NI Reaktor vs Clavia G1 en G2

Stamgast
Misschien is dit al vele malen gevraagd (dan bij voorbaat mijn excuses), maar ik vroeg mij af hoe NI Reaktor zich verhoudt ten opzichte van de Clavia G1 en G2 puur betreft het geluid? Ik begrijp dat je met Reaktor een stuk meer mogelijkheden hebt en dat je bij de G1 en G2 de voordelen van hardware hebt, maar is het geluid van G1 en G2 'beter' te noemen dan dat van NI Reaktor, aangezien ik dat nog wel eens lees. Ik begrijp dat dit nogal een subjectieve materie is, maar ik neem aan dat mensen hier met beide systemen werken en de verschillen in geluid wel kunnen duiden. Alvast bedankt!

ik heb reaktor en G2, Reaktor gebruik ik voor sample gerelateerde dingen en fx.
voor de rest gebruik ik g2 en ander computer/synth geneuzel.
de klank van de g2 vind ik vele malen lekkerder dan die van reaktor en werkt lekker snel qua resultaat.

:)

Ik vind beiden oplossingen hun nut hebben.

Reaktor heeft een customizable user interface, kan sampling en erg veel diepe zaken asl filter ontwerp etc op een laag level.

Maar ff snel iets in elkaar patchen gaat op een Nord veel en veel beter.

Vind de klank van beide oplossingen prima.

Ik heb 1 maand zitten twijfelen tussen de G2X en Softsynths, en ik heb de keuze gemaakt
voor de Soft...Hardware verdient nog steeds mijn voorkeur, heb zo'n 30 machines hier
staan, maar als het echt gaat om Modular systemen denk ik zelf dat VA's de toekomst hebben.

In plaats van 2000 euro uit te geven voor een G2x heb ik me een 'super' muziek computer samengesteld met een EMU geluids interface, en ga waanzinnig uit mijn dak als ik
Tassmann, of Reaktor erop los laat.

Let wel: als je graag aan knoppen draait is soft natuurlijk niet het ware, en als je live
wilt optreden ook niet...koop je dan maar een V-Synth ;-))

Ik hoop dat je wat aan de info hebt, anders mail je me maar.

groetjes,
Angelo

Zucht...ik lees net mijn mailtje...en moet toegeven dat ik hier nu 2x G2's en 1 G2x heb staan...met mijn grote waffel "soft" is beter...die G2's zijn het einde ;-) :geslaagd:

Ik heb mijn G2 Engine weggedaan en Reaktor als vervanger aangeschaft. Ik gebruikte de G2 eigenlijk alleen maar als ik iets heel specifieks nodig had dat ik niet met een andere synth kon bouwen, en dat kan ik met Reaktor ook. Qua klank vond ik de G2 wel goed maar niet opzienbarend, ik ben nooit kapot geweest van de 'Clavia-sound'. Dus wat mij betreft is Reaktor een goede en goedkope vervanger. Van de opbrengst van de G2 Engine heb ik weer nieuwe gear gekocht :D

Waar zit de specifieke 'clavia' sound m dan in? Ik heb namelijk de afgelopen tijd ook een beetje naar Reaktor en de Nord Modular serie zitten kijken, maar ik denk dat Reaktor voor mij meer dan genoeg zou bieden en is zoals napole0n aangeeft in verhouding natuurlijk een stuk goedkoper.

clavia is wat "hoogbetoont"
voordeel clavia: je neemt hem zo mee overal heen en weet wat je eraan hebt. handig concept. houdt z'n waarde beter , zeker als je hem redelijk goedkoop aanschaft
voordeel reaktor: blijft up to date dank zij software upgrades. g2 waarschijnlijk over enkele windowsversies niet meer compatibel met editorcomputer. spreek dan over een jaar of 5 ca

Waar zit de specifieke 'clavia' sound m dan in?

Da's nogal subjectief en moeilijk te benoemen, maar als ik het zou moeten omschrijven zou het 'digitaal, kil, dun, helder' zijn. Verder niets mis mee, maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.

Wat Sunny_pedaal zegt over de waarde klopt, maar aangezien ik Reaktor voor slechts 99E heb gekocht vind ik dat niet zo relevant :)

Ach...ik vind de sound van de G2's gewoon zooo subtiel, ben qua dat echt een sound-liefhebber, heb een Oasys hier staan en nog wat andere machines (V-synth GT, die trouwens te gek is met die vocal-designer, access Ti)..maar iedereen heeft zo zijn eigen sound-smaak...echte analoge machines zoals de system 100 van Roland vind ik ook het einde, of van ARP...soms kun je minutenlang luisteren naar een sequence...achja, ben weer aan het dromen :-) blijft mooi, die analoge bakken...

De sound van de Nord Clavia G2's kan ik niet beoordelen wel gebruik ik Reaktor en ben daar tevreden over. (heb het wel voor 375 Euro aangeschaft... i.p.v. 99 bij de NI-kerstakties).
Doch hoe het klinkt ...? dat is toch sterk afhankelijk van de geluidskaart in je PC,
Reaktor is tenslotte software. Het enige minpunt dat ik tot hiertoe heb ontdekt is de
kwaliteit van de ruisbron (toch bij deze die in de standaard modules geprogrammeerd staan).

De sound van de Nord Clavia G2's kan ik niet beoordelen wel gebruik ik Reaktor en ben daar tevreden over. (heb het wel voor 375 Euro aangeschaft... i.p.v. 99 bij de NI-kerstakties).
Doch hoe het klinkt ...? dat is toch sterk afhankelijk van de geluidskaart in je PC,
Reaktor is tenslotte software. Het enige minpunt dat ik tot hiertoe heb ontdekt is de kwaliteit van de ruisbron (toch bij deze die in de standaard modules geprogrammeerd staan).

Wat is er dan mis aan die ruis? (je zou denken dat ze die toch gewoon met een randomgenerator opwekken; en een goede randomgenerator geeft een samplereeks met een constant (="wit") lange-termijnspectrum (power spectrum densitiy).

Kun je niet een stukje ruis posten in mp3?

Hopelijk lukken die twee bijlage...
Een figuur met de opzet in NI Reaktor en de wave als resultaat.

>Wat is er dan mis aan die ruis?
De ruis wordt gevormd door een blokgolfvorm die constant in pulsbreedte wordt gemoduleerd.
Volgens analyze 'lijkt' deze equivalent aan witte ruis.
Toch, als je die ruis echter gaat filteren om dan als modulatiebron te gebruiken,
(bvb. voor FM) blijkt die veel meer te verzwakken, dan bij eenzelfde opzet
met een 'hardware synthesizer' (bvb. de Anx1), ondanks dezelfde verzwakkingsfactor.
Ik vraag me dan af is het omdat in reaktor het geheel als patching
berekend wordt of wat ook. Voorlopig voor mij nog een raadsel.

Attachments

• NI_Noise.png
    NI_Noise.png
    19 KB · Bekeken: 115
  • NI_witte_ruis.wav
    756,2 KB · Bekeken: 124
Heb van zowel de G2 als van reaktor patches gehoord wat gewoon analoog klonk.
(van smackos en geitenbreijer)

Hoeft echt nie kil en koud te klinken... reaktor op een aantal x oversampling bv....

Back