Nieuwe pc, wat denken julie?

bobaphat

Ouwe rot
Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen, aangezien ik geen reet verstand heb van hardware, zou ik graag willen horen wat julie denken. Ik heb een Delta1010 en een prophet vs, ik wil ook mixen intern houden. Ik werk voornamelijk met cubase en ga waarschijnlijk van w98 naar w2000.

De setup komt er als volgt uit te zien
Moederboard:
Asus A7V333 via kt333 socket a
Ram
ddr 256mb PC2700-333 Kingston. (2x want dat was volgens de verkoper beter)
Hd
60gyg Maxtor 7200rpm AT133
Processor:
AMD TB XP2000

Re: Nieuwe pc, wat denken julie?

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen, aangezien ik geen reet verstand heb van hardware, zou ik graag willen horen wat julie denken. Ik heb een Delta1010 en een prophet vs, ik wil ook mixen intern houden. Ik werk voornamelijk met cubase en ga waarschijnlijk van w98 naar w2000.

De setup komt er als volgt uit te zien
Moederboard:
Asus A7V333 via kt333 socket a
Ram
Hd
60gyg Maxtor 7200rpm AT133
Processor:
AMD TB XP2000

ten eerste denk ik dat de verkoper geen verstand van zaken heeft, maar goed. in somiige gevallen is het idd beter bij ddr niet.

maar wat is je vraag nu eigenlijk, of het een goede set is?
ik zou overigens zowiezo naar 2000/xp overstappen.

Ziet er gewoon goed uit. Ligt er alleen aan hoeveel knaken je ervoor neer moet leggen. Dus het is wel handig om in verschillende winkels te krijgen wat je betaalt voor die computer.

Daarnaast moet je ook even kijken welke software je wil gaan draaien. Windows en office zal natuurlijk wel lukken, maar kijk of even naar de minimale eisen van de programma's die je wil gebruiken en zorg dat je daar ruimschoots boven gaat zitten, anders erger je nog groen en geel.

Als je bedoelt dat er 2x 256 MB = 512 MB RAM in zit dan is het goed, anders toch minstens voor de 512 gaan.

Je hebt niks aan een snelle processor zodra je harddisk begint te schrapen bij ieder klikje, 512 MB is geen overbodige luxe.

Ik wil inderdaad weten of dat allemaal compatible is.
Maar volgens jou kan ik net zo goed een 512 ddr kaart nemen??? (is goedkoper namelijk)

Waarom zou XP beter zijn dan 2000?? Ik hoor juist van iedereen dat XP kut is.

xp 2000 is nagenoeg het zelfde. alleen xp heeft meer dingen die je moet uitzetten. en heeft vervelende tele tubbie kleurtjes.

Ik zit financieel al tegen mijn max. Ik zit te twijfelen tussen 80hd of 512 ram. Voldoende schijfruimte is ook geen overbodige luxe, en het is makkelijker om er later nog een ramkaart aan te hangen dan om een nieuwe schijf erbij te instaleren.

Origineel geplaatst door bikkel
Als je bedoelt dat er 2x 256 MB = 512 MB RAM in zit dan is het goed, anders toch minstens voor de 512 gaan.

Je hebt niks aan een snelle processor zodra je harddisk begint te schrapen bij ieder klikje, 512 MB is geen overbodige luxe.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik wil inderdaad weten of dat allemaal compatible is.
Maar volgens jou kan ik net zo goed een 512 ddr kaart nemen??? (is goedkoper namelijk)

Waarom zou XP beter zijn dan 2000?? Ik hoor juist van iedereen dat XP kut is.

Nee wat ik bedoel is dat je minstens 512 MB RAM moet hebben, of dat dat nou 2x 256 is of 1x 512 maakt volgens mij niks uit, dat interleaving verhaal werkt al jaren niet meer dus 1 of 2 stukjes RAM er in maakt niet uit.

Het gaat puur om de hoeveelheid en de snelheid van het geheugen. Het merk wat werd genoemd dat is best een goed merk, en het type is gewoon goed, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Ik denk dat meer dan 512 MB voorlopig overkill is.

1 is goedkoper dan 2. Het scheelt bijna 20 euro wanneer ik een 512 ram koop ipv 2x 256.

Origineel geplaatst door bikkel
Nee wat ik bedoel is dat je minstens 512 MB RAM moet hebben, of dat dat nou 2x 256 is of 1x 512 maakt volgens mij niks uit, dat interleaving verhaal werkt al jaren niet meer dus 1 of 2 stukjes RAM er in maakt niet uit.

Het gaat puur om de hoeveelheid en de snelheid van het geheugen. Het merk wat werd genoemd dat is best een goed merk, en het type is gewoon goed, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Ik denk dat meer dan 512 MB voorlopig overkill is.

Afhankelijk van wat ik voor mijn zoom krijg, tussen de 700 en de 800 euro. Ik heb dan de vga kaart niet erbij gezet omdat ik dat niet echt relevant vond voor dit onderwerp maar die moet ik dan dus ook nog kopen.

Origineel geplaatst door EDP
welk bedrag heb je te besteden als ik zo onbeleefd mag zijn?

