Sampler/controller d.m.v. keyboard

Zji

Stamgast
Onlangs ben ik eens wat rond gaan kijken op zoek naar een goed programma waarmee ik, tijdens een optreden, samples danwel loopjes vanuit mijn Macbook Pro kan laten afspelen. Ik kwam al vrij snel uit bij Ableton Live, waar ik een trial-versie van heb gedownload en eens wat mee ben gaan spelen. Vooralsnog zonder al te veel resultaat, maar daar moet ik me nog eens wat meer in verdiepen.

Waar het me echter om gaat is het volgende. Ik heb een aantal filmpjes en voorbeeldjes gezien waarbij mensen met een simpele USB-midi-controller zoals de M-Audio Trigger Finger of de Akai MPD16 gebruiken om hun sampletjes aan te sturen, danwel settings te veranderen binnen een VST(i). Aangezien het voor mij vooralsnog meer om een experimentje gaat dan om serieus intensief gebruik vind ik het de aanschaf van zo'n dingetje nog niet echt waard, maar vroeg ik me opeens af of ik niet gewoon een oud synthersizertje kan gebruiken en daar per toets wat commando's aan kan toewijzen? Technisch lijkt het me mogelijk, want ik heb het idee dat een midi-signaal een midi-signaal is (maar misschien zie ik dat verkeerd). De vraag is echter hoe.

Nu kwam ik hier in huis pas een stoffige Kawai K1 synthersizer tegen. Ik kan met die geluidjes niet zo gek veel, maar voor een dergelijke toepassing zou het ding ideaal zijn. Dus: gaat dit werken? :)

Na nog wat gepiel met Ableton denk ik dat ik sowieso andere software nodig heb voor wat ik zoek. Voor zover ik het begrijp gaat het bij Live echt om loops binnen het gestelde aantal bpm. Ik zoek puur software waarbij ik verschillende bankjes kan vullen met geluidssamples, die ik vervolgens real-time kan oproepen via MIDI. Wellicht heeft iemand daar een suggestie voor?

Je HOEFT geen loops te gebruiken in Ableton. Je kunt ook gewoon losse samples er in zetten. Deze trigger je en die spelen vervolgens netjes 1 keer af. Maar... je zult wel een bpm moeten instellen. Of een RedSound microsync kopen, die kan een via een bpm teller het aantal bpm omzetten naar midi.

in Ableton Live zit Impulse, een sampler met 8 slots (dmv van racks uit te breiden tot oneindig aantal slots)
werk heel flexibel en is eigenlijk precies wat je zoekt (dit hoeven idd geen loops te zijn). Je kan het zo komplex of zo simpel maken als je zelf wil, indien je een uitgebreider arrangement nodig hebt dan alleen wat samples te triggeren kan dit ook.

Je kan ook overwegen een drumsampler als Battery in stand-alone modus gebruiken, maar dit is veel beperkter (je kan alleen ingebouwde effecten gebruiken).

Om het even welk klavier (mits dat ie MIDI heeft) kan je gebruiken in Live om clips en samples te triggeren.

Oké, het werkt nu al heel aardig met Impulse! Ik vind het een beetje jammer dat de samples op het eind 'uitfaden', maar daar is wel mee te leven. Ik vraag me echter nog wel wat af m.b.t. het triggeren. Wanneer mijn Roland piano is aangesloten worden de samples naast met de toetsen a, s, d, etc. met de toetsen vanaf de centrale C op mijn piano getriggerd. Wat ik eigenlijk zou willen is dat sample 2, 3 en 4 door slechts het toetsenbord van mijn computer worden getriggerd en sample 1 door het 'control'-pedaal op mijn Roland. Ik kom er alleen niet echt achter hoe ik de (MIDI)-controls van de losse samples kan veranderen.

Hoe krijg ik dat voor mekaar?

Back