Subwoofer in studio of niet?

Subwoofer in studio of niet?

• Nee

Stemmen: 12 38,7%
  • Ja, eentje is wel aardig

Stemmen: 15 48,4%
  • Liefst zoveel mogelijk

Stemmen: 4 12,9%

• Totaal aantal stemmers
    31

Origin X

8 Bit
Ik zat er een poos geleden al aan te denken om ooit mijn KRK RP 6'jes te verblijden met een vriendje namelijk de RP 10 Subwoofer.

Ik heb er nu eigenlijk wel zin in, want met een beetje handig aansluit werk issie tegelijk ook te gebruiken voor mijn DJ setup en zelfs als tweede sub voor mijn HT:P

Wat vinden jullie eigenlijk van subwoofah's? Wordt hier over het algemeen niet zoveel over gesproken.
Iemand ervaringen met de RP 10?

Heb zelf maand terug de RP10 gekocht, kan nu beter onderscheiden wat er in het laag gebeurd in de mix.
Alleen vervelend dat er geen bypass op zit, voor in de late uurtjes zeg maar. Het sublaag hoor je door het hele huis heen ( de buren dus ook)

Het afregelen en plaatsen is ook al een klus op zich, maar in de handleiding staat dit stap voor stap uitgelegd. Ben je wel een noise osc en een spl meter voor nodig. Of paar goede oren kan ook natuurlijk

Lijkt me leuk, maar de buurt is er tegen... dus laat ik 't maar..

heb de RP10 nu al een tijdje. Qua sub gewoon erg mooi ding.
Heb hem eerst direct aangesloten met XLR naar mijn monitors, maar dan mix je veels te veel laag weg omdat het wordt overstemd door je sub.
Regel hem nu appart via mijn tafel en mix af op monitors alleen. Het is wel een aanrader als je vrijstaand woont ;)

Qua geluidsoverlast is mijn studio wel redelijk voordelig gepositioneerd.
Het lijkt me sowieso wel een goed idee om de sub te "ontkoppelen" d.m.v. spikes en een tegel ofzo.

Maar er zit toch wel een crossover op (aan de achterkant)? Dacht die wel te zien op een plaatje!

Wat ik wel minder vind is dat waar ik hem wil plaatsen misschien helemaal geen goed idee zou kunnen zijn m.a.w. je bent erg afhankelijk van de juiste plaatsing.

Ik kan me voorstellen dat als je een ruimte hebt die goed is ingericht en waar je je monitoren en subwoofer goed kan plaatsen een subwoofer zeker iets toevoegd. Lijkt me dat je dan wat meer gevoel voor het laag krijgt in je muziek (mits goed afgesteld).

Voor mij persoonlijk is een sub totaal geen optie, aangezien ik eigenlijk wel zeker weet dat ik helemaal van slag raak. Ik zou m dan onder de tafel moeten zetten en ik heb sowieso het gevoel dat ik dan mijn RP5's net zogoed kan vervangen door een setje computerluidsprekers van 20 euro. Ik denk namelijk dat ze totaal overstemd worden en dat mn spullen langzaam van t bureau aftrillen. 8>

Voor mij persoonlijk is een sub totaal geen optie, aangezien ik eigenlijk wel zeker weet dat ik helemaal van slag raak. Ik zou m dan onder de tafel moeten zetten en ik heb sowieso het gevoel dat ik dan mijn RP5's net zogoed kan vervangen door een setje computerluidsprekers van 20 euro. Ik denk namelijk dat ze totaal overstemd worden en dat mn spullen langzaam van t bureau aftrillen. 8>

Tja zit wat in, maar er zit wel een volumeknop op weetje 8~

Ik hoef hem ook helemaal niet te hebben omdat ik denk dat ik dan beter ga produceren, maar ik luister ook veel muziek via mijn DAW waardoor het me wel aardig lijkt om een mooi laag erbij te hebben.

Al zie ik er ook wel productionele waarde in natuurlijk. Zo ga je volgens mij veel voorzichtiger om met het laag en kan je eerder horen wat je nou daadwerkelijk weghaalt met een sweep onder een bepaalde freq op de master.

