D70 toetsen doen 't niet meer

Ton

Stamgast
Zo'n beetje 80% van de toetsen van mijn Roland D70 doet 't niet meer. Het begon met een klein aantal maar na enige tijd opgeslagen gestaan te hebben wordt het toch flink zoeken om een leuk stukje te spelen.

Hebben de forumleden wellicht ervaring met het zelf opheffen van deze storing?? Is het eigenlijk wel zelf te doen??
Ligt het euvel in vervuiling of is het een mechanische kwestie??

Alvast bedankt

zijn het losse toetsen die het niet doen of groepjes?

ik heb ook net een draadje gemaakt over een d10 met een groepje toetsen wat het niet doet. misschien is dat hetzelfde probleem?

Origineel geplaatst door Roel
zijn het losse toetsen die het niet doen of groepjes?

ik heb ook net een draadje gemaakt over een d10 met een groepje toetsen wat het niet doet. misschien is dat hetzelfde probleem?

Het zijn groepen: 20 defect, enkele goed, 10 defect, een enkele goed etc

Heb ik ook eens gehad met mijn D50. Toen een reepje toetsrubbers (contacten) gekocht bij Roland Benelux. Zelf de boel opengeschroefd en vervangen. Daarna werkten ze weer. In jouw geval moet je waarschijnlijk een flink aantal stripjes kopen. Bel maar eens een goede dealer of deze nog worden verkocht.

Origineel geplaatst door Herbert
Heb ik ook eens gehad met mijn D50. Toen een reepje toetsrubbers (contacten) gekocht bij Roland Benelux. Zelf de boel opengeschroefd en vervangen. Daarna werkten ze weer. In jouw geval moet je waarschijnlijk een flink aantal stripjes kopen. Bel maar eens een goede dealer of deze nog worden verkocht.

bedankt voor tip Herbert

ja, die zijn er, toverwoord is schoonmaken. Flesje alcohol kopen en de printplaat die onder de rubber strips zit schoonmaken met watten(-staafjes) en dat net zo lang herhalen totdat alle toetsen het doen.

Pas op met schoonmaken en uitelkaar halen ! !
Er zit namelijk geen printplaat onder de toetsen maar een plastic folie met opgedrukte componenten.
ZEER KWETSBAAR als je geen ervaring hebt.

Meestal zijn het de toetsrubbers die even naar de schoonheidssalon moeten.
De Folies moeten ook worden gereinigd.

Goed advies van Mike. Als je die contact folie beschadigt, wordt het een zeer dure grap!
Van diverse Roland synths zijn dit soort originelen namelijk niet meer verkrijgbaar.
Je krijgt dan een vervangend exemplaar, maar die past niet zonder meer. Dan moet je
ook de flexibele print vervangen die van het keyboard naar het main board gaat, plus
nog een verbindings-printje.
En pas op! In sommige gevallen kun je dit soort flexi-prints niet ongestraft loshalen door
ze zo maar uit de connector te trekken, dus wees voorzichtig bij het demonteren.

Voor het overige, dat er opeens veel minder functioneren na een tijd stilstand, wijst
inderdaad op een hoognodige reiniging van de kontakten. Stof, vocht, en misschien
ook nog sigarettenrook (?) zijn een zeer slechte combinatie.
Wattenstaafjes met isopropyl alcohol dus, maar ALTIJD voorzichtig!
Als je met de zoekfunktie naar isopropyl of toetskontakten zoekt in dit forum, denk ik
dat je vanzelf bij andere threads terechtkomt met tips over hetzelfde onderwerp. ;)

Origineel geplaatst door senso
Goed advies van Mike. Als je die contact folie beschadigt, wordt het een zeer dure grap!
Van diverse Roland synths zijn dit soort originelen namelijk niet meer verkrijgbaar.
Je krijgt dan een vervangend exemplaar, maar die past niet zonder meer. Dan moet je
ook de flexibele print vervangen die van het keyboard naar het main board gaat, plus
nog een verbindings-printje.
En pas op! In sommige gevallen kun je dit soort flexi-prints niet ongestraft loshalen door
ze zo maar uit de connector te trekken, dus wees voorzichtig bij het demonteren.

