Bassline hoog laag

dtroxx

Stamgast
Beste,

Ik ben nu al een tijd bezig om mijn bassline in toonhoogte te laten afspelen zonder dat ik de kracht van mijn kick verlies.

Naar mijn weten doen ze dit met een stukje vst of hardware onder de kick maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik hoop dat ik duidelijk ben en dat jullie weten wat ik bedoel :).

Zo niet luister dan even het volgende (stuk op 2:33)

http://main.dance-tunes.com/idt/f?p...G,P_ID,P_TY,P_SUB:NL,TUNE,N,9,595,1,158938,TU,

Volgens mij is hier al een topic over geweest, 1 of 2 weken geleden, kun je even naar zoeken.

Maar zoals ik het hoor in het stukje hebben ze:
A: de kick bestaat 2 kicks (ene waar het laat van weg is gefilterd, en ene waar het hoog wat weg gehaald is) de lage kick gaat me de baslijn mee;
of
B: er ligt een bas geluid steeds op de kick. Waarschijnlijk is er ook wat laag uit de kick gehaald, zodat de bas meer 'plaats' krijgt;

Er is sowieso een sample voor gebruikt, want de hogere noten klinken duidelijk korter dan de lagere noten (wat is persoonlijk erg goedkoop vind klinken), waardoor je het 'boooouuuwwm boooouuuwwm boooouuuwwm boooouuuwwm boouwm boouw boouwm boooouuuwwm' effect krijgt... :)

Je kunt dit doen met een vst die als sampler werkt, of natuurlijk een hardware sampler ;)

Thanx man,

Dus gaat de kick nu in hoogte en gaat de bassline dan naar beneden of blijft de bassline op een zelfde lijn liggen en gaat alleen de kick zonder lage inhoud naar boven?

Volgens mij is hier al een topic over geweest, 1 of 2 weken geleden, kun je even naar zoeken.

Maar zoals ik het hoor in het stukje hebben ze:
A: de kick bestaat 2 kicks (ene waar het laat van weg is gefilterd, en ene waar het hoog wat weg gehaald is) de lage kick gaat me de baslijn mee;
of
B: er ligt een bas geluid steeds op de kick. Waarschijnlijk is er ook wat laag uit de kick gehaald, zodat de bas meer 'plaats' krijgt;

Er is sowieso een sample voor gebruikt, want de hogere noten klinken duidelijk korter dan de lagere noten (wat is persoonlijk erg goedkoop vind klinken), waardoor je het 'boooouuuwwm boooouuuwwm boooouuuwwm boooouuuwwm boouwm boouw boouwm boooouuuwwm' effect krijgt... :)

Je kunt dit doen met een vst die als sampler werkt, of natuurlijk een hardware sampler ;)

ik zou het als volgt doen,
- Hoge kick sample pakken
- een sinus vst pakken (zit standaard in cubase bijvoorbeeld)
deze speel je in kwa noten zoals je de kick wilt hebben (sinus bevat in het laag veel druk).
- op de insert van de sinus vst een gate zetten
- deze via sidechaining triggeren door de kick

dan krijg je wat hier afgespeeld wordt (eigenlijk zelfs nog beter), en doordat je echt een sinus golf gebruikt blijft de druk gelijk in het laag. (wel je monitoren zachter gaan zetten anders blaas je ze op :D)

Back