s330/550/ en dus ook w30 by wie in gebruik /ervaringen

R-ond

Gepokt en gemazeld
overleden lid
zijn dr gasten die de s330 s550 en eigenlijk is dit de w30 nog [veel ] gebruiken....?

schaam me om t te zeggen ik ben nog niet veel verder gekomen dan mte gebruiken as master keys,
wel gezocht naar data sounds diskkettes enz ; van alles gevonden mooie set librarys ,...op mn pc nog nu!
en idd die scsi ik d8 aaah t kapje zit er op maar waarschynlijk niet ,...intern moet er n chip in

k heb begrepen dat een wel een flink mooi soundje uit komt
digi filters ,..12 bitt ,..hebter dus nog maar erg weinig mee gedaan

iemand een merk cq model waar dit sampler - line serie ,..mee te vergelijken is ,..
qa12 bitt digi filters [ensoniq/korg dss ???}

ervaring mbt sound zzzzvoor deze serie

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik de W30 sinds 1992. De laatste jaren wel meer als master sequencer/clock, maar toch blijf ik de sample engine gebruiken. De klanken zijn relatief warm en vooral door die 12 bit klinkt ie erg goed voor drumsounds. Doordat ie intern met 16 bits werkt, is z'n kwaliteit heel goed.

De sample architectuur is typisch Roland, t.t.z. je begint met een sample die je over een aantal toetsen verdeelt en wat parameters aan toe kan kennen ... dit noemt men een tone. Die tones kan je tot maximum twee in een patch samenbrengen (split, velocity switch of mono).

Het sampelen en editeren is heel eenvoudig. Optie 7 uit een menu kiezen, treshold instellen en sampelen maar. Het editeren gebeurd voor een W30 op een ingebouwd display en is overzichtelijk. Op het gebied van geheugen is de W30 uitgerust met een 'wopping' 750 kb :D . Dit is op 30 kHz onderverdeeld in 2 banken van 7.2 sec (14.4 sec in totaal). Als je op 15 kHz werkt, heb je het dubbele dus 14.4 sec (28.8sec in totaal). Er zijn firma's geweest die in het verleden RAM uitbreidingen op de markt hebben gebracht, maar daar is nooit echt veel over geweten.

Aan de achterzijde van de W30 site een SCSI-poort, maar deze is niet standaard aangesloten. Om hem te kunnen gebruiken, moest je een extra SCSI-kit aanschaffen, wat gewoon neerkwam op een SCSI controller chip en een bijgewerkt OS. Op het net vind je perfect de specs van de nodige IC en het OS kan je downloaden van verschillende sites.

De verschillen tussen de S330/S550/W30:

W30 is op het gebied van geheugen identiek aan de S330. Hij heeft als enige van de serie een 61-keys keyboard, FDD en sequencer.

De S330 is de klankmodule van de W30. Je kan er een muis en RGB-monitor aan hangen om gemakkelijker te kunnen werken.

De S550 is juist het dubbele van de klankbron van de W30 of S330 (1.5 Mb). Alle sampeltijden kan je dus verlengen.

De S750 en S770 zijn de superlatieven van deze samplerserie die ook stereosampling aankonden en dergelijke meer. De S760 is dan weer een doorevolueren van die 750 en 770.

Hoop dat je hier iets mee bent. Check ook eventueel de links op m'n website http://www.guy-lian-music.be/lnks.htm

:doei:

kan beter [plaatsgebrek 4e keys momenteel ] een s520 dus bemachtigen ,..hmm
klank khebter drie flops by de w30 is el ok ...zeker mooie en helder te noemen

Ik heb onlangs een Roland W-30 gekocht, en ik moet zeggen ik kan er gewoon niet aan uit. Heb de handleiding al goed doorgenomen enzo, maar ik vind dit een ongelofelijke moeilijke synth. Heb er nog niets mee kunnen doen omdat ik het zeer gecompliceerd vind.

zie dat je een monitor of tv aan sluit ( dat kan op de 330 en de 550, dus ik
denk ook op de w30 ). anders kom je er zeker in het begin niet uit . En liefst
ook een muis ( geen standaard muis helaas , google ! search synthforum ? ),
dan loopt het bedienen als een trein.

heb hier een s50 staan, en heb er nog niks mee gedaan. ik weet wel dat het een goede bak is maar ik heb gewoon niets te sampelen

nou uuuh ik zou er gewoon us unne mcrofoontje inplugge

en als je dat niet heb, neem je een koptelefoon en plug je
die in de mik-input, en uuh dan uuh maak je es een raar geluid ;+)

Origineel geplaatst door mr space
heb hier een s50 staan, en heb er nog niks mee gedaan. ik weet wel dat het een goede bak is maar ik heb gewoon niets te sampelen

wat een atwoord geen inspiratie bedoel
je
sluit de out van jre pc aan en ga helemaal los zat et vinden
desnoods samplje andre van duin // kweet niet wat voor musik je maakt

Origineel geplaatst door guido
zie dat je een monitor of tv aan sluit ( dat kan op de 330 en de 550, dus ik
denk ook op de w30 ). anders kom je er zeker in het begin niet uit . En liefst
ook een muis ( geen standaard muis helaas , google ! search synthforum ? ),
dan loopt het bedienen als een trein.
Helaasch, er kan geen monitor op de W30 (tenzij ik een connector mis)...

Back