Voor het overige, dat er opeens veel minder functioneren na een tijd stilstand, wijst
inderdaad op een hoognodige reiniging van de kontakten. Stof, vocht, en misschien
ook nog sigarettenrook (?) zijn een zeer slechte combinatie.
Wattenstaafjes met isopropyl alcohol dus, maar ALTIJD voorzichtig!
Als je met de zoekfunktie naar isopropyl of toetskontakten zoekt in dit forum, denk ik
dat je vanzelf bij andere threads terechtkomt met tips over hetzelfde onderwerp. ;)

Zie bijvoorbeeld mijn verhaal over de Roland U-20

Hoe kom ik bij de toetsen???

Hoe kom ik bij de toetsen???

Kan iemand mij vertellen hoe ik in godsnaam bij die toetsen kom?
Ik heb de d70 losgeschroefd en zie een soort van printplaat/strook onder de toetsen zit maar kan er niet bij.
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij dat even uit te leggen.
Graag in jip en janneke taal..... :halleluja

Met vriendelijke groet,

Edwin

Die constructie van de D-70 heb je te danken aan de nieuwe productie methoden. Vroeger kon je het deksel opendoen en overal bij. Aangezien het samenstellen nu grotendeels door robots gebeurt, is voor een snellere methode gekozen, die bij reparaties helaas extra werk oplevert. De hele D-Serie is op deze manier gemaakt. Alles wordt in de open synth gelegd, te beginnen met de drukknopjes, en daarbovenop het keyboard, de prints en uiteindelijk de bodem.
Met andere woorden, voor nieuwe knopje, potmeters of schakelaars moet je dus via de onderkant erin. Eigenlijk net zoiets als rectaal een kies laten trekken. :D
Kortom, prints die eventueel in de weg ziten moet je eerst verwijderen en dan het keyboard losschroeven en eruit halen. Pas dan kun je een toets verwisselen. Voor het uitnemen van een toest eerst nog even de doorzichtige plastic strip lostrekken die de toetsen aan de achterkant tegenhoudt.

Veel plezier! ;)
Senso

Met andere woorden, voor nieuwe knopje, potmeters of schakelaars moet je dus via de onderkant erin. Eigenlijk net zoiets als rectaal een kies laten trekken. :D

Veel plezier! ;)
Senso

:mega:

die houden we erin.......... :dubbel::dubbel:

:mega:

Bedankt voor de snelle reactie :)maar ik had de Roland al opengewerkt en kon op een gegeven moment het gedeelte met de toetsen daaraan vast eruit trekken. Maar toen kon ik nog steeds niet bij die strip die, volgens mij, schoongemaakt moet worden. Moet ik soms de toetsen er in zijn geheel uit halen en zo ja, hoe krijg ik die eruit? :?

Groet Edwin

Deze rubbers zijn erg lastig te verwijderen. Vooral als je ze heel wilt laten om ze te reinigen.
Mijn advies is: NIET ZELF AAN GAAN PRUTSEN.
Je hebt er duidelijk geen ervaring in en het zou zonde zijn om de D-70 te vermoeren omdat je probeert een paar euro te besparen.
Laat het over aan iemand die het vaker heeft gedaan.
De contactboards zijn onzettend kwetsbaar en niet meer origineel te verkrijgen.

De contactboards zijn onzettend kwetsbaar en niet meer origineel te verkrijgen.

Klopt. De originelen bestaan uit twee delen, die op elkaar zijn geperst. Als je onzorgvuldig tewerk gaat, heb je opeens twee stukken in je hand die niet meer aan elkaar te plakken zijn.

Er bestaat een vervanging, maar die is van een iets ander constructie en past niet zomaar. Dan heb je ook een nieuw connector-PCBtje nodig en een nieuwe flat cable naar het mainboard. Die sets zijn helaas inmiddels ook uiterst zeldzaam. En mocht je er nog eentje weten te vinden, dan ben je al gauw zo'n 100 Euro kwijt.

Attachments

• D70-ContPCB-1c.jpg
    D70-ContPCB-1c.jpg
    52,9 KB · Bekeken: 85
Back