Opgenomen parameters bewerken

Sebastiaan_2003

Ingeburgerd
Vandaag een JX305 aangeschaft. Erg lekker dingetje, heb hem al een keer eerder gehad, maar toen verkocht omdat ik geld nodig had ;)

Nu wil ik weten hoe je in cubase de parameters kunt bewerken nadat je ze hebt opgenomen. Bijvoorbeeld ik neem een melodie op en draai wat aan de high pass filter. Dit slaat cubase dan op, maar ik heb geen idee waar ik dit zou kunnen bewerken. Je draait natuurlijk nooit helemaal strak aan zo'n knopje dus ik zou het nog wat willen perfectioneren in cubase.

Hopelijk is er iemand die me kan helpen.

Mocht het niet duidelijk zijn vraag dan gerust. :okdan:

Alvast bedankt

Hoi,

Alvorens je iets in Cubase kunt bewerken zul je er eerst voor moeten zorgen dat de hele handel juist aangesloten is. Bouw daarom de volgende "constructie":

Midi out van je synth ==> midi in van je computer ==> midi out van je computer ==> midi in van je synth.

De route die de midi signalen lopen komt hierop neer: Je speelt een melodie en draait wat aan je knoppen....Die signalen komen in Cubase terecht....Cubase neemt alles op....zowel de midi noten als het gedraai aan de knoppen (die laatste worden in de vorm van midi CC messages opgenomen; CC = Continous Control)....Cubase stuurt die signalen via de midi out van de computer door naar je synth die vervolgens alle midi signalen verwerkt en het bijbehorende geluid produceert.

Je haalt dus alle midisignalen door Cubase heen, voordat ze door je synth worden verwerkt. Je hebt een soort "lus" gemaakt.

Let er wel op dat je je synth zo afstelt dat deze alleen midi out wegstuurt en niet meteen het geluid produceert, maar alleen reageert op wat er via de midi in binnenkomt. Doorgaans zit er in synthesizers een "local off" instelling die daarvoor zorgt. Lees dat na in de handleiding.

Als je de boel juist hebt aangesloten en ook Cubase juist hebt hebt ingesteld, verschijnt het gedraai aan de knoppen in een apart midispoor in de vorm van een grafiek die je met de muis kunt bijwerken.

Lees dus de handleiding van je synth om erachter te komen hoe deze met midi omgaat en doorzoek ook de handleiding van Cubase om te zien hoe het met midi routing geregeld is.

Groet,

Merlin.

Origineel geplaatst door Merlin

Als je de boel juist hebt aangesloten en ook Cubase juist hebt hebt ingesteld, verschijnt het gedraai aan de knoppen in een apart midispoor in de vorm van een grafiek die je met de muis kunt bijwerken.

Merlin.
Alleen dit stukje snap ik niet. Waar verschijnt dat spoor dan? En waaraan herken je welk filter/effect...

Elke track heeft linksonder een + tekentje staan. Hiermee kun je het track "uitklappen" om de automation / controller data zichtbaar te maken. Met een keuzebalkje kun je kiezen welke controller je zichtbaar wilt maken. Je kunt het track zelfs meerdere malen uitklappen en meerdere automation / controller data tracks tegelijk zichtbaar maken.

Let er wel op dat je van te voren controleert of de midi in- en uitgangen in Cubase goed geconfigureerd zijn. Een simpele test: raak wat toetsen aan op je synth en kijk of in de cubase transport balk een soort balkje rood uitslaat op het moment dat je de toets aanraakt; dan weet je of je midi signalen door cubase ontvangen en verwerkt worden. Zo niet, dan wordt het drivers checken en door de opties schermen van cubase heenklikken.

Groet,

Merlin

OK ik heb het geprobeerd maar het lukt nog steeds niet.
De ins en outs zijn goed geconfigureerd, als ik wat in speel neemt ie het op zoals ik het inspeel. En hij speelt het ook weer op dezelfde manier af.

Ik heb tijdens het spelen wat aan de cutoff filter zitten draaien en dit heeft hij eveneens opgeslagen. Ik kan deze gegevens alleen nergens meer terug vinden!! En daar ging het me juist om.

Wat doe ik fout :)

4136a23a05.png

Ik ben dat hele rijtje dus afgegaan, maar kan geen data vinden.

Check bij de midi instellingen van Cubase of het SYS-EX filter aanstaat. Als dat het geval is dan wordt de controller data niet opgenomen. Als het opgenomen zou zijn dan zou er een sterretje in de lijst met controllers moeten staan voor het desbetreffende CC nummer.

Zie je wel de midi input meter (in de transport bar) wapperen als je aan de controller draait?

Origineel geplaatst door meesha74
Check bij de midi instellingen van Cubase of het SYS-EX filter aanstaat. Als dat het geval is dan wordt de controller data niet opgenomen. Als het opgenomen zou zijn dan zou er een sterretje in de lijst met controllers moeten staan voor het desbetreffende CC nummer.

Zie je wel de midi input meter (in de transport bar) wapperen als je aan de controller draait?
Hi Meesha,
De input meter gaat wel op en neer als ik aan de knoppen draai dus het signaal komt wel binnen. Ook als ik wat opneem en aan de knoppen draai, wordt dit vervolgens tijdens het afspelen weer weergegeven, het signaal van de draaiknoppen is dus wel opgeslagen!!

9def0a1f48.png

Hier nogmaals een screenshot van de parameters waaruit ik kan kiezen, er is nog een hele lijst zoals je ziet maar ik zie nergens een sterretje staan.

Hopelijk weet je wat ik verkeerd doe*D

Alvast bedankt :okdan:

Ik zie dat je met VST 5.0 werkt. Ik weet niet zeker of je daar ok een + tekentje hebt staan bij je tracks (zie vorige posts). Als je weet wat het control number is van de parameter die je opneemt kun je eens proberen om deze te kiezen in de lijst. (ok al staat er geen sterretje bij, misschien was dit nog niet in VST 5.0)

Heb jee misschien een screenshot van je arranger window? (dus van je midi tracks)

Trouwens, hoor je ook de veranderingen wel als je afspeelt?
Ik hoor alles zoals ik het heb ingespeeld, dus ook het gedraai aan de knoppen.

9409ae2771.png

Hier een nieuwe screen.

Hmmm, Vreemd. Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld je pitch bend opnemt? Is deze ook niet zichtbaar?
Dan zie ik wel een grafiekje *D

Blijkbaar moet die andere filter ook ergens te vinden zijn, de vraag is alleen waar :erm:

Je moet effe uitzoeken welke CC nummers er aan de filter parameter zit toegewezen (staat in de manual). Kies deze uit de lijst met controllers, dan ZOU het zichtbaar moeten worden.
Ok het is gelukt. HEt was CC#74 en daar vond ik hem inderdaad onder.

Heel erg fijn :biertje:

Bedankt voor de hulp.:okdan:

Nog een vraag. Als ik op mijn synthersizer spoort 8 selecteer dan spelen alle sporen in cubase spoor 8.
Met andere woorden, het actieve spoor op de synthersizer gebruikt hij voor alle sporen in cubase. Dus stel ik heb een piano actief, dan gebruikt hij dat voor ieder spoor.

Back