Hoe maak ik deze sound?

KosacK

Nieuwkomer
Hey,

ik zat laatst naar een nummer te luisteren van Carbon Community waar in eens een hele vette/warme/harde synth doorheen komt.

Hier is een sample

Volgens mij is het een saw met een volume LFO erdoorheen maar telkens als ik het probeer na te maken lukt het niet. Heeft iemand een ander idee?

Bij voorbaat dank!

:) Ik weet wel dat dat volume effect ook bereikt kan worden door hem te sidechainen maar ik bedoel eigenlijk alleen hoe die synth sound wordt gemaakt, dus met wat voor type synth/oscillators.

Ik ben er ook best benieuwd naar hoe je zo een enkele lage zaagtand zoveel energie doet krijgen. Bij de meeste ideeën poog ik zelfs dit soort laag te vermijden omdat het simpelweg te korrelig klinkt en afbreuk doet aan het idee. Maar ik wil deze techniek ook beheersen. Iemand een idee?

Dit echt zo simpel!

- Pak een enkele zaagtand, maakt niet zoveel uit waaruit. Mijn ervaring is wel dat de ene zaagtand de andere niet is. Dus probeer wat verschillende synths. Ik zelf pak altijd die uit de Virus om dit effect te bereiken.
- Goed EQ-en, beetje laag / laagmid bijdraaien, misschien ook tikkie hoogmid erbij (gewoon goed je oren gebruiken).
- Gooi er een goede reverb overheen, klein beetje pre-delay tijd en niet al te lange decay.
- Keihard SIDECHAINEN!!!

Hoppa, klaar!

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=597313

ik zou dit truukje ook graag willen leren omdat ik dat voorbeeld wel heel erg vet vind klinken.......
dit is ff een profje dat ik net heb gemaakt .....iemand nog tips want ik snap het sidechainen nog niet helemaal ?

ik heb de de basdrum en de basline via send naar een compressor gebracht die in sidechain stand staat...vervolgens zet ik hem zo dat de bas en de basedrum gelijk staan....:confused:

wat is keihard sidechainen ?.....(ik maak eigenlijk altijd rock/pop muziek vandaar dat ik niet zo thuis ben in de electronische muziek hahaha)

Origineel geplaatst door michielhemmer
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=597313

ik zou dit truukje ook graag willen leren omdat ik dat voorbeeld wel heel erg vet vind klinken.......
dit is ff een profje dat ik net heb gemaakt .....iemand nog tips want ik snap het sidechainen nog niet helemaal ?

ik heb de de basdrum en de basline via send naar een compressor gebracht die in sidechain stand staat...vervolgens zet ik hem zo dat de bas en de basedrum gelijk staan....:confused:

wat is keihard sidechainen ?.....(ik maak eigenlijk altijd rock/pop muziek vandaar dat ik niet zo thuis ben in de electronische muziek hahaha)

Normale compressie houd in dat de compressor word aangestuurd door het signaal wat je er door heen gooit.

Sidechain compressie houd in dat de compressor word aangestuurd door een extern audio signaal in plaats van aangestuurd te worden door het materiaal wat het bewerkt.

zo gooi je bijv de bassline door een compressor, en laat je de compressor aansturen door je kick, hierdoor word de bassline heel tijd weg gedrukt als de kick erin komt en zwelt hij om de kick heen.

tekeningetje gemaakt

Attachments

• sidechain0.jpg
    sidechain0.jpg
    19,2 KB · Bekeken: 104
maar klopt het dan dat ik.....dus een spoor heb met baseline (op de send van dit spoor zet ik in cubase de sidechaincompr die in een fxchannel staat) en ik heb een spoor met basedrum waarbij ik het zelfde doe.

en in de fx-channel stel ik de sidechaincompr zo in dat hij zo nu en dan de baseline wegdrukt.

ik heb het gevoel dat ik nog iets fout doe...? want ik hoor dat wegdrukken niet echt terug in mijn opname.

Zoals jij vertelt, stuur je met de sends het signaal van de kick en de bassline naar de zelfde compressor, dus dan heb je 2 keer onbewerkt signaal en 2 keer bewerkt signaal, dat is dus geen side chain compressie, maar gewoon normale compressie, aangezien je geen extern signaal gebruikt waarop de compressor reageert, de compressor reageert hier gewoon op het ingevoerde signaal, plus dat je nog eens een keer het droge signaal erbij voert.

een send gebruik je meer voor dry wet effecten als reverb, bijvoorbeeld je stuurt ietsje bassline met send naar de reverb.

een compressor word meer gebruik als een insert effect, dus niet via een send (kan wel maar laten we dat nu even niet doen om het makkelijk te houden)

dus je gooit de compressor over het hele signaal van je bassline, vervolgens tap je een beetje kick af om de compressor die over de bassline heen zit aan te sturen.

De kick en de bassline gaan dus niet door dezelfde compressor!!! de kick stuurt alleen maar de compressor aan die over de bassline zit.

Lijkt me makkelijker als je even je handleiding erbij pakt en wat leest/leert over wet/dry/send effecten/insert effecten/sidechain.

- Pak een enkele zaagtand, maakt niet zoveel uit waaruit. Mijn ervaring is wel dat de ene zaagtand de andere niet is. Dus probeer wat verschillende synths. Ik zelf pak altijd die uit de Virus om dit effect te bereiken.
- Goed EQ-en, beetje laag / laagmid bijdraaien, misschien ook tikkie hoogmid erbij (gewoon goed je oren gebruiken).
- Gooi er een goede reverb overheen, klein beetje pre-delay tijd en niet al te lange decay.
- Keihard SIDECHAINEN!!!

:halleluja Dat worden enkele overuren vanavond. Stap 2 en 3 had ik altijd overgeslagen met de gedachte dat het met sythese alleen mogelijk was. Eens wat meer effecten in mijn synthesesignaalpad leren gebruiken :)

Origineel geplaatst door michielhemmer
maar klopt het dan dat ik.....dus een spoor heb met baseline (op de send van dit spoor zet ik in cubase de sidechaincompr die in een fxchannel staat) en ik heb een spoor met basedrum waarbij ik het zelfde doe.

en in de fx-channel stel ik de sidechaincompr zo in dat hij zo nu en dan de baseline wegdrukt.

ik heb het gevoel dat ik nog iets fout doe...? want ik hoor dat wegdrukken niet echt terug in mijn opname.

compressors gebruik je sowieso meestal niet als sends maar als inserts.

ok ik zal het allemaal nog eens rustig nalezen als er iets over tevinden is in de handleiding..(ben een man van de praktijk ik haat lezen ). hoe ik het gedaan had heb ik van youtube afgehaald van een filmpje hoe iemand het uitlegd maar dat is dus blijk baar niet goed .

ik snap de uitleg van jullie wel...dus ik ga e riets mee doen

Back