Kant en klare akoestische panelen

sten

Ouwe rot
Omdat ik geen zin/tijd heb om absorptiepanelen/chunks te bouwen denk ik er aan mijn studio te bekleden met een aantal kant en klare akoestische panelen (eigen merk van Musik Store). Deze panelen zijn mijn inziens scherp geprijst en zien er ook mooi uit. De collectie is te vinden op de site:
http://www.musicstore.de/is-bin/INT...C+STORE+ACOUSTICS&PriceRange=&firstSelection=

images.php
images.php
images.php

De afmetingen van die absorptieplaten zijn 60cm x 60cm en in de dikte 7 of 12 cm verkrijgbaar. superchunks: 30cm x 30cm x 60cm.

Heeft iemand ervaring met die absorbers en/of chunks? Zouden ze goed het breedband absorben (danwel de superchunks het laag)?

Vooraf gezegd: geen ervaringen met deze specifieke producten van Music Store.
Qua breedband absorbtie zal het wellicht goed zijn, het blijft lastig te vergelijken in hoeverre het ècht kwaliteitsmateriaal is met dezelfde eigenschappen als goed akoestisch schuim (van bijv. Auralex).

Over die cornertraps wil ik toch wel het volgende kwijt: voor de frequenties waar het écht interessant wordt (ruwweg 50 tot 200 Hz) moet je cornerdemping aanbrengen die dieper gaat dan de 30 cm. die deze 'chunks' diep zijn. Denk algauw aan het dubbele, 60 cm. dus.
E.e.a. valt natuurkundig uit te rekenen aan de hand van de golflengte enzo, maar da's ingewikkeld en ook wel ergens op te zoeken op het web... ;)

Bedankt voor je reactie.

Op axifoam.de vind ik zojuist het volgende:

Blok 460 mm: Onderste frequentiegrens van 28 Hz
Blok 250 mm: Onderste frequentiegrens van 50 Hz

Zo'n 460mm cornercube kost ongeveer 80 euro (1 meter hoog).

Ik heb zelf eea van die musci store dingen aan de muur.
Was idd erg goedkoop. Was iets van 160 euro kwijt voor 8 corner traps + 2 kubussen en 10x 30x30 pyramide tegels(ex brandstof om er heen te rijden, maar ik rij leaseauto......).
in vergelijking met bijv aurlex erg goedkoop.

Resultaat is best goed.
Ik heb een ruimte van 2,70x4Meter die is flink stuk "droger" geworden. Naast het music store schuim hangt er trouwens ook nog een heel zwaar gordijn voor het raam.

Mijn ruimte heeft, acoustisch gezien, een nadeel dat ie aan de vrij grote woonkamer vast zit. Je hoort dus nog wel wat galm uit de woonkamer komen.

Verder heb ik nog wel een enorm irritante staande golf op zo'n 124Hz. Is ook niet beter geworden met die cornertraps maar dat ik ook niet verwacht. Zal wel een paneltje voro gebouwd moeten worden.

Back