verschillen Motu 2408 MK1, MK2 en MK3

Denk eraan een geluidskaart aan te schaffen. Wil er niet teveel aan uitgeven. Een motu 2408 mk1 was ooit 1 van de betere. Nu is mijn vraag "in hoeverre verhoud zo'n oud beestje zich met de huidige generatie geluiskaarten"?
Iemand schreef op internet dat de MK1 zelfs betere componenten en betere pre-amps heeft dan de latere versies. Ook dat deze "warmer" klinkt dan de MK2 en MK3
Nu wil iedereen 96 khz opnemen. Hoor je dat verschil nu echt wel zo duidelijk?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, aangezien "nieuw" niet altijd beter hoeft te zijn
Klopt het dat de MK1 "beter klinkt" en opgebouwd is uit duurdere/betere componenten?

De prijs van de MK1 is ongeveer 250 euro en van de MK2 400 euro
Wat de Mk3 2e hands moet kosten weet ik niet.

MOTU 2408 = 20 bit analog @44 or 48. It can do 24 bit via digital (TDIF) connectors though, so the DM24 would have been perfect, just not at higher than 48khz clock speeds.

MOTU 2408 mkii = 24 bit analog @44 or 48.

MOTU 2408 mkiii = 24 bit analog with clock speeds up to 96khz.

Zie deze advertentie! Ervaringen van een gebruiker die een vergelijking maakt tussen de MK1 en de MK2
MOTU 2408 mk.1 + pci 324 kaart

Dit betreft een pro geluidskaart welke op 16bit of 24 bit/44.1 of 48 Khz werkt.

- 8 analoge inputs en outputs (goud vergulde tulpstekkers)
- 24 sporen digitale tascam inputs en outputs
- 24 sporen digitale adat inputs en outputs
- spdiff in en out
- stereo monitor outputs
- headphone output met volumeregelaar.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze bak beter klinkt dan de meeste normale 96Khz geluidskaarten.
Heb ook een 2408 mk.2 gehad en persoonlijk vind ik de mk.1 beter/warmer klinken. Dit komt ook omdat in de mk.1 betere componenten+op-amps zijn gebruikt dan in de Mk2.

Zowel voor windows als voor mac.

Foto komt er z.s.m. aan. De unit is in super goede staat.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze bak beter klinkt dan de meeste normale 96Khz geluidskaarten.
Heb ook een 2408 mk.2 gehad en persoonlijk vind ik de mk.1 beter/warmer klinken. Dit komt ook omdat in de mk.1 betere componenten+op-amps zijn gebruikt dan in de Mk2.

Hahaha, dat zou ik ook zeggen als ik een mk1 verkocht... :D
Om nou te zeggen dat ik het direct geloof, tja, ehm... nee.
Maar goed, ik heb ze niet naast elkaar gehoord en iedereen heeft andere oren - en z'n mening.

Houd er trouwens bij die MOTU setjes rekening mee dat je wellicht beperkt vooruit kan met de bijgeleverde PCI kaart. Ik heb het niet helemaal paraat meer, maar er was iets met de 324 waardoor je beter de nieuwere 424 kon hebben.
Die is nog best duur als je die los moet kopen!

mocht je er nieuwere versie's van de IO dozen aan willen knopen moet je volgens mij een 424 kaartje hebben. De 24IO werkt alleen met een 424 kaartje, en de 2408 mk3 ook. Als t je dus alleen om deze enkele aanschaf gaat volstaat een 324 met 2408 mk 1 of 2 wel prima, mocht je het later uit willen breiden dan wellicht niet, tenzij je je uitbreidingen ook weer van de tweedehands markt af haalt.

Dank voor de reaktie allebei

ullie bedoelen wanneer je er nog een module (of hoe dat mag heten) aan vast wilt koppelen?
Dat ben ik niet van plan. 8 in en 8 uit volstaat. Vraag me af of mijn computer zowieso 8 sporen tegelijk kan opnemen

(E)xpress, e(X)treem, ...

(E)xpress, e(X)treem, ...

Ik heb het niet helemaal paraat meer, maar er was iets met de 324 waardoor je beter de nieuwere 424 kon hebben.
Die is nog best duur als je die los moet kopen! [/B]

Klopt: er zijn een aantal versies van de MOTU PCI kaarten.
De 324 is alleen geschikt voor 5V PCI sloten.
De 424 is er in drie versies: een 5V en een PCI-X versie die naar 5V ook in 3.3V PCI sloten past en een 424e die in PCI-E sloten past.
Op wikipedia staat wel een aardige uitleg over de verschillende types sloten (PCI, PCI-X, PCI-E).

http://en.wikipedia.org/wiki/Pci-e
http://en.wikipedia.org/wiki/PCIX

Patrick.

Back