Hulp gevraagd van midimeesters

Chulukinat

Ouwe rot
Ik heb nu eindelijk eens de tijd genomen om uit te denken hoe ik het beste al mijn apparatuur via midi met elkaar kan laten communiceren, maar mijn grootste probleem is dat mijn mpc 1000 maar 2 midi in en 2 uitgangen heeft.
Mijn setup is hieronder te zien en ik wil het liefste alles met elkaar laten communiceren zonder dat ik bijvoorbeeld mijn ASR-10 de hele tijd aan moet laten staan ( oververhitting en stroomrekening ).
Nu bedacht ik me opeens dat het waarschijnlijk ook mogelijk is om de midi vanuit mijn mpc via mijn macbook (ultralite of midisport 2x2) naar verschillende apparaten te sturen.
Ik heb echter geen idee hoe ik dit precies aan moet gaan pakken. Het liefst zou ik dit doen met Logic Express, Ableton Live of eventueel een programmaatje als V-stack ofzo. Mochten er nog simpelere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Ik denk dat je een midi patchbay nodig hebt. Iets met 8 in en 8 out bijvoorbeeld. Zijn 2e hands voor niet al te veel geld te krijgen.

Daarvoor is de midi patchbay bedacht.

Er bestaan MPB's met 8x in 8x out, kun je alles naar hartelust routen en daarbij is ook je computer naadloos geintegreerd. Fabrikanten zijn o.a. MOTU, Emagic, Roland, Edirol

Persoonlijk heb ik een MPC2000XL met Motu MIDI express XT en een hoop modules en fx. Draait als een zonnetje...

Origineel geplaatst door Chinetti
Die midisport kun je ook als midi thru box gebruiken (zit een schakelaar op 't ding). Ik weet alleen niet zeker of daarvoor de computer moet aanstaan of niet, ik geloof van niet.

niet idd :D

ik weet wel dat er van die midirouters zijn ja, maar die zijn nogal duur. dan kan ik bijna net zo goed mijn mpc 1000 verkopen en een 2e hands mpc 2500 halen met meer midi in en uitgangen. maar op die kosten heb ik dus totaal niet gerekend. daarom vroeg ik me ook af of er geen mogelijkheden zijn met de spullen die ik heb... dus 1x in 1x uit op de ultralite en 2x in 2x uit op de midisport.

Origineel geplaatst door Chinetti
Die midisport kun je ook als midi thru box gebruiken (zit een schakelaar op 't ding). Ik weet alleen niet zeker of daarvoor de computer moet aanstaan of niet, ik geloof van niet.

ja weet ik maar het signaal alleen er doorheen sturen schiet ook niet echt op he ?

Origineel geplaatst door Chulukinat
ja weet ik maar het signaal alleen er doorheen sturen schiet ook niet echt op he ?

Tuurlijk wel. Heb zelf de hele studio aan de 2 outputs van m´n RS7000 hangen. op 1 output me Virus, en op de andere achtereenvolgens een Supernova, Drumstation, MS2000 en Alpha Juno. Allemaal met MIDI thru. Gewoon de kanalen goed instellen, in mijn geval:

1-8: Supernova
9: Drumstation
10: MS2000
11: Juno

Origineel geplaatst door The Poisoner
Tuurlijk wel. Heb zelf de hele studio aan de 2 outputs van m´n RS7000 hangen. op 1 output me Virus, en op de andere achtereenvolgens een Supernova, Drumstation, MS2000 en Alpha Juno. Allemaal met MIDI thru. Gewoon de kanalen goed instellen, in mijn geval:

1-8: Supernova
9: Drumstation
10: MS2000
11: Juno

ja ok maar dat betekend dus dat wel alle apparaten aan moeten staan als je bijvoorbeeld je juno wil gebruiken? bovendien zit bij mij alleen maar midi thru op de gevoeligste en waarschijnlijk meest stroom vretende apparaten.

bij mij zou dat dan namelijk zo moeten : mpc-->voyager rme-->asr-10r-->sp-404 ( en eventueel nog de s-950 ertussen )
de andere uitgang zou dedicated moeten zijn aan mijn macbook pro om zo te syncen met logic.

het probleem is hier dat de sp-404 alleen midi in heeft en de asr-10 kan ik niet te lang aan laten staan ivm oververhitting. bovendien zijn we al enorm geschrokken van de laatse stroomrekening dus dat komt het ook niet ten goede.

mij lijkt toch dat het mogelijk moet zijn om de midi ins en outs die ik heb via de computer te gebruiken om op de een of andere manier te routen? ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken.

Laatst gewijzigd:
ik weet wel dat er van die midirouters zijn ja, maar die zijn nogal duur. dan kan ik bijna net zo goed mijn mpc 1000 verkopen en een 2e hands mpc 2500 halen met meer midi in en uitgangen. maar op die kosten heb ik dus totaal niet gerekend. daarom vroeg ik me ook af of er geen mogelijkheden zijn met de spullen die ik heb... dus 1x in 1x uit op de ultralite en 2x in 2x uit op de midisport.

Volgens mij zijn midi patchbays helemaal niet duur. Ga op zoek naar een Midex8 of vergelijkbaar apparaat. Dan ben je echt niet veel kwijt volgens mij. Ik dacht dat ik onlangs iemand een Midex8 zag aanbieden.

Origineel geplaatst door OJS
Volgens mij zijn midi patchbays helemaal niet duur. Ga op zoek naar een Midex8 of vergelijkbaar apparaat. Dan ben je echt niet veel kwijt volgens mij. Ik dacht dat ik onlangs iemand een Midex8 zag aanbieden.

toch nog 200 euro... vind ik toch nog veel om zo tevoorschijn te toveren, omdat een grotere mixer toch wel prioriteit heeft.

als je alleen maar patchbay functionaliteit wil, hoef je echt geen midi interface als een midex 8 te kopen. Voor een paar tientjes (5?) kun je al een kawai mav-8 op de kop tikken. Ook heeft akai een paar midipatchers gemaakt (ME 30 en 80, als ik me niet vergis). Roland heeft de a880 midipatchbay die je voor een euro of 80-100 moet kunnen vinden. Nog simpeler is een midi thru-box. Die kopieert gewoon z'n midi-input naar een x-aantal midi-thru's. Ook voor een paar tientjes te vinden (iig geen honderden euro's).

Ik weet niet wat je wil uitgeven maar emagic AMT8 gaan voor minder dan 150 euro weg op ebay. Die schijnen retestrak te zijn. Of een unitor 8, gaan voor nog minder weg.

kijk ! daar hebben we wat...

maar wat is dan het grote verschil met die duurdere ?

kijk ! daar hebben we wat...

maar wat is dan het grote verschil met die duurdere ?

Dat zou ik moeten uitzoeken, maar dat kun jij net zo goed :D. Ik geloof dat de unitors ook iets met video kunnen synchroniseren (wat ik dus niet nodig heb, maar dat wist ik toen nog niet toen ik deze kocht).

Ik heb zelf een unitor 8 (een oude versie met helaas alleen serial aansluiting). Als ik nog eens zoiets nodig zou hebben kocht ik een amt8, hoewel... nu die unitors voor minder dan de amt's weggaan... moet iig wel USB hebben (dat heeft de MKII dacht ik).

Enfin, lees je maar eens in over de prijzen en mogelijkheden.

AMT8 is gewoon uitstekend :okan:
Anders idd een Roland A880. Ben ik mee begonnen en daarna heb ik die verkocht en voor 180euro de AMT8 gekocht.

De AMT is idd erg stabiel en werkt lekker duidelijk met de bijbehorende editor.

suc6

Back