5.1? 7.1? 4.1? of toch 2.1?

onzefree

synths are alive
OK, ik zit met een eerder klein kamertje-studiootje (3x3 of iets kleiner)
Maar ik zit met de gedachte om een 4.1 (maar aangezien dit eerder ongebruikelijk is , 5.1) te installeren-gebruiken, heb ik zeker een mooi vol geluid en stereo enal dacht ik zo.
Nu, hoe pak ik dit aan? Ik veronderstel dat er zo goed of geen systemen in bestaan, voor muziekproductie bedoel ik, die een mooi zuiver geluid geven, en ook krachtig kunnen zijn.
Ik zou het wel apprecieren, moest het systeem een mixer-mengpaneel bevatten, rond de 4 stereo tot 8 kanalen? Hoe los ik dit het beste op?
ipv 2 studiomonitors, 4 zwakkere passieven met een mixer? welk dan weliswaar 4 outputs heeft??? help? ik wil geen kosten gaan maken zonder resultaat?

Waarom wil je per sé een 5.1 speaker configuratie? Ga je je muziek ook in 6 kanalen opnemen? Anders heeft het volgens mij weinig zin.
Verder snap ik je vraag niet of het systeem een mixer moet bevatten?? Heb je nog helemaal geen mengpaneel?

Misschien eens kijken naar een set van Bluesky?

http://www.abluesky.com/asp/default.asp
Sky_System_One_51.jpg

volgens mij worden die dingen al snel een heel gedoe, zeker als de akoestiek van je ruimte wat te wensen overlaat.. en sowieso zie ik niet in wat een 5.1 systeem moet gaan doen in zo'n klein kamertje, ik den k dat het daar weinig nut heeft

dus als ik jou was zou ik voor dat zuiver stereo geluid misschien eerst zorgen voor optimale akoestiek in je kamer en daarbij gewoon een 2.0 systeem, kom je volgens mij een stuk verder mee

Origineel geplaatst door klausito
Waarom wil je per sé een 5.1 speaker configuratie? Ga je je muziek ook in 6 kanalen opnemen? Anders heeft het volgens mij weinig zin.
Verder snap ik je vraag niet of het systeem een mixer moet bevatten?? Heb je nog helemaal geen mengpaneel?
wel, ik heb gwn de mixer gebruikt uit mijn kc-500, ik heb die 'in het begin' spotgoedkoop op de kop kunnen tikken, maar ondertussen ben ik al voorbij het begin... ik ben bezig met een uitbreiding ziet u 8) .
Dus een mengpaneel heb ik ook achterwege gelaten, aangezien de kc voor mij wel een voldoende mengertje bevatte.

Origineel geplaatst door pocketzip
volgens mij worden die dingen al snel een heel gedoe, zeker als de akoestiek van je ruimte wat te wensen overlaat.. en sowieso zie ik niet in wat een 5.1 systeem moet gaan doen in zo'n klein kamertje, ik den k dat het daar weinig nut heeft

dus als ik jou was zou ik voor dat zuiver stereo geluid misschien eerst zorgen voor optimale akoestiek in je kamer en daarbij gewoon een 2.0 systeem, kom je volgens mij een stuk verder mee

Achja, met de installatie heb k niet zoveel problemen mee, maar met stereo (wat er dus wel in de woonkamer aanwezig is) heb je zo dat 'eenvoudige' stereoeffect :stupid . dat komt vaak niet mooi over, naar mijn mening, ik had zo iets in gedachte van een back met een een effen-mono-output en dan een front met de stereo erin, zodat je eiglijk altijd een mooie feedback langs achteren hebt?? niet?