Vind laag erg belangrijk... en leuk (maar dan niet op zo'n autotuning sjappie manier)

Het beste is een fullrange systeem ism de juiste acoustiek.
Maar budged laat dat niet altijd toe, dan is een subwoofer, die je natuurlijk ook later kan aanschaffen, een uitkomst.
Nadeel van 1 subwoofer is dat je hem (meestal) niet zo kan plaatsen dat er overal in de ruimte een uniforme geluidsdruk is. Dit probleem kan je oplossen door meerdere subwoofers in de ruimte te plaatsen. De pieken en dalen van de afzonderlijke woofers worden dan door de andere weer opgeheven. Hoe meer woofers hoe vlakker de geluidsdruk overal in de ruimte. Ander voordeel van veel woofers is dat de vervorming natuurlijk veel minder is, of dat de geluidsdruk veel hoger kan.

Het beste is een fullrange systeem ism de juiste acoustiek.
Maar budged laat dat niet altijd toe, dan is een subwoofer, die je natuurlijk ook later kan aanschaffen, een uitkomst.
Nadeel van 1 subwoofer is dat je hem (meestal) niet zo kan plaatsen dat er overal in de ruimte een uniforme geluidsdruk is. Dit probleem kan je oplossen door meerdere subwoofers in de ruimte te plaatsen. De pieken en dalen van de afzonderlijke woofers worden dan door de andere weer opgeheven. Hoe meer woofers hoe vlakker de geluidsdruk overal in de ruimte. Ander voordeel van veel woofers is dat de vervorming natuurlijk veel minder is, of dat de geluidsdruk veel hoger kan.

Het beste is een kamer gebouwd om het geluidsysteem heen. Zoals de paradise garage ( zie pic <-)

Maar wie wil er nou een gebalanceerd geluid in de hoek van zijn huisstudio? Dat is helemaal niet nodig.

Bij grote PA's maak ik iig het liefst monoblokken ipv meerdere subs op verschillende plaatsen. Dat koppelt veel beter en kan je veel beter op 1 plek richten.

Dat doe je ook met 1 subwoofer in je studiootje .. zorgen dat je op je luisterplek een gebalanceerd geluids spectrum hebt.

Ik denk dat je beter grotere studio monitoren moet kopen met een goed laag zoals bijvoorbeeld Genelec 8040 dan dat je een sub koopt.
Maar dit is persoonlijk

Ik denk dat je beter grotere studio monitoren moet kopen met een goed laag zoals bijvoorbeeld Genelec 8040 dan dat je een sub koopt.
Maar dit is persoonlijk

Wat is goed laag ? als er maar een goede lage c uitkomt. Nadeel van subs is dat je die goed op je nearfields moet afstellen. Zelf zou ik het liefst gewoon me ns 10 als nearfields gebruiken en oude klipshorns in de hoek als main. Lekker 104 db op 1 watt op 1 meter ipv 90 db per 1 watt op 1 meter. Gewoon met 100 watt 124 db pompen zonder enige vervorming ..

Zou er nog een "alleen in een 5.1 systeem" bij kunnen? Hoewel het feitelijk geen sub is maar een LFE. Bij 2.1 zou dat overigens ook zo moeten zijn. Een subwoofer is wat anders dan een LFE. Een subwoofer staat in de huiskamer. Niet in de studio.

Maar goed, persoonlijk zeg ik nee. Op 2.1 systemen kan ik niet mixen. Mijn oren trekken dat niet. Gewoon 2 near/mid fields. Zet er als je budget het toelaat idd gewoon een full range systeempje neer van 10000 euri ofzo )) Dat is ook meer laag dan jij en de buren leuk vinden...

Zou er nog een "alleen in een 5.1 systeem" bij kunnen? Hoewel het feitelijk geen sub is maar een LFE. Bij 2.1 zou dat overigens ook zo moeten zijn. Een subwoofer is wat anders dan een LFE. Een subwoofer staat in de huiskamer. Niet in de studio.

Maar goed, persoonlijk zeg ik nee. Op 2.1 systemen kan ik niet mixen. Mijn oren trekken dat niet. Gewoon 2 near/mid fields. Zet er als je budget het toelaat idd gewoon een full range systeempje neer van 10000 euri ofzo )) Dat is ook meer laag dan jij en de buren leuk vinden...

LFE ? maar ik doe het liever ook zonder sub .. 1 speaker koppelt beter dan een losse sub.

Back