Yamaha EX-1

Volgens mij is dat geen ex-1 maar een GX-1

-edit- Ik had het fout, er bestaat wel degelijk een ex-1, hier vind je info over alle yamaha orgels, de ex-1 vind je in 1977. :)

Ik zie ineens dat het al een ouder bericht is . Spec's bij lange na geen GX-1 hoor . De EX-1 is hetzelfde als een EX-2 , maar dan met een extra klein soloklaviertje . De EX-2 bestaat ook in een huiskameruitvoering ; de E-70 .
Van de EX-1 zijn er destijds 2 verkocht in Nederland . 1 daarvan is een tijdje geleden verkocht naar Duitsland . Van de andere weet ik niet waar hij staat .
Daarom viel me dit bericht ook op .
Die 15000,- euro is erg overdreven . Hij heeft een "wat de gek er voor geeft" waarde , maar zeker geen 15000,-

Ik heb zelf de "Grandmother" van de stage Electones staan . De EX-42 met 2 bijbehorende Yamaha R-60B leslies .

B.T.W Ik zoek nog een Yamaha YC-30 . Als je toevallig nog iets weet . . . . .

:halleluja

Het is een erg leuk ding, hij heeft PASS synthese (maar dan wel behoorlijk "locked" want de EX-1 draait grotendeels om presets), maar hij is wel heel erg lomp groot. En een E70 is al niet klein. :)

Nee, de 2de waarschijnlijk. Ik heb er inmiddels ook 1 staan. Dat maakt het totaal weer op 2 hier.

Volgens mij is dat geen ex-1 maar een GX-1

-edit- Ik had het fout, er bestaat wel degelijk een ex-1, hier vind je info over alle yamaha orgels, de ex-1 vind je in 1977. :)

Dat is toch echt een EX1, geen GX1 is nog iets groter.

Phochos

Inderdaad imposant. Zeker om op te spelen. Geeft toch een apart gevoel, zo'n "batleship" Imposant geluid ook, met die 2 kasten erbij.
Al met al kost het wel een hoop ruimte. Ik heb inmiddels dus de EX-42, EX-1 en een HX-1. Nu driftig op zoek naar een FX-1 om deze verzameling weer iets completer te maken.

Dus, als iemand nog iets weet. . . Ik hou me aanbevolen voor een FX-1 !!!

:halleluja:halleluja:halleluja

Nu weet ik waarvan ik dat ding herken: de voorkant van "Members of Mayday - Sonic Empire"!

Kijk even naar de demo's van Miguel Kerstman:

er zijn 3 delen.

Indrukwekkend hoor! Bijna 3 CS-80's, een SY-2 én een uitgebreide Electone in één apparaat. En dan wat die Miguel ermee uitvreet. Begint bijna op fitness te lijken... :)

Ojee, weer iemand die het over CS80 technologie in de Electones heeft. Dat hebben we net in het PASS draadje genuanceerd. Het komt erop neer dat de vergelijking met een CS80 al vroeg misloopt, aangezien je hier digitale waveforms als geluidsbron hebt ipv VCO's. Filters kunnen wel gelijk(aardig) zijn, maar het zijn dus geen CS80's in de EX-1. Alleen de monosynth heeft een (CS) VCO, de polygedeeltes (parafoon) niet.

Dat gezegd zijnde kan je heel erg leuke synthklanken uit deze Electones halen, en kunnen ze in bepaalde opzichten wel een CS80 nadoen. Maar je moet jezelf niet wijsmaken dat je 3 CS80's en nog wat in huis haalt met deze orgels.

De enige Electone waarmee je echt CS80 power in huis haalt is de GX-1; EX-1 en verder zijn eigenlijk totaal andere machines die erg weinig met de Yamaha synths te maken hebben. 1 monostem gelijk, 1 parafoon filtertje gelijk, maar dat maakt het nog geen CS-80. :)

Nou ja, CS-80 of niet... het werd in het filmpje genoemd. Mag van mijn part ook wel een CS-40 of 'DS'-80 zijn. :)
Daarom zei ik ook 'bijna' 3 CS-80's.
Er zitten drie polyfone synth-secties in, die los staan van de Electone klankbronnen.
Dat je mooie dingen met deze orgels kan doen staat in ieder geval buiten kijf.

Het zijn parafone synthsecties, geen polyfone.

Maar je kan zeker mooie dingen doen met die orgels. Mijn C-605P kan ik ook vaak nuttig gebruiken.

Back