XLR is XLR?

boeklanoei

Ouwe rot
XLR is XLR? Ongeacht of het voor studio-monitoren of microfoon is?
Heb het volgende type kabel binnen gekregen, maar twijfel nu toch ernstig aan alles: Cordial Fair Line Microfoon CFM 7,5 FM. 7,5 m.
Het is voor Mackie H824 monitoren.
Microfoon en Luidspreker XLR is toch hetzelfde:confused:

Ja. De meest voorkomende toepassing is echter als microfoonkabel.

Prima, jongens dank je wel ! Kan op Slot!

Zit er toch niet verschil in??? Ik bedoel speakerkabel is toch anders als microfoonkabel?? hogere weerstand ofzo? En met XLR's zit het verschil volgens mij in de pinnetjes, Je kunt daar de aders anders op solderen ofzo. Ik weet het niet zeker maar ik dacht toch dat er echt wel verschil zat ergens :confused:

ik ben weleens verrot gescholden omdat ik met speakerkabels apparatuur aan het aansluiten was op een podium. nou heb ik geen idee of dat terecht was maar er zou dus wel degelijk verschil in kunnen zitten.

studio monitoren sluit je niet typisch aan met "speaker" kabel volgens mij. Gaat het hier niet om kabels die bij PA gebruikt worden?

We hebben het hiet natuurlijk over actieve speakerboxen en daar gaat een SIGNAALkabel in. Heeft niks met speakerkabel te maken. Binnen de monitor wordt het signaal opgepept naar iets wat bruikbaar is voor de speakers...

Het gaat hier waarschijnlijk om actieve monitors en die hebben lijnsignaal nodig dus direct van je master-output van je tafel naar de monitors dan is XLR de standaard (+,-,massa),moet in ieder geval gebalanceerd zijn.
Heb weleens meegemaakt in de PA-wereld dat er XLR als connector is gebruikt om speakers door te lussen dus puur als speaker-kabels gebruikt maar dan worden ermaar 2 pinnetjes gesoldeerd.
Werkt wel verwarrend gebruik je die kabels voor gebalanceerde aansluitingen gaat de boel brommen.........tegenwoordig past men veel speakon-connectors toe voor aansluiten/doorlussen van speakers.

Origineel geplaatst door gjb68
Heb weleens meegemaakt in de PA-wereld dat er XLR als connector is gebruikt om speakers door te lussen dus puur als speaker-kabels gebruikt maar dan worden ermaar 2 pinnetjes gesoldeerd.
Werkt wel verwarrend gebruik je die kabels voor gebalanceerde aansluitingen gaat de boel brommen.........

Precies, dat is zeker iets om op te letten, dat alle pootjes bedraad zijn en dat de resulterende kabel dus ook inderdaad gebalanceerd is. Anders is brom je deel.

Overigens is er nog een leipe variatie mogelijk met XLR, dat is namelijk het omwisselen van twee pootjes. Dat gebeurde voornamelig in de USA op wat oudere apparaten (Eventides etc. hebben er nogal een handje van). Het is nog altijd niet helemaal duidelijk wat de consequentie hiervan is als je dit zo aansluit op een apparaat met de 'standaard' bezetting.
Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=69805

heb inderdaad wel een bepaalde signaal storing, ruis, geen brom. De mackies (actieve) hebben xlr en ik zit er met (3 pins) XLR gewoon in. Heb ze rechtstreeks op de (analoge)outputs van de H8000FW zitten. De mic gaat ook via XLR (zelfde soort kabel) in een analoge input.

Heb laatst van iemand hier op het forum begrepen dat er een 'Engelse' variant bestaat van de XLR. Iets met pins die andersom zijn gesoldeerd. Ik had problemen met een oudel model Klark Teknik EQ en dat werd waarschijnlijk daardoor veroorzaakt.

Origineel geplaatst door boeklanoei
Prima, jongens dank je wel ! Kan op Slot!

En zo zie je maar, dat er dan toch nog een hoop weetjes omhoog komen :D

eb laatst van iemand hier op het forum begrepen dat er een 'Engelse' variant bestaat van de XLR. Iets met pins die andersom zijn gesoldeerd. Ik had problemen met een oudel model Klark Teknik EQ en dat werd waarschijnlijk daardoor veroorzaakt.

bij de insert deden de engelsen vroeger vaker alles omdraaien ,maar dat doen ze in het verkeer nog steeds

Ah joh... zolang ze de zwartte en de witte toetsen nie om draaien...

Origineel geplaatst door KAOSKAOS
bij de insert deden de engelsen vroeger vaker alles omdraaien ,maar dat doen ze in het verkeer nog steeds

Das alleen bij amerikaanse en europese standaarden .. daar is the hot pin omgedraait. Ik dacht dat in europees pin 1 hot is en amerikaans pin 3 hot is. ( heb effe geen zin om op te zoeken) Als je dus amerikaanse spullen met europese gaat aansluiten moet je daar mee oppassen. Trouwens das alleen je bijv verschillende standaarden door elkaar gebruikt .. als alle versterkers amerkaans is dan krijg je geen fase draaiingen. Wel als je een amerikaanse en europse versterker naast elkaar gebruikt. Zelfde geld voor randapparatuur.

in europa is pin 2 altijd heet, en vroeger in de states was dat pin 3 maar tegenwoordig ook gewoon pin 2. klark teknik maakt een aantal van zn eq's nog met pin 3 heet omdat er nou eenmaal al honderduizend van in de wereld zijn en het fout gaat als ze dan nu naar pin 2 zouden overstappen. pin 1 = altijd aarde.

verschil tussen speakerkabel en mickabel is er wel degelijk, het koper in speakerkabel is veel dikker en 2 aderig. er moet nou eenmaal veel meer vermogen doorheen, en dus is het ook niet handig om een mickabel als speakerkabel te gebruiken (vermogen = hitte = brand). speakerkabel met xlr is 1 aarde, 2 heet en 3 (soms) doorgesoldeerd op de aarde.

overigens is speakerkabel op xlr niet meer de standaard omdat op de pinnen aan de male kant spanning staat waar je met je vingers bij kan. au :) daarom dus speakon...

heb je ook verloop pluggen voor. ik gelof 6 of 7 euro p st: hof je je kabels niet te "verneuken"

Origineel geplaatst door Niel
Toevallig gisteren 2 xlr naar stereo jack kabels gesoldeerd (neutrik) om m'n Genelecs aan te sluiten, kreeg er ook microfoonkabel bij, das 't zelfde.

Back