Powerconditioners ..

Ranzige hifi freaks zijn mensen die 500$ voor een speciaal gemaakte houten knop dokken omdat het zogenaamd beter zou klinken met het afstellen van hun versterker.

(En ja, dat bestaat echt.)

ik heb een phonic power conditioner... en je hoort minder brom / schakelgeluiden, maar verder maakt het niet veel uit. misschien dat het helpt tegen blikseminslagen...

ik denk dat als je echt stabiele netspanning wilt, dat je dan een UPS moet kopen. en dan gelijk een goeie (die echt een sinus uitstuurt in plaats van een halve blokgolf, iets dat goedkope UPS'en vaak hebben)

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik denk dat als je echt stabiele netspanning wilt, dat je dan een UPS moet kopen. en dan gelijk een goeie (die echt een sinus uitstuurt in plaats van een halve blokgolf, iets dat goedkope UPS'en vaak hebben)

Wat maakt het uit of er een blok of sinus uitkomt?

Inderdaad, vooral lichtere transformatoren kunnen niet goed tegen blokgolven. Net zoals een luidsprekerspoel het gaat begeven wanneer er op vol vermogen een blokgolf doorheen gaat. Een echte sinus is geen overbodige luxe en aangezien de goedkope UPS units dat niet doen is daarom het advies om die links te laten liggen.

mmmm ... ik geloof er geen drol van fuse ! moet dan een buttplug uit de middeleeuwen zijn maar dat heeft niks met geluid te maken .. 8o)

Anyway ik zie redelijk wat goedkope ups-en op marktplaats .. volgens mij ook van gerenomeerde merken .. iemand tips ? is zo'n belkin ups iets ?

Origineel geplaatst door MadR
vieze praat ;)
...
Anyway ik zie redelijk wat goedkope ups-en op marktplaats .. volgens mij ook van gerenomeerde merken .. iemand tips ? is zo'n belkin ups iets ?

Werkt prima voor (elektronische) geschakelde voeding maar dus niet voor de gemiddelde synth met een lamellen transformator. Het kan de door elektrovolt omschreven harakiri tot gevolg hebben.

ff een noob vraagje tussendoor.
Ik heb van die stekker blokken met aan/uit switch.
Als ik zo'n stekker blok uit zet heeft dat dan hetzelfde effect als de stekker eruit halen ?

correct me if i'm wrong:

een schakelaar omzetten is niet hetzelfde als de stekker eruit trekken. Tenminste, het resultaat is wel hetzelfde (je verbreekt het contact), maar de afstand tussen de contacten in een schakelaar is maar zeer klein (paar millimeter).
Als er nu een erg hoge spanning/stroom (weet ik het) je schakelaar bereikt kan het zijn dat de spanning/stroom hoog genoeg is om door de lucht over te slaan op het andere contact. Als ware de schakelaar gewoon gesloten.

Bij het uittrekken van de stekkers, vergroot je de afstand tussen de contacten. Die afstand zal groot genoeg zijn om geen vonk te doen overslaan.

Moraal van dit verhaal:

Dus liever de stekkers er uit, dan een schakelaar omzetten!

Origineel geplaatst door fuse
Ranzige hifi freaks zijn mensen die 500$ voor een speciaal gemaakte houten knop dokken omdat het zogenaamd beter zou klinken met het afstellen van hun versterker.

(En ja, dat bestaat echt.)
Da's hetzelfde type mensen die hun CD's in de vriezer leggen omdat de bitjes dan harder worden en beter uitgelezen worden, right? :D

(En ja, dit is ooit 'ns echt gesuggereerd door een "vooraanstaand" HiFi-blad.)

Dat zijn dezelfde mensen de kristal in hun CDspeler vervangen voor een betere kwaliteit zodat er minder jitter in het clock signaal zit waardoor de DA gelijkmatiger werkt en je dus beter geluid hebt. Dit gaat trouwens wel ergens over, alleen is het de vraag of jij en ik het verscnil zullen horen op onze niet-high-end versterker en monitors.

