Prophet VS, zomaar wat vraagjes

koediman

--<{(OoO)}>--
Een paar dingetjes die me interesseren betreffende cartridges/geheugen en zelf waveforms samplen:

Heb je de RAM cartridge nodig om zelf waveforms te samplen (is toch een mogelijkheid van de VS dacht ik)?
Hoe gaat dat samplen in z'n werk? Zit er gewoon een audio-in op de VS?

Bestaan er ook ROM cartridges? zoja, hoeveel verschillende en welke is/zijn echt interessant?

Dat inladen van eigen 'samples' gaat dacht ik alleen via Midi Sample Dump (MIDI SDS)
Stel je er niet te veel van voor, de hoeveelheid geheugen die beschikbaar is, is bijzonder klein, iets van 32k ofzo... het zijn eerder 'waves' dan complete samples van drums, gitaren etc... ;)

Het bijzonder van de Prophet VS (en o.a. ook de Prophet 2000 / 2002, verre familie) is, dat het hier gaat om 12-bit SDS, ook weer een speciale variant. Zover ik weet zijn er maar één of twee redelijk actuele programmaatjes waarmee je 12-bit SDS Sequential-style kan dumpen. Zoek anders even op dit forum naar het tooltje wat ik hiervoor in 'n ver verleden had gevonden voor m'n eigen Prophet 2002.

thx Hanz, probleem is dat de zoekfunktie momenteel onbruikbaar is, anders had ik misschien de antwoorden al gevonden ook.

ik neem aan dat dat samplegeheugen onafhankelijk van de cartridges is dan? en dat je die sample dan uiteindelijk wel kan opslaan op de RAM cartridge?

thx Hanz, probleem is dat de zoekfunktie momenteel onbruikbaar is, anders had ik misschien de antwoorden al gevonden ook.

Inderdaad, hij lijkt wel slechter geworden te zijn in de loop van de tijd dat we het nieuwe forum hebben.....een soort van verplicht fuzzy zoeken. Ik krijg allemaal JP-8000 draadjes als ik op CR-8000 zoek.....

Je heb inderdaad rom en ram kaarten en het dumpen gaat via midi.
Maar we hebben het dan geloof ik over singl cycle waveforms.
Mischien dat je met wat knutselen ook wat met die wavetable editor van Wiard wat kan doen.
ICM met soundforge/wavelab/awave ?

Wat Hans zegt klopt maar volgens mij gebruikt niemand het op die manier gewoon omdat het te omslachtig is.

De prophet VS heeft intern 100 programs(dat zijn dus patches in RAM), daarnaast heeft hij ook 127 waveforms, dat zijn waves die als Oscillator dienen. 96 zijn in ROM(vast niet te veranderen dus), 32 zijn in RAM(user waveforms).

Ik gebruik de sample functie zo: De VS heeft 4 oscillators(A-D), ik kies voor elk 1 van de 127 waveforms, stel eventueel voor ieder de pitch in. Met de joystock kan je dan mixen tussen die vier waveforms. Zodra je iets hoort wat je bevalt, hit store en sla het op in een user waveform. Die kan je dan gebruiken om weer met andere waves te mixen. Zo kan je dus ook mixen tussen 4 user waves. Dat is 1 van de dingen wat de VS zo bijzonder maakt.

Op een RAM cartridge(model 240) kan je 100 programs opslaan + 32 user waveforms. Een volledige back-up van het interne geheugen dus.

Dan zijn er ook nog ROM-cartridges(model 241), die hebben 100 vaste programs. ROM cartridges zie je niet zo heel vaak, maar ze bestaan wel.

Back