Roland Fantom; Bezuinigen; wel of niet doen?

Je hebt nu voortaan hele kleine broers en zusjes van de grote workstations.
Zoals de MM6 of de MO6 en de Micro X lijn....

Ik hoop dat ze dit ook nu met romplers/modules gaan doen, maar nog goedkoper. Net zoals Roland nu met de Sonic cell komt (deze vind ik overgens erg duur)

Ik heb wel oren voor dergeljke kleinere mindere feautures kleine compacte kassies :biertje:

Origineel geplaatst door ajarink
Het zijn niet de patches maar de elektronica volgens mij. De Xa heeft weliswaar dezelfde patches als de X, maar een andere D/A converter, waardoor de sound dunner is dan bij de X. Het verschil tussen de S en de X/Xa is ook groot, kwa geluidskwaliteit. Ik heb de S, de Xa en de X naast elkaar geluisterd en de S was daarvan toch met afstand de verliezer.
Dat kan; ik heb de S en de Xa beiden gehoord (en de X trouwens ook), maar niet naast elkaar.

Origineel geplaatst door ajarink
De FA76 is, zoals je zegt, de klassieke Fantom, maar dat was écht uien. De Motif Classic (ik heb de 7) was daarentegen toch een hele kwaliteit beter dan de Fantom S.

Ik heb de Fantom S en de Motif Classic 7 beiden naast elkaar gehad. Persoonlijk vond ik de Motif zeker niet in alle opzichten beter dan de Fantom S. Wel op het gebied van bijvoorbeeld de Rhodespiano's, maar de orgels in de Motif vond ik toch wel zwak, veel zwakker dan Roland i.h.a. in zijn "stock ROM" biedt (was bij de Yamaha S30 ook al, in vergelijking met de Roland XV-synths)... Acoustische piano's vond ik vergelijkbaar (Motif is dan wel de iets betere, vind ik ook), maar met een SRX-11 in de Fantom S heb je iets dat de Motif (nogmaals: in mijn humble opinion redelijk in de hoek zet qua acoustische piano. En de blazers (met name de secties) van de Motif vond ik ook niet helemaal je-van-het.
Dan laat ik het gebruikersgemak nog even buiten beschouwing.

Maar als die Xa ten gevolge van de converters echt beter dan de S klinkt, dan moet je dat natuurlijk wel meewegen ten faveure van de Xa ten opzichte van de S. Is inderdaad zeker een valide punt.
Het mooie is: ze zijn verschillend en liggen in dezelfde prijsklasse, dus je hebt een heldere keuze. Wil je veel SRX-slots, dan is de S een betere keuze voor dat geld. De nadruk op andere features geeft de Xa het voordeel van de keuze...

Back