Blazers

Ensemble

Ouwe rot
Eleu,

Aangezien ik steeds meer blaasinstrumenten in mijn tracks verwerk maar uiteraard geen blazer ben vraag ik me af hoe je nou op een synth/keyboard het beste met blazergeluiden om kunt gaan.

Ik vraag me dan dus o.a. de volgende zaken af:

* hoe kun je het beste je envelopes instellen?
* welke aanslag is noodzakelijk om een echte blazer zo natuurgetrouw te emuleren?

Ik overweeg om de BC3 breath controller te kopen met de PLG150 VL van Yammieha maar ik wil eerst een optimaal resultaat bereiken met alleen mijn synth, zonder de genoemde hulpmiddelen.

Iemand nuttige tips?

Dank,

ens

Pitch envelope is belangrijk. Blazers blazen naar de toon toe, en wel van onder.
Filter envelopes moeten kunnen reageren op harde aanslag; hoe harder de aanslag, des te verder de filter open gaat.
Amplitude/amplifier envelope hoeft niet al te snelle attack te hebben. Een middelmatige attack is voldoende.

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de PG150VL, klinkt allemaal te neppig.
Breathcontroller, ik heb de bc1 nog, kan goed werken maar vereist wel enige "blaastechniek". Een goede mond/keyboard coordinatie is best belangrijk. Goede resultaten zijn te bereiken door je favoriete blazersounds te tweaken voor gebruik met de BC. Spelen met je volume, filter cuttoff en attack is dan het verhaal

bedoel je 1 blazer? of een heel orkest?

is wel belangrijk verschil denk ik...

Een BC is uiteindelijk maar 1 CC, het is niet een scala aan verschillende parameters die allerlei blaasinstrument dingen vertalen.

Maar ik denk dat het wel mooi is om velocity aan zowel de helderheid als de attack snelheid te koppelen.

Re: Blazers

Origineel geplaatst door Ensemble
Eleu,

Aangezien ik steeds meer blaasinstrumenten in mijn tracks verwerk

Laas wat hore dan!

Wat ik een keer gedaan heb en best wel aardig klonk.
Zocht eerst de sound die ik wil per instrument uit een sampleplayer of sampler.
Arrangeer een samenspel partij voor elk individueel instrument: trobone, trompet, sax.
Neem ze elk instrument individueel op op een audiotrack.
Zet ze in panning etc reverb etc. Eigenlijk behandel ze net zoals je ze in het echt zou opnemen.
(En eventueel sample je dan de gehele partij als die vaker terug keert in het nummer.
Dit laatse ook handig met achtergrond koortjes.)

Back