[afmixen] pieken in het volume...

GuidoR

Turning knobs, heating pads
Volgens mij kent iedereen dit wel... je nummer klinkt eindelijk goed en het volume is door je hele track zo'n beetje het zelfde maar tot je verbazing blijkt (zo laat soundforge zien) dat er een paar van die niet hoorbare pieken in het volume van je nummer zitten.

Wat kan je hier tegen doen? is compressie hiervoor bruikbaar?

alvast dank voor de reacties!

:halleluja

..als het alleen drums zijn, kun je ze vaak gewoon laten clippen...

Ik neem de uitgang van mn mengtafel 2 sporen op in SF 6.0 en normalize vaak alles op peak(!) level naar -0.5 DB...

Soms gebruik ik wave hammer op peak level om alles een beetje gelijk te trekken zonder dynamiek-verlies!

Ik zou zeggen probeer wave-hammer onder effecten en kies de "Mastering for 16-bit" preset...dit zou moeten werken!...

je kan limiten ja, ik heb dit ook vaak, gooi ik er 1 (zacht) instrumentje bij, komen er opeens van die mega pieken

Ik heb wel is gehad dat ik naar de wave keek in zijn geheel en toen zag ik een paar pieken. Toen ik ging inzoemen waren ze foetsie! Hmm, dacht ik toen..

Re: [afmixen] pieken in het volume...

Origineel geplaatst door STicKX
Volgens mij kent iedereen dit wel... je nummer klinkt eindelijk goed en het volume is door je hele track zo'n beetje het zelfde maar tot je verbazing blijkt (zo laat soundforge zien) dat er een paar van die niet hoorbare pieken in het volume van je nummer zitten.

Wat kan je hier tegen doen? is compressie hiervoor bruikbaar?

alvast dank voor de reacties!

:halleluja

Verschillende mogelijkheden:
- gewoon laten clippen: werkt aardig tot op zekere hoogte. Softclippen is vaak nog een stukje beter.
- door een limiter heenhalen (ultramaximixer): deze versterkt
alle signalen behalve vlak rond de pieken
- door een loudness maximizer heenhalen (steinberg
heeft er eentje).

het gaat om pieken die dus wel degelijk gaan clippen (hoorbaar) bij het normalizeren. En normalizeren zodat de pieken niet clippen geeft weer niet het gewenste resultaat (te zacht).

limiting dus?

Zoals ik het lees is het een limiter..

"Kies bij effecten wavehammer..."

Origineel geplaatst door STicKX
het gaat om pieken die dus wel degelijk gaan clippen (hoorbaar) bij het normalizeren. En normalizeren zodat de pieken niet clippen geeft weer niet het gewenste resultaat (te zacht).

limiting dus?

Dit hoeft niet altijd zo te zijn...
Pieken die ontstaan uit een breedbandig signaal
kun je gerust clippen, dat hoor je niet.
Sterker nog: die kun je beter clippen dan limiten,
want limiten heeft 'pumping' en 'breathing' artefacten,
die zijn ook niet altijd even gewenst....
Smalbandige signalen moet je wel altijd limiten, nooit clippen.

aaah ok dan!

maar in dit voorbeeld clipte ze wel dus dan is limiting de oplossing toch?

Soundforge (4.5) heeft ook dynamic compressie, je kan dan zelf kiezen vanaf hoeveel
db je dit wil toepassen -9db / -6db enz.
en daarna kan je gaan normalizen.

Is slechts een optie in de hoop dat je zo wel het resultaat behaald wat je zoekt.

Vind wavehammer 3x niks.
Maar denk dat je maar eens moet gaan proberen wat jezelf bevalt. Limiting,clipping en weet ik wat. Het gaat erom wat je er mee bereikt. Er zijn al zat suggesties geweest waar je denk ik wel even bezig bent.

Back