luxe probleem met Fantom X8 en X7

G

Guest

Guest
Ik heb al bijna een jaar een X8 en heb afgelopen week een X7 erbij gekocht. Omdat ik een MIDI-leek ben (ik heb de X7 gekocht om mee te repeteren omdat vervoer van de X8 toch wel erg veel van het goede is qua transport, die neem ik alleen mee voor optredens en staat verder thuis) heb ik nu een - simpele - vraag:

- (hoe) is het mogelijk om met één sustain-pedaal beide piano's aan te sturen?

grt,

dsm

Voor de sustain pedalen hebben dat soort synths toch meestal een separate ingang? Niet via MIDI toch?

Wellicht is het mogelijk creatief met de soldeerbout een sustainpedaal te maken met twee kabels?

Ja, ze hebben elk een eigen ingang. Ik hoopte alleen dat ik ze beiden met 1 pedaal zou kunen bedienen. Solderen is inderdaad misschien een optie, maar ik hoop op een optie die minder een beroep doet op mijn soldeerkwaliteiten *D

Ik heb al dankzij dit forum een prachtige MIDI-tutorial gevonden, die ga ik ook eens lezen, maar ik hoop eigenlijk dat ik via een MIDI-kabel de sustain-opdrachten die ik via een jackplug aan mijn X8 geef te kunnen doorsturen naar mijn X7.

In ieder geval vast bedankt voor je tip!

er bestaan wel koppestukken denk ik.. en anders maak je zelf een :)

Heey,

Begrijp ik het goed:

X8 (sustainpedaal aangesloten) ---> X7 (sustain via midi)

zodat je maar 1 pedaal hoeft te gebruiken maar wel beide toetsen sustain kan gebruiken, right :eureka:

Ik zelf heb een Yamaha PSR-2000 (keyboard/workstation) waar ik een Roland VK-7 (Organ) aan heb gesloten via midi. Ik heb aan de PSR een sustainpedaal aangesloten waarmee ik dmv Midi, sustain kan aansturen naar mn VK-7.

PSR-2000 [sustain] (Midi out) --> VK-7 (Midi in)

Alleen het punt is dat ik zelf niet snap hoe dit kan :stupid (Ik ben vrij nieuw met Midi)
T lijkt meer op een soort factory preset als je met sustain en Midi werkt ofzo.

Maar het is wel mogelijk om dmv één sustainpedaal --> MIDI --> sustain aansturen naar ander keyboard/synth.

Andere mogelijkheid is inderdaad, een koppelstuk kopen of iets dergelijks, aangezien het gewoon een (Tip, Ring, Sleeve) Jack aansluiting is. Alleen heb ik zelf zoiets nog nooit een koppelstuk van Jack --> 2x Jack splitter gezien 8~

je begrijpt het goed... ;)

Zodra ik wat meer tijd heb, ga ik even kijken of ik de midi-instellingen kan programmeren... kan wel paar dagen duren voordat ik daar iets over meld, want ben nu zeer druk met werk en moet later in de week naar buitenland.

grt & bedankt tot zover!

Back