hitte verwarming schadelijk voor kabels?

synthmann

Ouwe rot
vraagje:

ik heb verschillende kabels langs mijn radiator lopen, zowel audio, midi als stroom.

Kan het oppervlak van de radiator zo heet worden dat dit slechts is voor de kabels? zouden ze bijvoorbeeld kunnen smelten ofzo?

of gewoon lekker laten hangen want zo heet wordt het nooit?

thanks!:biertje:

neah...ik geloof het niet.
Hoe moet het dan in een warm land met een fel bakkend zonnetje ?

Ik kan mij wel indenken dat bij een hoogohmig instrument zoals bij een gitaar, als daar de kabel zeer warm van wordt de inwendige weerstand en capaciteit veranderd.[high cut]
Dit kun je dan met een geoefend oor mischien wel horen.

Ik vind mijn verwarming (CV) soms behoorlijk heet worden. Ik weet niet of kabels er van zouden smelten maar zelf zou ik ze er in ieder geval niet tegen aan laten lopen.

Maar ja, ik neem graag het zeker voor het onzekere :)

Ik vind mijn verwarming (CV) soms behoorlijk heet worden. Ik weet niet of kabels er van zouden smelten maar zelf zou ik ze er in ieder geval niet tegen aan laten lopen.

Maar ja, ik neem graag het zeker voor het onzekere :)

ben zelf verwarmings monteur geweest maar kabels smelten er niet van wel kan de weerstand iets veranderen vd kabels

dus leg de kabels onder de verwarming (warmel lucht stijgt op) of als ze er perse op moeten liggen wikkel ze in spirep

Remi, kan je nog tips geven voor verwarming te plaatsen in een studio?
Ik moet namelijk nog CV en radiators aanleggen in heel m'n huis.

Denk het enige wat je gaat merken is dat de kunstof van de buitenkant harder slijt omdat het warm/koud/warm koud wordt de hele tijd. Maar denk dat je het dan nog steeds 10 of 20 jaar moet laten hangen om ervoor te zorgen dat die buitenkant echt rot gaat worden.

Remi, kan je nog tips geven voor verwarming te plaatsen in een studio?
Ik moet namelijk nog CV en radiators aanleggen in heel m'n huis.

een tip is zorgen dat de radiator goed in rubbers hangt ook de beugels vd pijpen voorkomt tikken

nog een tip niet te hoge cv temperatuur stoken (dus niet je thermostaat)

bedankt voor alle tips, mijn vraag is iig beantwoord en voor de rest steek ik er nog wat meer van op ook! synthforum is leerzaam :okdan:

ja idd 60 graden is mooi. dan geeft je ketel ook de maximale rendement...
ook leuk voor je rekening..

idd het tikken is gewoon uitzetten van je instalatie hoe lager de temperatuur hoe minder hij uitzet des te minder kans op tikken

Back