vrij simpel en ik ga ook niet verder als de 1e laag.
Wat je nu namelijk ook kunt is zelf nieuwe modules maken (heeeel diep) maar daar komt wiskunde en veel denkwerk bij dus daat laat ik maar gaan :)

Er hangt wel een prijskaartje aan maar daar krijg je veeel voor terug.

Met al die ensembles die je kan downloaden haal je gelijk 1000 en 1 synths binnen ( wel veel van het zelfde moet ik zeggen maar wel leuk) Als je op en gegeven moment zelf gaat bouwen dan begint de lol pas.
Het is inderdaad net lego maar mocht je vroeger meer en plemobiel man zijn dan is deze wellicht meer iets voor jouw :D

Bedankt voor de reacties en linken. Ik ben er van overtuigd: reaktor is een waanzinnig programma!
Ondanks dat ik vroeger met Playmobiel i.p.v. Lego hebt gespeeld, ga ik het pakket toch maar aanschaffen :D
(en waarschijnlijk met boek)

Origineel geplaatst door Holger
Bedankt voor de reacties en linken. Ik ben er van overtuigd: reaktor is een waanzinnig programma!
Ondanks dat ik vroeger met Playmobiel i.p.v. Lego hebt gespeeld, ga ik het pakket toch maar aanschaffen :D
(en waarschijnlijk met boek)

Dat boek krijg je of je nou wilt of niet hoor.....:D

even een stomme vraag:

werkt reaktor ook goed samen met ableton? Is er zoiets als rewire maar dan in de reaktorversie?

Back