Stijgend aantal gevallen gehoorschade bij jongeren

sander

_
Ik hoop echt dat die regering eens met strakke regels komen die moeten worden nageleefd.

Check de Netwerkaflevering van vandaag.

http://www.netwerk.tv/archief/5125581/897/Stijgend_aantal_gevallen_gehoorschade_bij_jongeren.html

Stijgend aantal gevallen gehoorschade bij jongeren
Deze zomer worden er weer diverse muziek- en dancefestivals georganiseerd. De volumeknop wordt dan vaak helemaal opengedraaid. Volgens recent onderzoek heeft bijna de helft van de jongeren tussen 16 en 29 jaar wel eens last van hun oren als gevolg van lawaai. Een stijgend aantal jongeren kampt met de gevolgen van gehoorschade. Een reportage.

Campagne
De Gezamenlijke Audiologische Industrie Nederland (GAIN) voert een campagne om jongeren bewust te maken van de risico's van te harde muziek op festivals, in discotheken of van mp3-spelers.Uit metingen blijkt dat er in discotheken decibel-niveau's worden bereikt van 125 tot 128. Dat is hard genoeg om gehoorschade te veroorzaken.

Onherstelbaar
Volgens audioloog De Laat denken jongeren dat gehoorschade "overgaat". Hij wijst erop dat beschadigde haarcellen in oren niet herstellen.

In de uitzending
In Netwerk aandacht voor het toenemende aantal jongeren met gehoorschade. In de uitzending onder meer een gesprek met Professor Bart Vinck van de Universiteit Gent. Hij heeft onderzoek gedaan naar gehoorschade bij festivalbezoekers.

Campagne over gehoorschade :dj: drankgebruik :biertje: en roken :peukie:; etc..
overal waar te voorstaat is niet goed , of zijn die jongeren van nu een beetje dom ;)

Gewoon jongeren erop wijzen dat ze oordoppen moeten kopen.

Wat we zeker NIET willen is regels over maximale geluidsvolumes. Want dan krijg je dingen als dat je op het podium je ding staat te doen, en je het publiek erdoor heen hoort kwebbelen. Ik heb eens gedraaid in een tent met een curb op 92 dB, en dat was zo enorm kut draaien dat ik er helemaal raar van werd. Ik was in staat die limiter een paar rottrappen te verkopen als ik wist waar dat ding stond.

Ik heb wel oordoppen btw. 8)

Als ik de db's op die hardcore feesten hoor kan ik me goed voorstellen dat dat gehoorschade met zich mee brengt. Ik heb op maat gemaakte bescherming met filters, maar het geluid staat tegenwoordig zo ontiegelijk hard dat het zelfs met oordopjes in té hard gaat!

Het ergste is dan dat je de dag erna op Partyflock leest dat het geluid zo kut was en niet hard genoeg stond! ;{

Inderdaad: tegenwoordig moet ik vaker wel oordoppen in dan niet, zelfs bij kleine (niet-hardcore, ofzo) optredens. Altijd erg jammer, want het doet toch wel afbreuk aan de muziekbeleving. Vorige week woensdag bij Steve Vai in de Melkweg en daar waren oordoppen helaas ook weer noodzakelijk, hoewel de mix niet zodanig goed was dat je alles echt goed kon horen (met name de violisten kwamen er wat bekaaid af). Lees je later op het forum dat het geluid perfect was en niet te hard... Nou ja, dan mag ik op zich blij zijn dat m'n oren nog niet zo ver heen zijn...

Met mijn bands werk ik al jaren met versterkeremulators, zodat het i.i.g. niet een wedstrijdje gitaarversterkers vs. monitors vs. PA krijgt. Als je dat combineert met in-ear monitoring, heb je gelijk geen probleem meer met het publiek horen praten.

