A3000 externe cdromdrive

MicroFi

Ouwe rot
Ik heb onlangs voor weinig geld een Yamaha A3000 van iemand kunnen overnemen.
Bij die A3000 zat ook een externe cdromdrive die ik meteen heb aangesloten.
Nu was het mijn bedoeling om wav's van een cd'tje op de A3000 te zetten.

De A3000 herkent de drive, want onder het menu drive > drive wordt hij herkend.
Ook heb ik hem daar meteen op alle nummers gemount (1-6, op 7 staat de A3000 zelf).

Als ik nu onder het menu naar drive > import ga, blijven alle menuutjes leeg. Net alsof hij niets vindt?
Hoe zou ik dit moeten oplossen, want ik heb de manual proberen te volgen, maar daar staat om eerlijk te zijn, maar weinig bruikbaars in.

Alvast bedankt!

Dat zou dus betekenen dat je er via cdrom geen eigen samples op kan zetten?
Het lijkt me trouwens dat zowat elke sampler .wav's zou moeten ondersteunen, of ben ik nu mis? :confused:

Dat zou dus betekenen dat je er via cdrom geen eigen samples op kan zetten?

Tenzij je zo'n cd maakt met speciale software. Let wel, ik weet niet zeker of het zo is, maar ik zie dat Translator ook Yamaha disk-images kan maken, dus ik gok dat dat een exotisch formaat is.

Het lijkt me trouwens dat zowat elke sampler .wav's zou moeten ondersteunen, of ben ik nu mis?

Wav lijkt misschien nu heel erg "de standaard", maar vergeet niet dat wav pas in 1994 als datastandaard geaccepteerd is en het daarna nog even duurde voordat alles en iedereen het ging gebruiken...
Dus nee, veel oude samplers gebruiken geen wav.

De AxK ondersteund wel WAV. Sowieso gaat het importeren van wavjes nogal k%t want het gaat per stuk en je kan dus niet in een keer een hele map inladen.

Nu weet ik alleen niet meer of het mij ooit gelukt is wavjes in te lezen vanaf cd. Volgens mij wel. Op de AxK site staat eht volgende over de ondersteuning en import avn wav bestanden:
8/16-bit linear, mono/stereo,".WAV" extension (from DOS-format FD, HD, or ISO9660-format CD-ROM)
Dus het zou moeten kunnen. Ik weet ook eigenlijk wel zeker dat het me gelukt is. Mijn sampler staat echter ngo op zolder dus ik kan het even niet voor je uittesten hoe het ook al weer ging.

Staan je wavs in mapjes op de cd? En de mappen zie je wel in de import functie? Volgens mij moet het kunnen hoor, je kan op een of andere manier in de mappen komen en dan 'per stuk' de wavs inladen. Misschien anders even een andere cd proberen?!

Wat ik zelf altijd gebruikte was Sound Forge. Deze heeft een smdi functie voor samplers en dus ook de AxK, als het goed is lukt dat ook bij de A3000. Maar dan heb je wel een scsi pci kaart in je pc nodig. Dit gaat erg fijn en redelijk snel.

Ik ga zoizo eens met een ander cd'tje proberen, dan.
Maakt het uit of de samples in mapjes staan of niet? Bij mij doen ze dat namelijk niet!

Geweldig, dan weet ik tenminste dat ik niet verkeerd bezig ben :)
Goed, dan ga ik de volgende keer als ik thuis ben maar 'ns met diskettes zitten kloten.

Vreemd dat de verkoper er dan toch een scsi-cdromdrive heeft bijgeleverd.
Dan zou er dus inderdaad een soort van speciaal format moeten bestaan dat hij toch slikt?

Die A3000 FAQ is trouwens helemaal geweldig dsil, érg bedankt!

Er zijn zo nog wat andere threads waar ik laast allerlei programma's en documenten/links over de yammies heb gepost, moet je maar even zoeken, daar zul je veel aan hebben!

Zo is Bzone erg makkelijk en zeker voor een A3000 (vanwege die heerlijke goedwerkende knoppen) is A3Kremote erg makkelijk als je geluiden zit te maken. Werkt over midi, dus werkt niet samen met je sequencer, maar dan draai je over het algemeen toch niet zoveel aan de knoppen ;)

Verder zal de cdromdrive voor de sample cd's zijn. Als je die er ten minste bij hebt gekregen. Volgens mij kreeg je die trouwens niet bij de A3K maar wel bij de 4 en 5. Dit is yammie formaat en kan wel per volume (map) worden ingeladen.

Je kunt ook nog zelf sample cd's maken, met A3kdisky, maar dit is me nog nooit gelukt. Dus mocht iemand anders dit lezen die het wel ooit heeft gedaan (en nog weet hoe dat ging) dan hou ik me zeker aanbevolen. Het zou wel eens fijn zijn al m'n eigen prut op cd te branden.

Back