Cubasis AV en Yamaha CS6X

IndoEagle

Ingeburgerd
Hoi,

Wie gebruikt deze combi? Ben ik eigenlijk benieuwd naar....

Ik heb voor het eerst deze synth aangesloten met midi en ik wil op meerdere sporen verschillende geluiden uit de Yamaha gebruiken. Maar elke keer als ik op een nieuw spoor een andere geluid wil kiezen dan verandert de vorige kanaal ook mee. Lijkt wel of ik alleen maar 1 spoor tot mijn beschikking heb voor de Yamaha. Klopt dit wel?

Hoe kan dat nou? En hoe stel ik dat in als dit niet klopt?

Groetjes en bedankt,

Uit de informatie die je geeft, kunnen er volgens mij twee dingen aan de hand zijn:

1. Je hebt alle sporen in Cubasis op het zelfde midi-kanaal staan, of..
2. Je CS6X ontvangt maar op één midi-kanaal. Dit is een instelling die je op de CS6X moet veranderen. Elke part krijgt een eigen midi-kanaal en een eventueel 'common' of 'global' kanaal moet je uitschakelen. Ik denk dat dit wel in de manual van de synth staat.

Succes.

Ik heb sindskort een CS6R aangeschaft. wat identiek is aan de X. 8D

Nu ben ik er voor zover achter gekomen dat ik hem niet multitimbraal ken gebruiken.
Ik ben verplicht patches aan te maken in performance mode.

Ik ben er niet in geslaagd om met Cubase een specifiek geluidje te kiezen in de ene track, en vervolgens weer een andere in een 2e track.
Als dit wel mogelijk is hoor ik het graag.

Dus voor zover... voor elk geluid dat je wilt hebben na mijn onderzoek...
Een patch aanmaken, en in Part01 tot Part16 je geluiden zetten met elk een ander midikanaal..
En oh ja! :eureka: , zet wel Layer en/of local op off.. Want dat is misschien waar jij last van hebt.. dat je alles door elkaar heen hoort.

Suc6...

En any tips vand de CS6x are welcome!

Inderdaad..... je zet de CS6X of R in Performance Mode......en dan wat ik heb gedaan is als volgt...

Je maakt een Template waarin je, zoals Erazotropa ok zegt, per Part insteld hoe je die wilt hebben.....bijvoorbeeld.... Part01, alle waardes op 0 en receiving MIDI kanaal op 1..... en zo stel je alles in tot en met Part016.... dus Part05 met receiving MIDI kanaal 5..... om het simpel te houden...

Als je nou dit Template op je SmartMedia kaart opslaat (ergens aan het einde van de kaart) kun je deze Template Performance vervolgens als start positie gebruiken voor elk nieuw nummer.

Eigenlijk doe je dan ook hetzelfde in Cubase.... je maakt daar ook gewoon een Template.... die laat je corrensponderen met de Parts van je CS6X en dan weet je in ieder geval dat je "schoon" een nummer kunt beginnen.... je bent in ieder geval dan ook verzekerd dat je control changes in Cubase het juiste resultaat geven....

Do I make myself clear here??? :D

Succes

CP

Op dit moment ervaar ik nog steeds problemen met het kiezen van geluiden van mijn synth op de verschillende midi-kanalen in Cubasis. In de handleiding staat dat wel dat je de synth multitimbraal kunt gebruiken in een sequencer als bijvoorbeeld Cubase. Sterker nog: het is me wel gelukt om al 5 verschillende geluiden van de CS6X tegelijktertijd te horen in Cubasis, alleen als ik Cubasis afsluit en weer opstart dan bewaart de synth niet de midi-instellingen en kan ik elke keer weer de geluiden opzoeken in mijn synth.
Schijnt wel dat Part 01 tot en met Part 04 worden gebruikt voor layers. Dus je kan volgens mij alleen vanaf Part 05 pas beginnen met het selecteren van je geluiden.

