Metasonix TX-2 zelf bouw?

henq

Nieuwkomer
goed, de tx-2 (butt probe) is nergens meer te krijgen en verder heb ik het geld er ook niet voor, maar ik vroeg mij dus af:
is zoiets zelf te bouwen?

The Metasonix TX-2 is entirely made of vacuum tubes. To be specific, three type 4BN6 beam modulator devices. They were intended for use in crummy TV sets as FM detectors, and were NOT meant for audio applications. (Yes, another crap TV tube.)
The TX-2 can accept guitar, mic or line-level signals, though it works best with line level. By utilizing the inherent non-linearity of the 4BN6 tubes, the TX-2 offers a broad range of distortion effects. Carefully adjusting the FIST and REAM controls allows the user to vary the screen-grid voltages of the first two tubes--FIST controls the first (input) tube, REAM the second tube in the string.

This changes each tube's gain and distortion behaviour in a very drastic fashion. It can be adjusted from a mild tube-ish warmth, to horrid screaming broken-amp ultra-distortion from HELL. The range of overdrive effects is far vaster and more musically useful than those scores of silly overdrive pedals on the market that are built from ancient Mullard germanium transistors. Instead of simulating tube overdrive with a rare unavailable snob-value antique transistor, we simulate it WITH TUBES. Ha ha ha ha.

of weet iemand van projecten of schemas voor vergelijkbare onortodoxe buizen effecten?
bij voorbaat dank!

Ik denk niet dat je Eric Barbour zo gek krijgt dat hij de schema's naar je toestuurt. Het lijkt me daarnaast een niet een al te makkelijk project om een TX-2 na te maken. Je moet eerst de buizen zien te vinden (in een goede staat let wel, daar let Eric naar verluidt namelijk op) dan de print namaken die hij voor de routing gemaakt heeft, het spul bouwen en vergelijken met een originele TX-2. Geen van de hiervoor beschreven stappen lijkt me al te makkelijk. Aangezien er een portie moed in je project ziet staat in ieder geval een van mijn TX-2's tot je beschikking. Je moet er wel een reis naar Zwitserland voor overhebben.

In ieder geval heb je een goede smaak want de TX-2 is erg lekker (ik heb er 2 van de 200 voor stereo operatie). Je kunt ze als preamp en distortion (in het kwadraat faculteit 10) gebruiken en ze werken erg lekker met synths (in tegenstelling tot alle voornamelijk digitale distortion units die ik tot nu toe gebruikt (de FX-units der FX-units als de H8000 ingebegrepen). Slotsom, die paar honderd euro die Eric ervoor vroeg waren niet eens zo duur.

ik ga er ook niet van uit dat het makkelijk word hoor, en het word m'n eerste buizen project dus het zal wel wat tijd en moeite kosten, maar als ik een schema vind ga ik het wel proberen.
die buizen moeten redelijk makkelijk te vinden zijn en printjes maken gaat me ook redelijk soepel af...

maargoed, als jij er 2 hebt, dan heb ik mischien wel wat aan fotos van de ingewanden }:| mocht je die willen maken...
alvast bedankt voor je reactie!

Origineel geplaatst door henq
maargoed, als jij er 2 hebt, dan heb ik mischien wel wat aan fotos van de ingewanden }:| mocht je die willen maken...
alvast bedankt voor je reactie!

Ik zou je graag aan de foto's willen helpen maar als ik de TX-2's openmaak moet ik de stickers die ter versiering zijn aangebracht d'rvoor vernielen. Ik wil wel, voor zover je dat zou kunnen helpen een foto maken met wat je door het Metasonix glas kunt zien. D'r zit een lamp in (!) aangezien de gebruikte buizen geen licht geven dus het geheel is redelijk goed verlicht. PB je emailadres maar als je wil.

Tja verrek die schema's! Maar helaas geen TX-1 of TX-2 schema's :)

thanx voor het aanbod maar ik heb dan al een betere foto van de binnenkant (ook nog niet erg verhelderend, maar beter dan door het raampje...)

en verder heb ik goede hoop dat ik de schemas nog wel tepakken krijg, hij lijkt niet al te moeilijk te doen over schemas van producten die niet meer gemaakt worden.
ik ga me eerst maar eens goed verdiepen in buizentechniek, hoogspanning is toch nog wel iets nieuws voor me...

Back