standaard handelingen binnen Wavelab LE

olav

Stamgast
Goedemorgen,

Een tijdje geleden heb ik de EMU 0404 gekocht waarbij zoals bekend tevens wavelab LE geleverd werd.

Nu vraag ik me als "noob" af of er in binnen deze wavelabversie standaard handelingen zijn die iedere muzieksoort een betere sound kunnen geven zonder al te diep in detail te gaan?

Misschien is dit een hele stomme vraag maar ik heb dan ook de ***** verstand van mastering en verwanten.

Thanks,

Olav

Re: standaard handelingen binnen Wavelab LE

Origineel geplaatst door olav
Nu vraag ik me als "noob" af of er in binnen deze wavelabversie standaard handelingen zijn die iedere muzieksoort een betere sound kunnen geven zonder al te diep in detail te gaan?

Een standaardhandeling die voor iedere muzieksoort toepasbaar is kan volgens mij alleen zijn, 'normalize'.

Voor de rest zal je toch per muzieksoort moeten gaan kijken wat handig is om te doen.
Compressie is niet altijd nodig, limiting soms wel en equalizing soms ook.

Probeer eerst maar eens EQ + limiting toe te passen, dan normalize. Als je daarmee enigszins goede resultaten weet te behalen maar je mist nog wat samenhang kan je verder gaan kijken naar multiband compressie.
Instellingen van alles hangt af van je muzieksoort en is dus niet echt standaard te noemen.

Normaliseren doe je normaal gesproken wel als laatst, dus als je gaat compressen, niet daarvoor normalizen maar er na.

Tip bij het maken van je mix, hou ca 6 db headroom over voor je bewerkingen in wavelab.

Back