kerkorgel (pijporgel)

bliepertronic

Vintage kloon
in de ban
welke plugin geeft de natuurgetrouwste kerkorgel klank weer?
ik blijf het altijd een machtig mooi geluid vinden wat moeilijk te evenaren is met het geweld wat eruit komt als je hem in het echt hoort.

De M-Tron van M-Audio denk ik of een sample gebruiken.
De M-Tron bevat twee of drie kerkorgelklanken (waaronder een pijporgel) en het zijn oorspronkelijke opnames afkomstig uit de Mellotron die vooral in de jaren 60 veel werd gebruikt in een tijd dat er nog geen samplers bestonden.
Voor een kunstmatig kerkorgel (synthesizer) kan ik de PPG Wave 2V aanbevelen.
Zelf heb ik deze twee vsti's gebruikt om een kerkorgel na te bootsen en ik had een midi-bestandje van Bach. Bij de M-Tron kun je het probleem van te weinig octaven oplossen door het oorspronkelijke midi-bestandje 1 of twee octaven te transponeren.

de m tron heb ik zelf en was daar niet bepaald van onder de indruk (op de gebruikelijke mellotron geluiden na dan)
ik heb de orginele mellotron ook nog gehad maar heb ik met mijn stomme hoofd voor 200 gulden verkocht een jaar of 15 geleden

reaktor had ergens een preset die dacht ik... "steam pipe" noemde.
Dit was voor mij de meest realistische benadering

Klopt Blieper maar mij was het natuurlijk te doen om die echt Mellotron-klanken en al die onnodige hoorspelachtige tapes hoeven voor mij ook niet.
Overigens zitten er volgens mij ook nog nieuwe samples bij van een PPG-koor en die VP-vocal-klanken vertrouw ik ook niet.

Attachments

• stannesmainconsoletabfullsz.jpg
    stannesmainconsoletabfullsz.jpg
    121,6 KB · Bekeken: 101
Back