Cubase En Een Beginneling!

robbie50

ferkeert lit
Hallo.....
:)

Een aantal van jullie gaat hierom lachen......:D
maar voor mij is het serieus, ik ben maar een "beginneling" in Cubase......

Het volgende,
Ik gebruik Cubase en mijn Fanton X7.......

Wat lukt mij wel........
Gewoon op toetsenbord spelen en dit opnemen......afspelen lukt ook....
Maar wat wil ik......?
(is dat eigenlijk wel mogelijk????)

Baspartijtje opnemen......spoor 1
Drumpje erbij spoor 2
Solootje spoor 3
Stringetje spoor 4

Maar HOE doe je dat?
Ik weet dat ik verschillende midi kanalen moet gebruiken, maar als ik Cubase op midikanaal 2 zet......hoor ik niets gebeurt er niets ect........laat staan bij kanaal 3 of hoger.....
Op mijn X7 heb ik niets aparts ingesteld qua midi.......zou waarschijnlijk wel moeten gebeuren.......WIE helpt mij op weg?

ik gebruik Cubase 3.1.1 build 944 en heb de Cubase file van Roland in het programma geinstalleerd......

Tips???

Graag.....

groet,

rob

:confused: :confused:

Je moet je synth instellen daar voor.
Bij Korg is het Sequencer mode en bij Roland heet dat Performance mode dacht ik.
Pas dan kan je per midi kanaal een ander instrument selecteren.
Zelf gebruik ik geen Cubase, maar de overige instellingen staan vast wel in de manual.

Idd. Een fantom x7 owner kan het je preciezer vertellen...maar op mijn Roland(s) heb je "patch" (1 midi kanaal) en "perform" voor alle 16.

Verder zijn er nog verschillende performance modes (overigens klinkt een patch niet meer hetzelfde in Performance mode - alle effecten moeten worden verdeeld over 16 kanalen en dat gaat niet altijd naar wens) - Layer en Split.

Idealiter heeft elke patch in een Performance z'n eigen MIDI-kanaal - da's wat je wilt hebben. Bij een Layer hebben 2 patches dezelfde MIDI-kanalen; bij Split ook, maar dan overlappen de keyranges van de patches elkaar niet.

Wat je ook kunt doen is op je Fantom skip back sampling gebruiken - die verandert (als 't goed is!) je spoor in een .wav file die je gelijk in Cubase kan mikken. Dat scheelt, dan hoef je ook nog niks eens in te stellen voor opnemen.

Verder kan ik je aanraden een video-tutorial of een extra boek erbij te halen voor Cubase :).

Back