Logic pro , syncronisatie softsynths - hardware synths.

Zymo

Ingeburgerd
Hoihoi!

Ik ervaar reeds een probleem waar ik echt wel geen oplossing voor vind.
Het zit zo.

Ik gebruik Logic pro 7.2 als sequencer die softsynths aanstuurt en ook hardware synths via midi (aangesloten via motu midi express 128). Op een dag stelde ik vast dat het geluid van mijn externe hardware appartuur een kleine delay had ten opzichte van mijn interne synths.

Na wat zoekwerk had ik vastgesteld dat mijn i/o buffersize door een of andere reden (waarschijnlijk veranderd bij het mobiel gaan) op 1024 stond. Na die instelling terug veranderd te hebben naar 64 vond ik het al wat beter klinken. Zowel mijn hardware als software synths liepen wat beter gesyncroniseerd met elkaar.

Om het volledig opgelost te krijgen moet ik de functie "All midi output - delay" zetten naar +/- -20ms om het perfect te krijgen, dit wel af te stellen op het gehoor.

Ik vraag me af of er geen functie bestaat dat dit voor 100% gesyncroniseerd kan lopen want afstellen op het gehoor is echt niet eenvoudig.

Dank ;)

hmm raar, geen reacties.

om het anders te zeggen: "hoe krijgen jullie hard- en software synths syncroon?"
bij mij is dit hoorbaar niet in orde :/

door je buffergrootte te wijzigen bereik je natuurlijk niet veel,
integendeel, je computer zal het wel te verduren krijgen bij gebruik van meerdere instrumenten en/of effecten.
1024 of 512 is best wel te doen.. 64 lijkt me praktisch onbruikbaar.
de buffergrootte bepaald je latency uiteraard.

pak dat je nu ±10ms latency hebt ofzo, (->afhangend van je toepassing, er zit altijd latency op audio en midi)
dan moet je dat compenseren door ergens +10ms of -10ms in te geven.

goed, om nu terug te komen op je vraag: "hoe kan je die instelling doen zonder het op het gehoor te doen?"
door een opname te maken: kijk hoeveel ms er tussen de 0 en het moment waar de golfvorm begint zit, neem dat als instelling,rekening houdend met eventueel latency dat je er moet van af trekken (even logisch denken)

ik weet dat men uitleg wat vaag is.. maar dit onderwerp is (of zou moeten) al veel behandeld (zijn) op dit forum alleen al.

Hoi ;)

Mijn software synths lopen allemaal gelijk met de metronoom, mijn inkomend audio geluid van eender welke externe synth (gestuurd door een sequence) loopt niet meer gelijk met dat software gedoe.
Dus die dingen moeten volgens jou op het gehoor afgesteld worden met elkaar?
(bijv een opname maken, kijken wanneer die waves beginnen op de beat en dmv "all midi delay" optie dit aanpassen?)

Alvast bedankt voor de uitleg :)

welja wees wat duidelijker:

lopen je externe instrumenten dan via midi clock mee, of gewoon via midi noten?

dat je extern geluid die binnenkomt niet syncroom loopt is logisch, het geluid moet digitaal gemaakt worden en daar komt een latency bij.
de truuk hier is te zorgen dat je midi gear de informatie vroeger krijgt.

wel,

ik maak een sequence met noten dus dat een midi signaal stuurt (via motu midi express 128) naar een externe synth.
de audio van de synth laat ik in logic komen via een audio track en wil dan zo die audio recorden.
als ik dat record, of ik laat die live (via sequence, midi noten dus) spelen ervaar ik die latency.

aangezien ik mijn all midi output delay moet zetten op -15, dan denk ik dat mijn midi apparatuur mijn software voor is, niet?

bvb ja.. normaal valt het wel uit te dokteren wat de precieze vertraging is per poort (bvb audio input latency,..) als je motu trouwens icm logic midi time stamping ondersteund [geen idee] moet je enkel maar rekening houden met je audio input latency)
anders is het even een paar optel en/of aftrek sommetjes..

ik zou je graag willen verder helpen maar gebruik al een tijdje geen audio+midi meer op dezelfde pc (ik link gewoon 2 pc's aan elkaar via MTC, 1 voor audio, 1 voor midi,.)
komt er gewoon op neer van goed na te denken over "wat" er gebeurd met je signaal en waar er een vertraging optreedt, en daar dan compensatie voor te maken.

je kan natuurlijk ook de audio van je hardware niet door je sequencer routen ( vandaar je latency )...achteraf gewoon bijplakken , beetje oldskool maarja

Het gelijk trekken doe ik doe een plugin een closed 808 hihat op de 16e een maat te loop-en.
Dan doe ik een hardware synth door hw efx, ook een closed 808 hihat, zelfde loop.

Dan zet ik beide kanalen aan en mix ze naar de main output, dan insert ik een sampledelay-plugin op de SW synth en ga schuiven totdat ie gelijk valt zonder fase, 100% op de nano-sec. gaat niet lukken zo, maar het werkt wel. Lastiger wordt het wanneer je met bussen werkt die weer een totaal som zijn van HW of SW synths. Ik stuur me drumsbus een keer extra heen en weer door buizenspul. Me Bass en StereoSynth bus hebben dat niet, dus dat geeft ook weer een verschil. Daarom stuur ik al me inputs naar bussen zodat ik op elke bus een insert steek met dezelfde latency (behalve op de drums bus dus). op individuele SW plugs-ins (instrumenten zoals Audiorealsim Bassline etc) insert ik ook een sampledelay die gelijk is met het verschil in samples tussen de HW synth en SW synth dmv CL 808 HH truuk.

Baeetje warrig verhaal mischien, maar het werkt wel :)

beste is ook je buffer op 128 of 256 te zetten als je een hele snelle kaart heb, 512 kan ook. Dan wordt je geluid rustiger en mooier omdat je audiokaart iets meer ruimte krijgt om te rekenen.

tot 1024 samples kan je nog best live spelen hoor, je leert ermee omgaan :) niks rotter dan een out of sync drumbakkie..

Back