Moeten monitors opwarmen?

XcEll

Nieuwkomer
Men eerste thread 8~

Ik zit al een poosje met een vraag:

'Moeten (actieve) monitors opwarmen? Of beter gezegd veranderd het geluid lichtjes gedurende je monitors langer aanstaan?

Ik heb zelf een setje Alesis M1 Active MKII monitoren en ik 'denk' een klein verschil in klank te horen naarmate ze langer aanstaan.

Nu kan dit gewoon tussen m'n oren zitten of misschien moeten mijn trommelvliezen wel opwarmen maar ik was benieuwd of meer mensenwel eens iets dergelijks is opgevallen.

ik heb het ook gehoord en ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.

volgens mij gaat het er om dat bij impulsen de versterker als ie warm is dat beter trekt

zocht naar de benaming ik bedoel dus de Ringkerntrafo...

ik ben geen techneut maar als mijn amp op mijn stereo warm is klinkt ie beter :)

:)

Origineel geplaatst door Jedee
als mijn amp op mijn stereo warm is klinkt ie beter :)

Niet uitzetten dus he..

Mijn versterker klinkt trouwens ook pas goed nadat ik hem hem aangezet. Daarvoor is het net alsof hij niets doet.

Origineel geplaatst door NiFF
Mijn versterker klinkt trouwens ook pas goed nadat ik hem hem aangezet. Daarvoor is het net alsof hij niets doet.
8o) Lol :koffie:

Ik hoop dat de ontwerper ook rekening heeft gehouden met warmteoverdracht.
En dat de levensduur van de luidspreker niet 'gehalveerd' wordt.

Wat ik zie: drogen luidsprekers al uit als je ze in een huis met centrale verwarming zet.
Al hang je elke dag een nieuwe bak met water aan je cv.
Ik neem aan dat droogte invloed heeft op de mechanische eigenschappen.
Of zit er een schot/hitte-werend tussen de eindversterker en de luidspreker?
( lijkt de NASA wel)
Zit er een koelplaat op de achterzijde en wordt deze warm?
(klasse A slave?)
Beweging van een speaker is ook iets mechanisch.

Ik weet niet van welk materiaal ze luidsprekers tegenwoordig maken.
Dat zal misschien per merk enorm verschillen.
Misschien weet iemand hier meer van, want ik ben benieuwd...
Ik heb zelf nooit actieve sets gekocht, want ik heb een andere visie over eindslaves.

Zie de draad: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=86469&perpage=20&pagenumber=5

Als warmdraaien verschilt, moet dat toch meetbaar zijn?
Wavelab ofzo...

Goed dat je merkt dat je oren zich in een mate proberen aan te passen aan alles wat ze horen.

Laatst gewijzigd:
het verschil in klank heeft met de componenten te maken zoals condensatoren die van hun "memory effect" af moeten door te laden en te ontladen en transistoren die op bedrijfstemperatuur komen , daarom worden (werden) mengtafels in studios ook nooit uitgezet,(tegenwoordig in secties als je 72 kanalen hebt) als je zon ding na twee dagen weer aan zet moet ie eerst weer een dag lopen om weer een beetje te klinken zoals ie moet klinken ....

Origineel geplaatst door Capstan cappy
het verschil in klank heeft met de componenten te maken zoals condensatoren die van hun "memory effect" af moeten door te laden en te ontladen en transistoren die op bedrijfstemperatuur komen , daarom worden (werden) mengtafels in studios ook nooit uitgezet,(tegenwoordig in secties als je 72 kanalen hebt) als je zon ding na twee dagen weer aan zet moet ie eerst weer een dag lopen om weer een beetje te klinken zoals ie moet klinken ....
Nou, als condensators van hun memory effect af moeten komen door langer aan te staan dan is het al verkeerd. Het is eerder dat de instellingsstroom van het systeem, zoals theoretisch bepaald, ook werkelijk bereikt wordt. Transistors, zoals je al aangeeft, hebben na het bereiken van een stabile temperatuur ook een stabiele instellingsstroom. Het feit dat het een tijdje kost, 1 uur bij goed ontworpen systemen, om deze stabiele instellingsstroom te bereiken is wat je ervaart als een kil klinkende versterker. Het zijn de vervormingen veroorzaakt door de overgangen(transients) die je hoort. Transient distortion. En dit is geen fabel zoals sommigen in deze draad denken. Dit is het verschil tussen de goed ontworpen(lees duurdere) systemen en de goedkope systemen. Goed ontworpen systemen hebben een voeding die onder alle omstandigheden de stroom kunnen leveren die het systeem vraagt.

