Pc als Control voltage

JugJug

geregistreert lit
Ik zat gisteren tussen de soep en de patatten te denken da het mogelijk is om met een geluidskaart met meerdere uitgangen (neem 8 ) control voltages door te sturen naar een analoge modulaire synth. En vervolgens maar in reaktor de gekste gesynchroniseerde signalen (bv een multistage envelope) uitsturen.

Wat zijn de praktische problemen waar je op zal stoten? Is dit te doen? Stel je voor...

Naar mijn weten zijn de meeste audio uitgangen van geluidskaarten DC-Ontkoppeld d.m.v. een condensator in de uitgaande lijn.
Wanneer je dan een stuurspanning wilt sturen naar je synth zal dit altijd een soort zaagtand worden. IMHO zal dat dus niet werken, maar ik hou het draadje in de gaten.

Inderdaad DC ontkoppeld, maar ook hebben geluidskaarten niet de juiste uitgangsspanning om direct de CV van modulaire modules aan te sturen. Dus je moet al redelijk wat gaan knutselen met omzetters... afgezien dan van het DC probleem.

Dus waarom niet gewoon een normale MIDI-CV converter? ;)

Helaas is de pc vanaf het begin niet voor dit soort interacties met andere apparaten ontwikkeld.
Ik zou al blij zijn met een simpele trigger-puls bij elk begin van een sequence.
Dus is inderdaad een MIDI-CV converter ongeveer het enige wat er op zit.

De uitgangen van een geluidskaart zijn hier gewoon niet voor te gebruiken. Dat zijn AC audio signalen van rond de 100 mV,
terwijl de range van een CV toch al gauw minstens tussen de plus en min 5 volt moet zijn.

Ik heb succesvol mijn Six~Trak getriggerd met een pulse uit Massive. Was even kutten om de sweet spot te vinden, maar het werkte redelijk betrouwbaar uiteindelijk. Het is denk ik slimmer om een trigger te samplen en dan vanuit Kontakt of zo uit te sturen, hoef je je alleen druk te maken over het volume.

Ik heb zelf ook wel zitten denken aan zoiets dergelijks, je zou natuurlijk prima een printerpoort of zo kunnen herprogrammeren. Maar ik heb niks wat je met CV kunt aansturen.

kan je hier niet beter je parallele of seriele poort voor gebruiken?

Volgens mij maakt het allemaal geen biet meer uit als je low-level op die poort gaat programmeren, zolang er maar output op zit. Zou toch mooi zijn als je met alleen een speciale kabel een hoop triggers en/of CV signalen uit je PC kunt halen?

Als het met Max\msp gaat, moet het ook met Reaktor lukken...
Voor zover ik het gelezen heb moet je geluidskaart DC-coupled zijn. Aangezien ik evenveel afweet van electronica dan mijn grootmoeder van tafeltennis (alhowel, je zou nog verschieten, de hele dag voor de TV!), hoe kan ik teweten komen of mijn geluidskaart DC-coupled is:

PCI kaart: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/MiaMIDI/specs.php

Mocht dit lukken denk ik er serieus over om modular te beginnen en een meerdere uitgangskaartje van echo te kopen.

hoe kan ik teweten komen of mijn geluidskaart DC-coupled is

De makkelijkste manier is om even lege wav te maken met een positieve DC offset erin, die afspelen, en dan met een multimetertje kijken of de uitgang van je geluidskaart ook continu boven de 0V blijft staan. Als ja: dan is hij DC-gekoppeld, als nee: dan niet.

Als het met die triggers gelukt is, wil dat dan ook zeggen dat ik geen last heb van dat DC probleem of is dat alleen bij langdurige voltages?

Ik zat gisteren tussen de soep en de patatten te denken da het mogelijk is om met een geluidskaart met meerdere uitgangen (neem 8 ) control voltages door te sturen naar een analoge modulaire synth. En vervolgens maar in reaktor de gekste gesynchroniseerde signalen (bv een multistage envelope) uitsturen.
kan dat ook niet gewoon , beter , met een eenvoudige midi->cv zoals bv doepfer mcv8 ?

? vertraging valt te compenseren in de daw bv cubase,
?is de resolutie niet te verbeteren als je alles als pitchbend aanstuurd

Back