Origineel geplaatst door Eraser127
Misschien eens kijken naar een set van Bluesky?

met alle respect, echt waar, maar aan een setje van 2000euries heb ik eiglijk niet veel...
wel een mooie site natuurlijk

Staat me nog iets bij van 'ambient music' van Brian Eno.
Die pakte één speaker achter, die werd gevoed door de plus van links en de plus van rechts.
Wat me tot nu toe opvalt aan al die x.y setjes (x>2 en y>0) is de overkill aan snoeren, en het relatief wazige geluid.
Doet me weer denken aan 'vroegûh': je kreeg steeds meer apparaten met 2 cassettedecks erin, die in principe dedicated waren voor opnemen en weergeven.
In de praktijk kon je beter je geld uitgeven aan een goed apparaat met slechts één deck erin.
Nu ook dat gedoe met al die speakers. Vrijwel alle setjes bestaan uit een aantal prutkastjes met prutspeakers er in. Alleen als je een leuke som geld neertelt begint het de moeite waard te worden.
Zit je alleen nog met het feit dat je dan wel b.v. 5.1 speakers hebt, maar het signaal wat je aanlevert is 2.0 . Dan zal er vast wel een processor in zitten die dat met wat faseverschuiving 'verkracht' naar een ruimtelijker geluid.
De vraag blijft dan of dat mooier wordt.
Als 'oude vent' blijf ik toch liever bij mijn 2.0 opstelling.
Zou ik méér willen, dan alleen als ik ook voldoende afwijkend signaal per kanaal heb. Anders zit ik met zoiets als dubbel stereo.
Van een enkele subwoofer moet ik al helemaal niks hebben. Als ik terugdenk aan de zware fretloze chorusbas uit diverse nummers van Paul Young (richting 1983), dan wil ik die toch echt volledig stereo horen.
Maar, dit is slechts mijn bekrompen mening.
Ik zou eerst een gaan experimenten met de spullen die je al hebt: pak de set van de woonkamer erbij, zet die op een fatsoenlijke manier erbij, en leg een extra snoer van je mixer naar dat setje. Dan heb je in ieder geval al dubbel stereo. Kost nog niks, en je hebt al een iets beter beeld van wat je te wachten staat.
Zelf vrees ik dat de kosten van een serieuze set niet in verhouding staan met de toename van het oorale plezier.

Origineel geplaatst door Heine
Staat me nog iets bij van 'ambient music' van Brian Eno.
Die pakte één speaker achter, die werd gevoed door de plus van links en de plus van rechts.
Wat me tot nu toe opvalt aan al die x.y setjes (x>2 en y>0) is de overkill aan snoeren, en het relatief wazige geluid.
Doet me weer denken aan 'vroegûh': je kreeg steeds meer apparaten met 2 cassettedecks erin, die in principe dedicated waren voor opnemen en weergeven.
In de praktijk kon je beter je geld uitgeven aan een goed apparaat met slechts één deck erin.
Nu ook dat gedoe met al die speakers. Vrijwel alle setjes bestaan uit een aantal prutkastjes met prutspeakers er in. Alleen als je een leuke som geld neertelt begint het de moeite waard te worden.
Zit je alleen nog met het feit dat je dan wel b.v. 5.1 speakers hebt, maar het signaal wat je aanlevert is 2.0 . Dan zal er vast wel een processor in zitten die dat met wat faseverschuiving 'verkracht' naar een ruimtelijker geluid.
De vraag blijft dan of dat mooier wordt.
Als 'oude vent' blijf ik toch liever bij mijn 2.0 opstelling.
Zou ik méér willen, dan alleen als ik ook voldoende afwijkend signaal per kanaal heb. Anders zit ik met zoiets als dubbel stereo.
Van een enkele subwoofer moet ik al helemaal niks hebben. Als ik terugdenk aan de zware fretloze chorusbas uit diverse nummers van Paul Young (richting 1983), dan wil ik die toch echt volledig stereo horen.
Maar, dit is slechts mijn bekrompen mening.
Ik zou eerst een gaan experimenten met de spullen die je al hebt: pak de set van de woonkamer erbij, zet die op een fatsoenlijke manier erbij, en leg een extra snoer van je mixer naar dat setje. Dan heb je in ieder geval al dubbel stereo. Kost nog niks, en je hebt al een iets beter beeld van wat je te wachten staat.
Zelf vrees ik dat de kosten van een serieuze set niet in verhouding staan met de toename van het oorale plezier.

euhm, thx :)

Back