Origineel geplaatst door Ross
correct me if i'm wrong:
...
Moraal van dit verhaal:

Dus liever de stekkers er uit, dan een schakelaar omzetten!

Klopt helemaal. Bij 230 Volt moet de contactafstand minimaal 3 millimeter zijn. Vuistregel, 10mm lucht isoleert 1000V. Dus wanneer er 500 volt door een schakelaar gaat dan springen de elektronen gewoon over die 3mm heen. Dus bij voorkeur de stekker eruit.

Origineel geplaatst door Meinte37
Da's hetzelfde type mensen die hun CD's in de vriezer leggen omdat de bitjes dan harder worden en beter uitgelezen worden, right? :D

(En ja, dit is ooit 'ns echt gesuggereerd door een "vooraanstaand" HiFi-blad.)

kapotte harddisks gaan bij mij ook nog effe verpakt die vriezer in om voor da laatste keer nog wat data te redden ..

weet niet of de bitjes harder worden maar het heeft me toch wel een hoop werk gescheelt ..

dus don't fuck with bites and vriezers ! 8o)

Voor de rest snap ik fuse niet .. als we over dure spullen hebben zegt ie dat het allemaal marketing is .. heb iets betaalbaars begint ie over ranzig !

En ik wil alleen een goede maar betaalbare power conditioner/ netfilter .. =(

En mijn huis is uit 1956 dus ...

gewoon een APC nemen, zit je altijd goed...
Ik heb in het verleden trouwens een zelfgebouwd filter bouwen wat goed werkt, waar het op neerkomt is dat je tussen de fase en nul een dikke spoel zet met dik draad en dan voor en achter die spoel een condensator zet, eigenlijk dus gewoon een low pass filter maar dat werkt goed.
Uiteraard wel condensatoren nemen voor AC (wissel) en die minstens 240v aankunnen.

----/---(((()--/------
-- --
-- --
---/---((()---/------

zoiets dus 8o)

..

..

Is zo'n power conditioner eigenlijk geen verplicht onderdeel van de Live laptop muzikant?
Als de stroomtoevoer van je laptop in zo'n club om wat voor reden dan ook zwaar varieert, helpt zo'n apparaat je dan of is het daar niet geschikt voor?

Wat adviseren jullie eigenlijk zowieso om de stroomtoevoer in live situatie voor zowel laptop als synths etc. te bewaken, veilig ste stellen?

greets,

ens

Re: ..

Re: ..

Origineel geplaatst door da goose
... eigenlijk dus gewoon een low pass filter maar dat werkt goed.
Uiteraard wel condensatoren nemen voor AC (wissel) en die minstens 240v aankunnen...
Aanvulling, de condensator moet minimaal 325 Volt kunnen hebben dat is de werkelijke piekspanning, de waarde van 230 is namelijk RMS gemeten en dus niet het getal wat je moet hebben.

Origineel geplaatst door Ensemble
Is zo'n power conditioner eigenlijk geen verplicht onderdeel van de Live laptop muzikant?
Als de stroomtoevoer van je laptop in zo'n club om wat voor reden dan ook zwaar varieert, helpt zo'n apparaat je dan of is het daar niet geschikt voor?

Wat adviseren jullie eigenlijk zowieso om de stroomtoevoer in live situatie voor zowel laptop als synths etc. te bewaken, veilig ste stellen?

greets,

ens
In de meeste clubs mag je er vanuit gaan dat er betrouwbare stroom aanwezig is. Persoonlijk meet ik voordat ik een stekker in de doos stop even met de multimeter welke spanning er op staat, of je kunt ook een stekkerblok nemen waar al een meet geval met led aanduiding in zit.

