Home studio

Detoxicator

Ingeburgerd
Ik probeer mijn kamer een beetje in een studio om te bouwen, step by step,ik produceer vooral hardstyle, heb nu alleen nog maar een M-audio Axiom 61 keyboard. en een simpel 5.1 setje van DK Digital (misschien nieuwe boxen?)

Ik wilde dus weten wat een goede stap is voor de volgende aankoop ( budget = 250 euro/maand )

Goede geluidskaart, de geluidskaart bepaald de sound van je track als je binnen een computer werkt. Daarna kanje kijken voor goede referentie monitors (speakers) je wilt namelijk graag weten hoe het daadwerkelijk klinkt. Een goedkopere oplossing voor de monitors is een goede koptelefoon, merken als AKG, Beyerdynamic etc bieden erg goede referentie headphones.

En natuurlijk Legala software ;)

Geluidskaart hoeft niet zo prijzig te zijn; je hebt denk ik niet veel ins & outs nodig, dus een Audiophile 192 of zo is al goed zat. Vervolgens 4 maanden doorsparen en een fatsoenlijke set monitors kopen. Daarna weer even verder vragen :)

Wat ik mis is de informatie waarmee je je muziek maakt. Dat moet de basis van elke setup zijn. Vandaar uit bouw je verder.

Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik FL Studio en ik ga meerendeel muziek produceren in de richting van techno / hardstyle / eventueel hardcore.

Ook zal ik even kijken, geluidskaart lijkt op dit moment dus het belangrijkst. zal nog even doorsparen todat ik er ook gelijk monitors bij kan kopen, enkel advies hierover?

Goede geluidskaart, de geluidskaart bepaald de sound van je track als je binnen een computer werkt.
Dat is absoluut niet waar. De geluidskaart bepaalt de sound die uit je computer naar je monitors gaat. Als jij je tracks binnen je PC bouwt en een render ervan maakt of zoals Cubase het noemt een "mixdown" maakt, klinkt dat hetzelfde met een Soundblaster-kaartje uit het jaar 1998 als met een Digidesign-interface danwel Apogee-reteduur-interfaceje.

Wel maakt het uit voor de belasting van je CPU/systeem wat voor een geluidskaart (en vooral wat voor drivers) je gebruikt.

Wat RockSteady bedoelt is waarschijnlijk dat hoe beter je geluidskaart is, hoe beter je mix zal zijn. Dit komt door de converters die van D naar A gaan. Een gemaakt met een RME zal vele malen beter klinken dan een mix met een Soundblaster uit 1998! 8)

Nogmaals... Tijdens het renderen of maken van een mixdown van je track worden die D/A-converters NIET gebruikt. Die worden ALLEEN gebruikt tijdens het afspelen van de track op je monitors.

Uiteraard, wanneer je niet rendert of dus geen mixdown maakt op je PC, maar met een externe recorder, komen de D/A-converters wel om de hoek kijken (tenzij je digitaal naar je recorder gaat, same story dan).

Ben nog nieuw als het aankomt op monitors, ik wil het liefst de beste kwaliteit voor rond de 1000 euro (paar).

als dat niet goede kwaliteit geeft dan koop ik gewoon een synthesizer,
enkel advies hierover ( mijn stijlen varieren van drum n bass tot hardcore. )

Nogmaals... Tijdens het renderen of maken van een mixdown van je track worden die D/A-converters NIET gebruikt. Die worden ALLEEN gebruikt tijdens het afspelen van de track op je monitors.

Uiteraard, wanneer je niet rendert of dus geen mixdown maakt op je PC, maar met een externe recorder, komen de D/A-converters wel om de hoek kijken (tenzij je digitaal naar je recorder gaat, same story dan).

Ik heb het dus niet over renderen. Voordat je renderd heb je nog een behoorlijk belangerijke mixfase.
Als je DA convertors k*t zijn, dan wordt je mix dat dus ook, aangezien je mixed op hetgeen wat je hoort!!!!

Ik heb het dus niet over renderen. Voordat je renderd heb je nog een behoorlijk belangerijke mixfase.
Als je DA convertors k*t zijn, dan wordt je mix dat dus ook, aangezien je mixed op hetgeen wat je hoort!!!!

Ah, op die manier. Ik denk eerlijk gezegd dat dat nogal gaat meevallen.. Je stereo- en frequentie-beeld zal niet zwaar anders zijn met verschillende kwaliteiten D/A-converter.

Ik zeg maar alleen maar dit. Apogee, Lavry Blue, Weiss 8)

Wat ik zeggen wil is dit. Het heeft geen zin om bv goeie monitors te kopen als hetgeen wat er uit je geluidskaart komt, superbrak is. Dan kun je net zo goed gaan mixen op computerspeakers!

You're as weak as your weakest link!

Al moet ik zeggen dat je met monitoren/speakers niet altijd zo is. Sterker nog, ik heb hier een stel k**speakers erbij staan, want een mix moet zelfs op die krengen goed klinken!

Voor afmixen muziek raad ikde Yamaha HS80m aan. Heb ze net een maandje en geven een zeer nauwkeurig geluid en zijn ook goed aan te passen aan je studioruimte. Dit tegen een scherpe prijs.

Inderdaad, erbij!
Ik heb er ook een setje Auratones bij staan, gewoon om te balancen en ter controle dat ik niet te woest ben gegaan met al die kanllende bassen 8)

Trouwens Detoxicator, check ff de marktplaats(van synthforum), daar staat een setje Genelec's te koop. Da's wel een goeie instap en precies voor de prijs die je ervoor wilt uitgeven.

Back