dikte absorptiepanelen

sten

Ouwe rot
Ik wil vandaag acht pyramidevormige absorptiepanelen bestellen (50x100cm).
Deze gaan dienst doen tegen reflecties op de zijwanden.

Het prijsverschil tussen 7 en 10cm dik is zo'n €60,-. Is die extra 3cm nu aan te bevelen?

Ik heb mijn wanden gewoon beplakt met schruimrubber platen bij de gamma. Mijn helekamer alle wanden behalve plafond en vloer werkte prima en redelijk goedkoop. Als binnen komt is het haast een dode kamer was wel even wennen als je aan het werk bent van wege nauwelijks reflecties.

dat is ook niet heel fijn hoor, een helemaal dode kamer. meestal worden daardoor de hoge tonen gedempt, mar de lage tonen nauwelijks.

Even mijn natuurkunde wat afstoffen:

- frequentie = snelheid geluid / golflengte
- Je hebt een kwart golflengte dikte nodig om frequenties te absorberen dus dikte dempingsmateriaal is 4 x golflengte
- snelheid van geluid is 344 m/s

Dus :geslaagd:
max absorbtiefreq = 344 / (4 x dikte dempingsmateriaal)

0.07m dikte dempt 1229Hz en hoger
0.10m dikte dempt 860Hz en hoger

Maar 7cm dik materiaal 3cm van de muur werkt vanaf dezelfde frequentie als 10cm dik materiaal. Het zal alleen wat minder effectief zijn.

Als je tot 40Hz wil dempen om van al het gezeik af te zijn neem je gewoon:
dikte dempingsmateriaal = 344 / (4 * 40Hz) = 2.15m dik :okdan:

:D dat word een studio diep in die mooie zitkuil achter in de tuin :D

Of de muur achter je monitors van 1.08 meter dik dempingsmateriaal voorzien en de tegenovergestelde muur achter je ook 1.08 meter dik dempingsmateriaal. :)

- frequentie = snelheid geluid / golflengte
- Je hebt een kwart golflengte dikte nodig om frequenties te absorberen dus dikte dempingsmateriaal is 4 x golflengte
- snelheid van geluid is 344 m/s

Dus :geslaagd:
max absorbtiefreq = 344 / (4 x dikte dempingsmateriaal)

0.07m dikte dempt 1229Hz en hoger
0.10m dikte dempt 860Hz en hoger

Maar 7cm dik materiaal 3cm van de muur werkt vanaf dezelfde frequentie als 10cm dik materiaal. Het zal alleen wat minder effectief zijn.

Euhm, tja, ik denk dat je een en ander over het hoofd ziet ;)
Belangrijk is ook vooral het soort materiaal dat je gebruikt; hoe groter de dichtheid, des te lagere frequenties er worden geabsorbeerd. Het is dus een combinatie van het soort materiaal en dichtheid, en uiteindelijk ook de plaatsing.

Voor de topicstarter: in welk frequentiegebied wil je reflecties vooral voorkomen? En wil je absorptie of diffusie? Reflecties van hoge frequenties kun je al voorkomen met dunnere schuimpanelen met een onregelmatig oppervlak; bij lagere frequenties is de dikte en dichtheid vooral van belang.

Er zijn diverse topics op het forum waarin wordt gesproken over absorptie en diffusie.

bedankt voor de reacties.

De panelen wil ik gebruiken tegen flutter echo. Als ik de verhalen zo lees moet dat in principe ook wel lukken met die bouwmarkt akoestische paneeltjes.

Die 7cm dikke pyramidevormige panelen zullen hiervoor wel goed hun werk doen dus denk ook dat ik die ga bestellen.

Back