Microfoon aanschaffen

jeroenvdv

Stamgast
Tja. Dan wordt het toch echt tijd voor de aanschaf van een (studio)microfoon.

Enkele mogelijkheden die ik tegenkwam als "zeer positief":

- Studio Projects C1
- AKG C2000/C3000
- Rode NT1a/NT2a

Die prijsklasse ook gelijk (200-300 euro).

Tevens moet er een goede mic-preamp komen, misschien een Focusrite Voicemaster Pro of iets dergelijks.

Het zal in de meeste gevallen gaan om een zangeres, voor dance-producties.

Kortom, tips, ervaringen? Kom maar op!

N.B.: Aan de "zelf gaan luisteren"-tip heb ik niet veel. Ik kan niet zingen, heb geen vaste zangeres (wisselt per project) en kan dus moeilijk vergelijken.

Origineel geplaatst door elektrovolt
zoek eens wat rond hier op het forum, staat al zat over geschreven :)
Heb ik gedaan. Alle positieve dingen opgeteld en de negatieve dingen er weer afgetrokken; Ik kom er niet uit.

Inmiddels is ook de TB-1 van Studio Projects op m'n pad gekomen. Volgens velen klinkt hij nog een stukje beter dan de C1 van Studio Projects, door de buizen. Wel wat minder presence (vlakkere response dan de C1).

Mijn idee is toch om een C1 aan te schaffen, in combinatie met een Focusrite Voicemaster Pro. Dan heb ik uitgebreidere mogelijkheden tot buizen-sound en allerlei andere processing, mocht ik dat graag hebben. Compleet vlak zonder toeters en bellen is dan ook mogelijk, met de TB-1 niet.

Anders zou het een TB-1 worden i.c.m. een Focusrite Trakmaster.

Komende week kan ik hopelijk die combinaties ook daadwerkelijk luisteren.

De AKG C2000 zou ik alleen gebruiken voor zware mannen vocalen. Uit mijn ervaring krijg ik alleen dan het gewenste effect.

De Røde mic's zijn wel aan te raden. Zijn beide stuk gevoeliger en sprankelender dan de AKG.

(anders ga naar music store (de) en probeer ze uit

[edit typefout]

Grtz!
Plaag

die studioprojects mics zijn niet te pruimen.
Misschien is een se electronics wat voor je?

Origineel geplaatst door Nouveau
die studioprojects mics zijn niet te pruimen.
Misschien is een se electronics wat voor je?
Hm, ik kwam meerdere meningen tegen over de SP-mics, maar die waren zonder uitzondering bijzonder positief.

Wat vond je er niet aan te pruimen?

Origineel geplaatst door jeroenvdv
Hm, ik kwam meerdere meningen tegen over de SP-mics, maar die waren zonder uitzondering bijzonder positief.

Wat vond je er niet aan te pruimen?

Ik heb de C1 zelf gehad. Niet iedereen die een mening heeft over een mic heeft em ook werkelijk gehad of gehoord, dat kan het ook zijn.....
Ik vond de c1 te weinig bass en mids hebben en veel hoog. Dat hoog vond ik nogal onnatuurlijk klinken (plastic neppig).

Back