Ik heb toevallig gisteravond serieus gekeken naar hoeveel het kost om een silent disco-set te huren voor metal/fusion-optredens en dat wordt een steeds serieuzer alternatief. Het probleem alleen is dat een conventionele set (huren) veel goedkoper per "publiekje" is dan zo'n silent disco-koptelefoon en daardoor nog wat onaantrekkelijk. Desondanks ga ik het toch eens proberen, denk ik: basgitaarversterker voor de push en rest via de PA de headless set in :okdan:

geluid is gewoon slecht op festivals en concerten. Staat vaak te hard, PAs zijn vaak echt te schel gewoon en soms met oordoppen in krijg ik nog last van me oren.

Zelfs in discotheken etc. staat geluid vaak veel te hard en als ik dan nog hoor hoe hard iedereen ze ipod of mp3 speler aan heeft staan in de trein...

Is het echt de oorzaak van dat festival/concert/party waar je 2 of 3 keer per jaar naar toe gaat. Volgens mij heeft het er ook wel wat mee te maken dat sommige mensen 4 uur lang per dag (of langer) naar hun walkman/discman/mp3-speler luisteren.

Harde muziek in disco's en kroegen vindt ik ook gewoon irritant en is ook iets waar ze wel regels voor moeten hebben (zullen er vast ook wel zijn) aangezien er mensen zijn die wekelijks komen.

Voor festivals e.d. vindt ik het toch net wat anders. Harde muziek hoort er toch wel een beetje bij (maar ook daar kunnen ze overdrijven natuurlijk).

Belangrijke oorzaak zal inderdaad de iPod zijn, in veel meer mate dan die paar concerten waar je naartoe gaat.

Het is allemaal wel een kwestie van glijdende schaal: geluidsniveau's zijn gemiddeld erg aan het stijgen doordat er ook steeds meer geluidsbronnen komen. Die iPod zet je steeds harder omdat de mensen om je heen steeds luidere ringtones hebben, omdat die ringtones steeds gaver worden en dus liefst goed gehoord worden door iedereen die daar al dan niet in geinteresseerd is.

Geluidsniveau's in disco en cafe zijn hoog omdat je dan zo moet schreeuwen om je nog verstaanbaar te maken en dat is goed voor de bieromzet. Geluidsniveau's op concerten/festivals/... gaan omhoog omdat de tolerantie voor lawaai omhoog gaat vw. die iPod's enzo.

Kortom: het wordt allemaal steeds harder, maar ondertussen komen we heel hard bij de limiet van het menselijk oor (of vaak genoeg eroverheen) en wordt de S/N-ratio wel erg klein. Vraag is: hoe dat te doorbreken?

Origineel geplaatst door BananaWorld

Harde muziek in disco's en kroegen vindt ik ook gewoon irritant en is ook iets waar ze wel regels voor moeten hebben (zullen er vast ook wel zijn) aangezien er mensen zijn die wekelijks komen.

er zijn regels voor decibellen, en er wordt ook op gecontroleerd.......buiten de disko gelden de zelfde regels als voor bij je thuis (gemeentewet)

Wat wel leuk is om te weten dat live muziek minder hard mag dan een dj feestje.....gaat om de pieken in de instumenten. maar met de huidige loudness war van nu is dit argument natuurlijk onzin(er wordt zo hard gecompressed in electronische muziek dat het een grote piek wordt):D

Maar ik denk i.d.d. dat het eerder de i-pod is......en inear koptelefoontjes die zullen ook niet al te goed zijn voor je gehoor!

Origineel geplaatst door Meinte37
Belangrijke oorzaak zal inderdaad de iPod zijn...

ja en nee...

Origineel geplaatst door Meinte37

Kortom: het wordt allemaal steeds harder, maar ondertussen komen we heel hard bij de limiet van het menselijk oor (of vaak genoeg eroverheen) en wordt de S/N-ratio wel erg klein. Vraag is: hoe dat te doorbreken?

Het gaat tegenwoordig al fout bij het produceren en masteren van veel muziek, de trend lijkt dat alles zo hard mogelijk moet, veel muziek veranderd in een dynamiekloze, massieve balk. Als je product maar een hogere RMS heeft dan die van je collega's :bekdicht:

Back