M-Audio Axiom 49 vs Korg Kontrol 49

kefkekeyser

Ouwe rot
Ik ben momenteel op zoek naar een leuk midi keyboardje. Na heel wat zoeken, ben ik uitgekomen bij twee types: de Axiom 49 en de Kontrol 49. Wat ik belangrijk vind is dat de draaiknoppen 'endless rotary' zijn (of hoe noem je dat): wat ik wil: als er bijvoorbeeld een knob de cutoff van een vst regelt, en ik verander van patch in die vst, dan zal de cutoff waarde ook anders worden. Als ik nu aan mijn knop draai, wil ik dat dit als effect heeft dat mijn verandering gewoon wordt opgetelt/afgetrokken van de huidige waarde (en niet zoal een ander systeem: waar de knop gewoon waardes uitstuurt tussen 0 en 127 en je dus irritante onverwachte sprongen kunt krijgen na het wisselen van een patch).

Wat ik ook leuk vind aan die twee midi klaviertjes zijn de drum pads. Wie heeft er één van die twee midi klaviertjes, welk is het beste? Hoe voelen de toetsen?

de m-audio is wel goedkoper heeft semi weigted keys en meer controllers volgens mij
de m-audio heeft zoiezo rotary encoders
de korg kan ik het zo gauw niet vinden

heb verder geen ervaring met 1 van de twee maar ben zelf ook wel aan het vergelijken
binnenkort toch maar eens ff naar feedback!

ff 2 cents...

ff 2 cents...

de axiom is voor het geld al zeker een leuke koop. de toetsen zijn lcihtgewogen, en zijn bruikbaar voor zowel piano (net zwaar genoeg) als synthpartijen (net licht genoeg)
de pads (die op 't eerste zicht hetzelfde zijn als die van de triggerfinger) zijn beter, en werken naar mijn menig lekker

Heb alleen de Axiom geprobeerd (Heb de 61-key)

Toetsen voelen best goed, rotaries werken goed en de drumpads zijn ook wel goed, ook qua aanslaggevoeligheid (is ook in te stellen).

Het enige nadeel vind ik dat de toetsen best veel geluid maken als je er hard op speelt.. Maar daar moet je maar aan wennen..

Voor de rest een goede controller voor het geld :)

Back