vraagje roland AX-1

peejee

Ingeburgerd
Hallo,

ik heb me een roland AX-1 aangeschaft om een beetje mobiel te zijn op het podium. Ik heb een roland G-800 en roland JV-1000 in m'n set staan.
Ik zou graag de klanken van m'n G-800 gebruiken op de keytar, hoe moet dat juist ? ik krijg wel de standaard GM-geluiden uit m'n controller maar niets dat met m'n G-800 te maken heeft.....

heeft misschien ook iemand een handleiding liggen die kan ingescand worden en doormailen ???

alvast bedankt !

groetjes, PJ

Hee,

Ik gebruik zelf ook al een aantal jaar een AX-1 live. Stuur er een XP-30, AKAI S5000 en Clavia Nord Lead mee aan. GEWELDIG!!
Als je er me over wilt weten, stuur me ff een mailtje.

Een handleiding is moelijk te vinden, maar je kunt wel van de Roland site de handleiding van de A-30 downloaden. Die werkt precies hetzelfde, is alleen een "normale" keyboard versie i.p.v. keytar.
Programmeren is even wennen idd, maar na een tijdje heb je het zo door.

ik begin het systeem door te hebben, maar wat me nog niet duidelijk is, is hoe ik de klanken zou kunnen kiezen via m'n G-800 ? Ik heb daar zelf programs in gemaakt (bijvoorbeeld piano met strings) en die zitten in m'n performance memory, hoe kan ik ofwel die hele "set" selecteren, of hoe zorg ik ervoor dat m'n AX-1 gewoon de klank gebruikt die ik op m'n G-800 selecteer ?

ik heb nu al wel gevonden hoe ik de klanken kan gebruiken maar nog niet mijn eigen gemaakte/samengestelde sounds.
groetjes, pj

Ik weet niet precies hoe die G-800 werkt, maar als hij op andere Rolands lijkt hebben ook die Performances een nummer.
Deze kun je selecteren met de AX-1 door Program change messages te sturen.
Eventueel moet je hier nog bank change messages bij sturen (CC0 en CC32 bij de knopjes op de keytar). Dat staat dan in de manual van je G-800. Standaard stuurt de AX-1 geloof ik CC0=0 CC32=0. Soms moet je bijv om performances te selecteren CC0=0 en CC32=127 erbij sturen. Dit is echter per synth/keyboard verschillend.

Mijn XP-30 heeft dat ook volgens mij (iets van CC0=0 en CC32=80 ofzo).

kan ik ook al proberen, ik ben er gewoon al de hele tijd mee bezig, en door eens op alle knopjes te duwen en verschillen te horen ontdek je wel hoe het werkt.
Dat van die perf. memory's kan ik zo eens proberen.

heb ik een goede koop gedaan om zo'n AX-1 voor 400 euro te kopen ? (inclusief verzending van nederland naar belgië)
ik zag ze op ebay soms over de 700 euro gaan !!!

groetjes, PJ

vraagje roland AX-1

Hallo,

ik ben sinds een aantal maanden de trotse bezitter van deze keytar. Heb er ook al enkele optredens mee in de kijker mogen staan. Maar ik gebruik tot hiertoe de "basis"klanken die je ermee kan laden via die "codes" die je vanachter in je handleiding van het keyboard of synth vind...
Ik stuur met mijn controller een workstation G-800 van roland aan.

Is er een verschil in aansturing tussen een "toetsenmachien" of een module ? Ik dacht dat je met een midicontroller gewoon moest spelen en dan je klanken selecteren op de synth zelf.
Maar nu heb ik voor dat ik op mijn AX-1 op een knopje moet duwen voor de klank die ik wil (die ik heb "ingeladen") en dan kan ik op mijn keyboard zelf nog een toaal andere klank gebruiken... kan handig zijn maar ik doe het liever zo :

duw op de knopjes van je synth/keyboard en speel op de keytar zonder knopjesgezever.
Gaat dat ?

Het is allemaal gokken voor mij... ik vind geen handleiding van de AX-1 en MIDI is één grote nieuwe wereld !!!

groetjes, Pieter-Jan

Je zou ook de sounds via de G-800 kunnen kiezen.

Ik heb net ook een nieuwe discussie geopend hieromtrend... en was dit even terug aan het doorlezen.
Er lukt dus ondertussen al aardig wat maar "sounds kiezen via de G-800"
dat moet ik dus hebben...
moet ik daarvoor iets activeren op mijn G-800 ofzo ????

groetjes, PJ

Back