Sound Forge 9!

Op 9 april heeft Sony Media Software Sound forge 9 officieel gereleased:

soundforge9.jpg

De nieuwe functies die het meest in't oog springen zijn:

- Verbeterde workflow: oa: Drag&drop selectie kan naar het zelfde audiospoor, van en naar ieder spoor in een multichannel werkblad uitgevoerd worden en heeft crossfade mogelijkheden.
- Multi channel (2.1, 5.1, 7.1 : ) surround support.
- Multichannel surround *.wav, en export naar Dolby AC3 en Windowe media audio mogelijk)
- Plugin chanier automatisatie met envelope beugels op de waveform, om nauwkerig je gewenste effecten te manipuleren
- Sony audio restoration plugins 2 (nog betere denoiser/declicker, om die oude bandopnames/ruisende bestanden op te poetsen)
- Alle VST, DXi en interne sound forge effect plugins zoals pitch shift, pan/expand & vibrato: nu allemaal uitgerust met Fade/in/Fadeout mogelijkheden.
- iZotope mastering plugins (mastering EQ, mastering reverb and mastering dynamics)
- CD architect 5.2 voor het bepalen van de layout en branden van je cd's

Meer weten? : http://www.sonycreativesoftware.com/products/product.asp?pid=431

Laatst gewijzigd:
Ziet er erg mooi en met oog voor ''werkflow'' in combi met detail uit. Ik vraag me af hoe goed en dicht zo'n Soundforce,Wavelab en Samplitude nu bij elkaar liggen. Wat nu ''beter'' zou zijn, t.a.v mogelijkheden,gemakzucht,kwaliteit en andere dingen.

Alle bekende sound forge effect plugins zoals pitch shift, pan/expand, vibrato, nu allemaal uitgerust met Fade/in/Fadeout mogelijkheden

dat hadden ze eerder moeten doen! Dit miste ik wel eens bij editen..

Op één of andere manier ben ik echt verankerd aan soundforge. Ik weet nog heel goed dat ik met sf2 het programma heb leren kennen als een applicatie die op een natuurlijke manier de klassieke windows type workflow uitbreidde tot audio editing.

De manier waarop je de effects bedient en kan loop previewen, de recht-door-zee manier warop je dat effect kan manipuleren terwijl je de preview hoort
Probeer dat maar eens op zulke gestroomlijnde manier te doen met goldwave ofzo:

Je moet met die andere programma's soms veel meer onslachtigere handelingen doen om een selectie te maken en als beginner heb ik ook wel de cooledits en wavlabs van die tijd geprobeerd, en sf stak er kwa werkbaarheid toch boven uit , ook omdat men vel van de effects dicht bij het windows interface type blijft en "in place" functies toevoegde om je vlot een idee te geven welk effect je gaat verkrijgen bij het editeren met effects..

Het is natuurlijk ook een kwestie van gewente. Ik werk gewoon met niets anders dan soundforge voor audio editing.

Maar vergelijk het een beetje met reaper t.o.v fruity loops, met reaper als back to basics sequencer met veel functies wiens interface zo dicht mogelijk bij windows aanleunt als mogelijk.

Origineel geplaatst door Arv
dat hadden ze eerder moeten doen! Dit miste ik wel eens bij editen..

jah, en nu krijg je ineens the full monty: je kan nog nauwkeriger je effecten gaan manipuleren met de plugin chaner automation, is wel wat omslachtiger maar komt op het zelfde neer, daar kan je bv een direct to wwet envelope gaan maken terwijl je ook nog een andere parameter bijstuurt..

Het lijkt wel een "sequencer" voor audiofiles te gaan worden :)

Ook leuk is de team up met Izotope.
Hopen dat dit net zo stabiel draait als de vorige versies.

Jep, kijk maar eens als je verder klikt in de store, dan kan je zien dat je hem voor $99 kan kopen..

Ik had eerst sf audio studio 8 en heb 'm voor 190 euro..

Origineel geplaatst door CosmicDreamer
Jep, kijk maar eens als je verder klikt in de store, dan kan je zien dat je hem voor $99 kan kopen..

Ik had eerst sf audio studio 8 en heb 'm voor 190 euro..

Bij feedback audio studio versie 7 voor 79 euro

Heeft iemand em al?

Hoe zijn de nieuwe mastering plugins? Vooral benieuwd naar de dynamics?
En hoe goed werkt de nieuwe ruisonderdrukking?
Multichannel 5.1/7.1 lijkt me ook wel cool, maar lijkt ook wel enorm ingewikkeld om daar iets serieus mee te doen?

ik heb 'm al sinds dinsdag, en die mastering plugins zijn echt niet slecht, (maar vind waves toch nog altijd gemakkelijker om snel een goede sound te krijgen). De bijgeleverde izotope plugins zijn wel veel minder grillig dan de standaard bijgeleverde wavehammer enzo, de band eq equalizer, daar kan je op een fijne manier nog wat aan het totaalbeeld van je master werken en em dan door de dynamics halen...

Surround files creëren op zich is niet zo moeilijk, je opent gewoon een nieuw window met het FILE menu en creeert een wave file met 3 , 6 of 8 sporen.j Die komen dan overeen met standard surround setup,

voor 5.1 is dat bv:

1. links
2. rechts
3 center
4. woofer
5 achter links
6. achter rechts

Het is geen multitracker, het is een surround file editor. je kan van 0 je surround opstelling van een geluids effect gaan maken, of als je muziek hebt opgenomen en je wilt bepaalde dingen als surround sound scapes er tussen kan je bv: bestaande tracks gewoon naar het kanaal dat je wenst slepen,

Echt bedreven ben ik er ook nog niet in hoor

:halleluja Ok, ben nu al de hele dag met de demo van SF9 aan de slag, puur en alleen te kijken wat het gaat worden, Wavelab of SF9.....

Zoals het er nu uitziet ga ik Steinberg voor audio editting gedag zeggen!

Dingen die me positief opvielen en ervoor zorgen dat ik over de streep gehaald ga worden:
*PRIJS!!! 349 tov 599 voor WL6
*goede workflow
*goede interne fx
*Plugin-Chainer :okdan: :halleluja
*overzichtelijkheid
*tweakbaarheid, I'm a control freak :D
*keurige pdf manual
etc etc

Zit er bij de boxed versie gewoon een hardcopy manual trouwens ?

heb jij die offer niet gekregen om het voor 249 euri te kopen ? ?(is nog tot 31 mei geloof ik)

tja, het enige dat ik kan bedenken is dat ik die kreeg omdat ik op de sony mailinglist zit

Back