Op festivals en tijdelijke installatie's op diesel aggregaten en dergelijke is het allemaal wat lastiger. Meet dan zeker eerst wat je voor je kiezen hebt.

In sommige gevallen zijn de stekkers verkeerd gemonteerd waardoor je ineens 400 Volt hebt, twee fases dus in plaats van fase en nul. Sluit je spul dan absoluut niet aan want gegarandeerd dat het direct stuk gaat. Beveiligen tegen overspanning is zeker nuttig en hoeft niet al te duur te zijn.

Wat er dan nog kan gebeuren is dat je last krijgt van een blackout of een brownout. Een blackout is duidelijk, alles dood en meestal duurt het dan ook een aantal minuten voor je weer stroom hebt. Een brownout of tijdelijke onderspanning is lastiger. Korte perioden tot pakweg een halve seconde worden door de meeste voedingen wel overbrugd maar wanneer het langer duurd, bijvoorbeeld vijf seconden dan heb je grote kans dat synths en drumcoputers gaan vastlopen of zichzelf resetten en opnieuw opstarten, dat is natuurlijk niet leuk.

Voor dat soort gevallen kun je volstaan met UPS unit van voldoende vermogen. Let wel dat je niet onderbemeten bent, dus geen 400VA nemen als je voor 300 Watt aan spullen hebt want dat gaat niet goed. Watt is niet gelijk aan VA, afhankelijk van de efficiëntie van de voeding is de power factor (zoals dat heet) 0,7 tot 0,9. Neem daarom voor het gemak een factor 1,5 om zeker te zijn en 2,0 of hoger om langer op de batterij door te kunnen werken. Verder moet je uitzoeken of alle voedingen die je hebt overweg kunnen met een gemodificeerde of trapezium golfvorm.
PHP:
.    ---
. ---   ---   ---
.          ---
Sommige voedingen zien namelijk liever een echte 50 Hz sinus en dat is niet wat de meeste UPS units je zullen leveren.

APC is prima voor de meeste gevallen.
Wil je meer en beter dan is bijvoorbeeld een Powerware 5-serie aan te bevelen.

Origineel geplaatst door FrankH
Klopt helemaal. Bij 230 Volt moet de contactafstand minimaal 3 millimeter zijn. Vuistregel, 10mm lucht isoleert 1000V. Dus wanneer er 500 volt door een schakelaar gaat dan springen de elektronen gewoon over die 3mm heen. Dus bij voorkeur de stekker eruit.

Volgens mij isoleerd lucht veel meer dan 1000V/cm. Ik heb namelijk een electrostaat die werkt op 7500V met een afstand van 3mm. Dat is 2500V/mm (ipv 100v/mm) zonder dat er vonken overslaan. En dan moet er nog ruimte zijn om het membraam heen en weer te laten bewegen.

En dat betekend dat een gewone schakelaar prima de stroom kan uitschakelen, zonder dat er problemen optreden. Wat ook weer overeenkomt met het gezonde boeren verstand. Want waarom zou een fabrikant een schakelaar in een appataat zetten die niet werkt.

Edit: Ik heb het even opgezocht en de doorslagspanning van lucht is 3000V/mm. Dat betekend dat de schakelaars in onze huizen en apparaten goed zijn ontworpen en gewoon werken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Patat Met
Volgens mij isoleerd lucht veel meer dan 1000V/cm...
Klopt, ik maakte de klassieke kommafout. Ik heb zelf geen elektronica gedaan maar een vriend van mij is elektroinstallateur, hij vertelde mij dat het hierbij gaat om de vonkbrug die in bepaalde gevallen kan ontstaan wanneer je een 230 Volt schakelaar 'uitschakeld', daar schijnt de contactafstand van 3 mm vandaan te komen.

Maar hoe dan ook, de context is dat je bij onweer de stekkers uit de muur moet halen omdat een stekkerblok met schakelaar onvoldoende bescherming zal bieden tegen een eventuele inslag.

Back