stereo of mono?

Trisomy21

Growing Up
Oi allemaal!

Even een hele basale vraag:

Hoe neem je keyboards & synths eigenlijk op? De outputs zijn vaak stereo, dus ik ga ervan uit dat je ook in stereo opneemt.

Zit ik er heel ver naast?

:confused:

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Je zit er niet naast.
En het antwoord is allebei.
Het is maar net wat je zelf wilt. :)

Hey bedankt voor je snelle reactie!

Kun je wat pros en cons / consequenties / effecten van beide technieken vertellen?

gr !

Bij mono zijn links en rechts gelijk. (en dus niet recht door zee)
Bij stereo dus niet.

Het is inderdaad maar net wat je wilt of nodig hebt. Als de patch of het betreffende geluid van je synth stereo is (links en rechts niet identiek) en je wilt de stereo informatie behouden, neem je in stereo op.
De bassen en alle geluiden uit een synth die toch geen stereo informatie hebben neem ik altijd mono op.

Bij mij staan alle synths stereo aangesloten op de mixer. Omdat niet bij elk lied dezelfde patch gebruikt wordt per synth is dat eigenlijk. Ik bedoel, bij dezelfde synth gebruik ik de ene keer een patch die een mooi stereobeeld heeft en dat wil ik dan behouden, de andere keer neem ik een bas patch die evengoed mono kon zijn. Als ik die dan toch aan een kant wil zetten doe ik dat gewoon via cc's.

Ik gebruik zoveel mogelijk mono omdat ik dan meer outputs tot mijn beschikking heb. Liever 6 mono-outputs dan maar 3 stereo. Alleen voor patches die gebruik maakt van panning effecten maak ik een uitzondering. Als ik 12 mono outputs of 6 stereo zou hebben zou ik waarschijnlijk standaard een aantal vaste stereo outputs aanhouden voor mijn mixer. Ik heb hier overigens wel rekening mee gehouden bij de aanschaf van mijn mixer: 8 mono+4stereo.

je hoeft alleen stereo op te nemen als je stereo effecten binnen je synth hebt gebruikt
anders beter mono
en dan nog evt. later stereo effcten toevoegen

Effecten zoals reverb komen er over het algemeen in stereo uit, maar denk ook aan filters - bij een Ion of een Q heb je er 2 naast elkaar, die kunnen naar beide outputs worden gepand.

De L/MONO uitgang op de meeste (sample-based) synths zit er vaak voor live-gebruik, keyboardversterkers zijn niet altijd stereo.

Back