Studio Electronics ATC-1 vs Moog Source

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Naar aanleiding van deze thread heb ik een vraagje: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=100817#post100817

Een ATC wordt vaak vergeleken met een Moog Source. Dit komt natuurlijjk door het type bediening, of komt het ook door de sound?

Persoonlijk heb ik alleen met een ATC gewerkt en die is echt super, super vet. Een Moog Source ken ik eigenlijk niet, maar qua specs zou ie overeen kunnen komen. Ook twee VCOs..

Lijken deze synths ook qua sound op elkaar?

de se - atc1 heeft meer modulatie en sync mogelijkheden
ik denk dat de moog weer net ietsjes beter oscilators heeft
en een super te gekke apregio die je noot voor ken inspelen
ik zou zelf graag een source willen

Zoals meestal heeft Dennis bijna gelijk. De ATC kan veel meer, heeft een veelzijdiger klank en klinkt minstens zo goed als de Source, toch eigenlijk. Maar, zoals dat gaat met oude troep: de ATC klinkt strak analoog en de Source klinkt lekker rommelig analoog. Hetzelfde als je ruikt aan je eten: je hoort die houten zijkantjes met dat aluminium niet, maar doordat je het ziet verandert toch de klank. Zoiets.
De ATC is een topper, laat qua mogelijkheden de Source ver achter zich en de vco's en het vcf hoeven zich niet te schamen voor de Source. Maar toch vind ik de Source lekkerder klinken.
En nou ik nog 's goed kijk: de Source heeft een toetsenbord! (of, zoals ik aan Sander heb uitgelegd, toen hij vroeg hoe je zo'n oud ding dan moest aansturen. Aan de voorkant zitten van die witte en zwarte plastic stroken waar je op kan drukken.) Dan hoor je ook wat.

:D nouja! maar idd Leo, de moog klinkt dikker. Ik merk het als ik de resonantie hoog zet
en aan de cutoff draai, de moog is scherper qua geluid.
Heb er dit weekend op gejammed in de oefenruimte (rechterhand: moog source als leadsound , linkerhand: jv-80 rhodes/strings voor begeleiding) en de aanwezigen waren onder de indruk van het mooie geluid. dus ja Leo, ik heb die zwart/witte vlakken gevonden! >:|

Als ik zou kunnen kiezen (heb ik al gedaan) dan zou het toch de moog worden. voor complex gesyncte bassen gebruik ik de monopoly of de micro

Back