Welke Equalizer?

Stentec

Stamgast
Hey!

Ik ben op zoek naar een equalizer.
Heb er tot dusver nog geen ervaring mee maar wil mijn eindmix kunnen equalizen.
Ik wil een analoog apparaat omdat zo ongeveer mijn hele setup bestaat uit analoge apparaten.
Op sommige fora lees je weleens dat er bepaalde equalizers zijn die als je er je mix doorheen haalt al een mooiere sound opleveren zonder nog iets te hebben ingesteld. Dat zou natuurlijk mooi zijn. :)
Mijn setup bestaat nu uit:

mackie 32/8
main insert > d&r compressor
main balanced out > Philips N4520
submaster tape out > motu828

Het lijkt mij dat ik de equalizer dan na mijn compressor op de main insert moet zetten om de equalizing zowel op de submaster als de balanced out te krijgen?

Verder heb ik goede dingen gelezen over de moog equalizers maar er zullen ongewijfeld nog een hoop andere goede (vintage) analoge equalizers zijn.

Ik weet ook niet wat beter/handiger/hetverschil is tussen: parametric of graphic eq?
Zijn de resultaten verschillend en/of worden ze gebruikt voor andere doeleinden?

Mijn budget is +/- 500euro. Maar ik geef liever iets meer uit voor iets wat ik nooit meer weg doe dan low-budget en dan niet tevreden zijn.

Als iemand mij wat info kan vestrekken zou dat top zijn.

alvast bedankt!

Re: Welke Equalizer?

Origineel geplaatst door Stentec

Op sommige fora lees je weleens dat er bepaalde equalizers zijn die als je er je mix doorheen haalt al een mooiere sound opleveren zonder nog iets te hebben ingesteld. Dat zou natuurlijk mooi zijn. :)
die kleuren dan enigszins

met zo n budget zou ik kijken naar dbx EQs

parametric EQs hebben vaak maar 3 tot 5 variabele banden in tegenstelling tot graphic die dr vaak 30-31 hebbem

persoonlijk zou ik proberen zo min mogelijk te eq-en op je master. Verder denk ik dat je Mackie tafel qua klankkleur al aardig goed werkt en ik weet eigenlijk niet of er veel eq's zijn die ook echt kleuren. Voor klankkleur zou ik toch meer in de richting van een chanelstrip of een compressor zoeken.

Waarom je master EQ'en als je je afzonderlijke tracks ook kan EQ'en?

En laat je niet misleiden dat je met dit soort hardware je mix vet kan opkrikken. De effecten zullen eerder subtiel zijn voor de toch wel forse investering.

een beetje het idee idd van een drumcomputer waarvan je de individual outs niet zou gebruiken maar alles via stereo out :)

...en dan alles overstuurt zodat je van die prutherrie krijgt die ik wel eens maak... :stupid :erm:

waarom dan niet eq-en op je master als ik vragen mag?

EQ-en op je master is voor mij een teken dat je mix niet helemaal lekker is. Als je het gevoel hebt dat je bijvoorbeeld een beetje hoog bij wil draaien op je master is je mix dus niet goed. Kun je beter zorgen dat je je hi hats iets harder zet.

ok.
dus beter per kanaal alles eq-en. klinkt ook wel logisch natuurlijk.

hoe zit het dan met het gebruik bijv de Aphex Aural Exciter? Da's een audio enhancer toch?
Die zet je wel over je master? En wat verschilt zo'n type apparaat met een Equalizer? Of is dat toch ook een soort van equalizer?

ok.
dus beter per kanaal alles eq-en. klinkt ook wel logisch natuurlijk.

hoe zit het dan met het gebruik bijv de Aphex Aural Exciter? Da's een audio enhancer toch?
Die zet je wel over je master? En wat verschilt zo'n type apparaat met een Equalizer? Of is dat toch ook een soort van equalizer?
dit is een enhancher
deze doet als t goed is een soort van distortion/saturation op de hoge tonen

Enhancer op je eindmix zetten is niet echt aan te raden omdat je oren al snel luistermoe raken van het opgefokte hoog en je niet goed het verschil kan horen als je gaat A/B'en (bypassen van het ding). Gebruik je hem toch (tegen de 'regels' in) dan is het zeker aan te raden om hem nog een keer met een paar frisse oren te checken.

Origineel geplaatst door Jeroenski
EQ-en op je master is voor mij een teken dat je mix niet helemaal lekker is. Als je het gevoel hebt dat je bijvoorbeeld een beetje hoog bij wil draaien op je master is je mix dus niet goed. Kun je beter zorgen dat je je hi hats iets harder zet.

je kan ook gewoon proberen niet uit je nek te kletsen.

elke EQ heeft een ander karakter, en zoals je misschien weet heeft een effect toepassen op een groep met sporen een ander effect dan datzelfde effect toepassen op individuele sporen. dat geld voor compressie, en dat is waarom een heleboel mixers een mixbus comp gebruiken, en dat is ook waarom er een heleboel mixers zijn die een EQ op hun mixbus plaatsen. Een andere sound.

als ik een randje lucht wil op de hele mix, en ik boost 17khz met 3db met een subtiele Q, klinkt dat een stuk beter als ik het met een GML 8200 op de gehele mix doe, als dat ik alle relevante kanalen een kleine boost geef. Of nee, het klinkt anders, en mixbus compressie/EQ geeft je de keuze.

Back