Ik ben bang dat ik nog vele uurtjes zoet ben met het uitzoeken van dingen en het programmeren van de CS6X. Wel ontzettend frusterend als je erg de kriebels hebt om te muziek op te gaan nemen en het allemaal niet loopt zoals je het zou willen hebben. :(

Groeten!

P.s.
Cubik_Planet, wat is ook alweer een Template? Uitleg a.u.b.! :D

Kijk dat bedoel ik dus.... je hebt een template nodig.... die bewaart dus je instellingen zodat je de volgende keer niet opnieuw hoeft te beginnen..... works for me!!!!!

Ik zal ff kijken of ik die Template die ik gemaakt heb kan dumpen en naar je op kan sturen..... zal ik ook meteen mijn Cubase template ook naar je opsturen...... denk dat dit het snelste is om te doen......anders kan ik nog een kleine spoed cursus aanbieden .... kom ik wel een keertje langs dan ben je in no time klaar.... :mexico:

Je hoort nog van me....

CP

Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Grtz.. :biertje:

Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Origineel geplaatst door Erazotropa

Grtz.. :biertje:

Ik heb ooit voor mijn synths de Patch Files gemaakt voor Cubase..... en daar zit ook de CS6X tussen..... heb ze toen geupped op het Forum..... check de link.....

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4307

Greetz,

CP

Re: Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Re: Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Origineel geplaatst door Cubik_Planet

Ik heb ooit voor mijn synths de Patch Files gemaakt voor Cubase..... en daar zit ook de CS6X tussen..... heb ze toen geupped op het Forum..... check de link.....

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4307

Greetz,

CP

Kewl!, ik heb het gedownload. Maaare waar moet ik het inladen bij cubase?! Ik ben ook nog zo nono met Cubase..
Sorrriiieeeuuu!!

Origineel geplaatst door Cubik_Planet
Kijk dat bedoel ik dus.... je hebt een template nodig.... die bewaart dus je instellingen zodat je de volgende keer niet opnieuw hoeft te beginnen..... works for me!!!!!

Ik zal ff kijken of ik die Template die ik gemaakt heb kan dumpen en naar je op kan sturen..... zal ik ook meteen mijn Cubase template ook naar je opsturen...... denk dat dit het snelste is om te doen......anders kan ik nog een kleine spoed cursus aanbieden .... kom ik wel een keertje langs dan ben je in no time klaar.... :mexico:

Je hoort nog van me....

CP

Je bent wel errug aardig voor me....:)

Wat doe je a.s. zaterdagavond ? :D :D :D

Maar om even serieus te zijn....aha, dus die template heeft saven van alle instellingen dus als functie. Ik dacht al, die mensen van Yamaha kunnen toch niet zulke apparaten maken die de instellingen niet bewaren? Haha, LOL. Langskomen? Nou, DAT hoeft nou persé weer niet hoor! :)

Maar toch erg bedankt daarvoor :D

Re: Re: Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Re: Re: Re: Heeft er iemand toevallig drummaps van de CS6x voor Cubase?

Origineel geplaatst door Erazotropa

Kewl!, ik heb het gedownload. Maaare waar moet ik het inladen bij cubase?! Ik ben ook nog zo nono met Cubase..
Sorrriiieeeuuu!!

Je moet die txt file in je Cubase\Scripts\Patchnames zetten en zet ook meteen een kopie van de txt file in de Inactive folder ook in de Patchnames directory..... (just in case)

Start Cubase op en dan moet je links in he scherm de Patchname kolom activeren... als je die dan hebt staan dan klik ja daar met je muis op en moet je de Patchfile selecteren.....

Als je er niet uitkomt... de help van cubase geeft je wel een idee hoe je dit moet doen....

Ik heb trouwens een Versie 2 van de patchfile voor de CS6X gemaakt..... die is wat overzichtelijker..... heb de file toegevoegd...

Succes en hoor wel of het gelukt is....

CP

:okdan: :okdan: :okdan:

Attachments

• yamaha cs6x v2.txt
    18,9 KB · Bekeken: 140
Back