Er zit geen prestatieverschil in 2x256 of 1x512 MB ram, zou niks uit mogen maken, is gewoon een onzinnig verkooppraatje (of ik moet er wel heel erg uit zijn en iets cruciaals gemist hebben, maar de verkoper zal wel in de war zijn geweest met RDRRAM).

Nog even een tip: probeer na te gaan hoe goed of slecht een Delta1010 wil draaien op een moederbord met een VIA chipset. Er staat het een en ander in de FAQ op de website van M-Audio:
http://www.m-audio.com/support/FAQ/delta10.php
Alhoewel ik denk dat het niet echt veel problemen op zal gaan leveren, maar hou het even in je achterhoofd!
De keuze van Asus als moederbord is goed.

Verder nog een tip over de HD: als je serieus aan de gang wilt met multitracking is het verstandig te kiezen voor 2 HD's in plaats van 1. Gebruik bjivoorbeeld een 20GB (5400 rpm) voor je systeem, en een extra 7200 rpm schijf (30/40/60gb whatever) voor het multritracken, zou voorkom je eventueel prestatieverlies door een HD die 2 dingen tegelijk moet doen. Kost wel meer, maar ik denk niet onverstandig.

Een extra harddisk inbouwen is niet exponentieel moeilijker dan extra RAM. Als je je systeemkast dan toch al open moet maken, is het niet zo heel veel extra moeite om er een HD bij te zetten. Veel systeemkasten zijn vrij handig tegenwoordig, je kunt het blok met de drives gewoon er uit schuiven vaak, kwestie van vastschroeven, de kabel zit er al in, aansluiten, dichtmaken, en windows herkent hem vanzelf.

Dan moet je nog gaan partitioneren maar ook dat kost weinig moeite met Windows XP, dat heb je zo opgelost.

XP en 2000 hebben wel aardig wat RAM nodig om lekker te draaien, ik zou liegen als het niet zou lopen als je 256 MB zou hebben ipv 512, maar met 512 loopt het ten alle tijden goed.

volgens mij heb je voor dat nforce2 mobo 2 reepjes nodig om snelheidswinst te halen..

Volgens mij is hier al heel wat over geboomd. Zoek even in de archieven zou ik zeggen.

Maar een Prophet VS is wel vet. ;)

Prophet VS is de enige synth met een ziel.

Maar ik ga dat even uitzoeken met die via chips gesodomieter.

Origineel geplaatst door krz
volgens mij heb je voor dat nforce2 mobo 2 reepjes nodig om snelheidswinst te halen..

Euhm, ik had nog geen nForce chipsets voorbij zien komen in deze discussie, beetje uit de richting misschien?

(voor als je de weg kwijt bent: eerste deur links, koelkast aan je rechter hand, krat bier staat onderin ;))

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Er zit geen prestatieverschil in 2x256 of 1x512 MB ram, zou niks uit mogen maken, is gewoon een onzinnig verkooppraatje (of ik moet er wel heel erg uit zijn en iets cruciaals gemist hebben, maar de verkoper zal wel in de war zijn geweest met RDRRAM).

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Euhm, ik had nog geen nForce chipsets voorbij zien komen in deze discussie, beetje uit de richting misschien?

Dit wilde ik dus even toelichten. Misschien had de verkoper ergens een klepel horen luiden, maar weet ie niet waar de klok hangt. ;)

Over de ASUS A7V333 is niet veel goeds te vinden op het forum van Tweakers.net
Voor 149 euro heb je bij Mycom (zeer bekende en goede computer winkel) een ASUS A7N8X. Dit is een moederbord dat meer voorbereid is op de toekomst en het heeft een Nvidia Chipset, de nForce 2. Persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in. Voor de rest zou ik kiezen voor meer geheugen ipv. grotere HD. Met 60 gig kom je een heeel eind. Zelf doe ik het met 20 GIG. Het is krap, maar te doen. Dan moet voor jou 60 GIG genoeg zijn lijkt mij. En je kan altijd nog een cd-brander kopen, die dingen kosten tegenwoordig zo'n 80 euro voor een goede.

Succes!

[edit] nog enkele specs:

Merk ASUS
Type A7N8X
CPU platform AMD socket A
Max. CPU snelheid 2700+
FSB (clock) 333/266/200 MHz
Chipset ATXnForce2
Geheugen sloten 3 x DDR400 / PC3200
AGP sloten 1 x AGP Pro 8X
PCI 5 x PCI
IDE 2 x UltraDMA 133
Serial ATA 2 ports
Audio Dolby Digital
Audio chipset RealTek ALC650
LAN (netwerk) 10/100 Mbit
USB 4 x USB 2.0
Formaat ATX

Oh, en dan nog wat. Seagate harde schijven zijn stiller dan Maxtor HD's. Ze kunnen beter tegen een stootje en worden minder warm. Ze zijn wel iets langzamer. Ik zou het wel weten!

Verder wil ik nog zeggen dat je niet moet bezuinigen op een voeding. Een goede voeding kan een systeem stabieler maken. Ook zijn goede voedingen vaak stil, ook niet onbelangrijk voor een PC die bedoeld is voor audio. Enermax is bijv. een goed merk. (voor het geval je niet weet wat een voeding is: een voeding koop je meestal samen met de kast. Hij zorgt ervoor dat de computer van stroom voorzien wordt.)

Laatst gewijzigd:
Back