je tracks opnemen cd? dat? wat is het beste?

remi v

Stamgast
hallo

ik heb een vraagje als je een track wilt opnemen bijvoorbeeld voor demos als master etc etc met wat kun je het beste opnemen gewoon direct wegbranden met je brandertje van 30 euro een goede losse cd brander of de oude trouwe dat recorder?

ik weet dat de dat veel wordt gebruikt en geweldige kwaliteit heeft omdat in tgen stelling voorbeeld md en dcc NIET gecomprimeerd wordt

het gaat niet om de makkelijkkheid maar puur de kwaliteit vd opnames

ik hoopo dat jullie iets weten

greetz remi v

Als je op CD opneemt maakt de kwaliteit van de CD brander in elk geval niets uit, want of het nu een goedkoop of duur ding is, hij schrijft exact hetzelfde weg, namelijk 1'tjes en 0'tjes in 'CD protocol'. Dit is altijd hetzelfde.

Wat betreft DAT: mijn ervaringen met DAT zijn niet zo heel goed, ik vind het een omslachtig systeem. Kwalitatief is het waarschijnlijk wel het beste (als ik me niet vergis heeft DAT een IETS groter dynamisch bereik dan CD, namelijk 48khz ipv 44 khz), maar als dit materiaal uit je PC komt is het in de meeste gevallen al hetzelfde als de CD specificatie en schiet je er niet veel mee op. Ik betwijfel of een normaal mens het verschil tussen DAT en CD kan horen, ik niet in elk geval.

Wat Rene zegt. Gewoon branden op een lage snelheid (vind 16x eigenlijk al hoog) en je cd-r daarna checken op evt. fouten.

De snelheid maakt toch niets uit voor de kwaliteit? Uiteindelijk brandt 'ie toch precies dezelfde bitjes.

Des te hoger de snelheid van het branden des te groter de kans op fouten, zeker bij de goedkopere branders.

Beetje OT maar toch relevant.
Afgelopen weekend een videocompilatie van een optreden op dvd gebrand. Twee keer gedaan op mmore 1-4x speed schijfjes, alleen maar problemen, uitval van geluid, blokjes etc. Toen maar geprobeerd op een Philips 16x speed schijfje: geen enkel probleem. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de writespeed op mijn Imac niet kan instellen, anders had ik hem zeker verlaagd.

oke bedankt voor de reacties mensen

ik had eigenlijk wel verwacht dat het niet zo veel verschil in zou zitten als ik nu een hele dikke dat recorder op de kop kan tikken voor extreem weinig dan zal ik in ieder geval niet twijvelen

Back