Ik neem verder aan dat bij actieve systemen men er rekening mee gehouden heeft dat er voldoende koeling is voor de eindtrap van de versterker. En voor zover ik weet zijn er geen commerciele class A monitor systemen, maar ik kan me vergissen. De meeste zijn class AB.

Origineel geplaatst door Capstan cappy

Nog nooit zo'n onzin gehoord. Condensatoren die van hun memory effect af moeten. NEE dus... Het doel van condensatoren is juist dat ze de stroom enige tijd vasthouden en volgens een bepaalde karakteristiek de stroom weer loslaten.
Transistoren op temeratuur komen? Kom nou.. Heb je die transistors van tegenwoordig al eens gezien? Die dingen (zeker de SMD's) zijn zo klein dat het probleem net de warmte is. Kijk maar eens naar een moderne CPU (bv een pentium). Die bestaan uit ??? (heel veel) transistoren. Als je je PC net aanzet, moet die CPU dan "op temp" komen??? Nee dus, de warmteproductie van de CPU is zelfs een probleem. Denk aan de koelers (tot aan water toe) die op je CPU gemonteerd zijn. In jouw theorie zou een PC die net aangezet is anders presteren omdat de transistoren moeten opwarmen?!?

Origineel geplaatst door Rollie
......... In jouw theorie zou een PC die net aangezet is anders presteren omdat de transistoren moeten opwarmen?!?

Ik las nergens dat die het over een PC heeft :confused:
Volgens mij gaat het om een mengtafel.

Nou ja mengtafel :D
Het ging over monitors :)

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik las nergens dat die het over een PC heeft :confused:
Volgens mij gaat het om een mengtafel

Toch even beter lezen: Monitors !!! Of heb je tegenwoordig mengtafels met ingebouwde monitors?

Maar OK, of je het nu wel of niet over een PC hebt (of mengtafel / TV, Video, DVD speler en weet ik veel wat nog meer) feit blijft dat het opwarmen van transistors onzin is.

Van die condensatoren zou nog veroudering, lekkage, fabricagefouten en verandering van de capaciteit dus kunnen zijn.
Dat is meestal blijvend, waar de schakeling als ontwerp op zou moeten kunnen reageren.
Binnen bepaalde grenzen dan.
Misschien ontstaan er wel kuren als de condensator niet voldoende oplaadt bij inschakeling.
Trouwens transistoren verouderen ook.En temperatuurdrift?
Maar ik neem maar aan dat een oude grote tafel bijna onderdelen heeft met military specs.
Dat zal niet zo snel stuk gaan.
Waar is Toon? Die weet hier ook wat van! Of Radiance?
BTW klasse A vreet stroom en wordt echt heet!

Laatst gewijzigd:
Oude analoge electronica heeft wel degelijk opwarming nodig, en dan bij de oudjes met buizen al helemaal (buizen moeten opwarmen). Maar de moderne spullen waarschijnlijk niet meer, of zeer kort. Geldt denk ik ook voor monitors.

R

[smartass mode]
Veroudering kan je niet tegen gaan. Slijtage wel.

M'goed, anti-slijtage créme komt zo rottig over in de reclame.
[/smartass mode]

Ha juist!

Er is een nieuw geweldig smeer-middeltje: Oil of Silly Con Valley...
Werkt ook op luidsprekers. Houdt ze zacht en soepel.

Laatst gewijzigd:
Back