Juno2 velocity stuk. Hoe te repareren?

Maurix

Ingeburgerd
Allereerst wil ik zeggen dat ik niet zo bedreven ben met elektrische schema’s e.d.
Mijn Roland Juno2 beschikt over een velocity feature. Helaas is het zo dat een aantal van de toetsen niet meer goed werkt. De velocity hapert waardoor toetsen af en toe niet werken en als ze werken het alleen bikkelhard doen (parameter is dan 127).
Ik wil het apparaat eigenlijk verkopen, maar mocht dit nou eenvoudig op te lossen zijn, dan wil ik het proberen te repareren. Ik heb ooit iets gehoord over een koolstrip die versleten zou zijn en die vervangen kan worden. Heeft iemand enig idee wat ik hier het beste mee kan doen?

Onder de toetsen zitten rubber strips met koolstof contacten. De komen weer op een printplaat met andere koolstof contacten. Bij dit soort toetsen is vaak schoonmaken het enige dat nodig is, er zit waarschijnlijk alleen maar een berg stof tussen. Verslijten doen ze ook, maar dan moet je ze wel heel intensief gebruikt hebben.

Ik heb zelf een Juno 2 gehad met vergelijkbare problemen. Sommige toetsen deden niks, andere gaven alleen maar velocity 127. Die was na schoonmaken weer helemaal als nieuw. Idem een D10, Polysix, Poly-61 en Mony/Poly, allemaal vergelijkbare keyboards en allemaal alleen maar vies en niet versleten.

Interessante vraag + interessant antwoord. Ik heb hetzelfde probleem al heel lang bij twee toetsen van mijn Juno 2, en soms bij een van de toetsen van mijn D-50. Ik ga aan de slag en laat het resultaat hier weten.
Dank!

edit: wellicht biedt deze link uitkomst.

toen ik nog een alpha juno had deed ie het ook (afentoe max velocity of niets, en/of geen aftertouch)

openmaken, poetsen, in elkaar steken.. heeft altijd geholpen
maar wat een pokkewerk!

Back