yamaha VL1

Random

Lid
Hey people,

kreeg vandaag een boek binnen over hoe Myst en Riven gemaakt zijn (From Myst to Riven). Lijkt me niet dat ik dit verder hoef uit te leggen. Uiteraard een gaaf en interessant boek.

Er stond in dat de muziek o.a. gemaakt is met de Yamaha VL1 en de Korg Trinity. Heeft iemand ervaring met deze apparaten, en dan voornamelijk de Yamaha VL1. Deze maakt gebruik van zogeheten Physical Modeling Synthesis, met als uitleg:

"where different parts of an actual acoustic instrument are modelled in the synth's memory. Acoustic drivers (trumpet mouthpiece, bow, reed, flute mouthpiece) are 'connected' to different resonating objects (pipe, string), and the sounds are derived from the interactions of these components."

dus je bootst de werking van het instrument na, i.p.v. samples eruit.

Ik wil deze synth hebben, maar hoeveel dien ik opzij te leggen? Is dit een euro of 3000, of ben ik dan gek bezig?

cheers :biertje:

De VL-1 is waarschijnlijk moeilijk te vinden, omdat hij destijds nogal duur was. Maar afgeleide versies (met iets minder mogelijkheden) als de vl70 module zijn redelijk verbreid en volgens mij nog gewoon nieuw te koop. Datzelfde geldt ook voor de vl-plug-in boards, die je in een CS6x of Motif kan drukken :)

In feite gaf de VL1 ook het startschot voor de VA's (Nordlead, Prophecy etc). Min of meer hetzelfde principe, maar dan gericht op het simuleren van analoge synths ipv blaas- of snaar instrumenten.

Het principe is dus lang niet zo 'bijzonder' als je misschien denkt.....

aah jaa en ook nog, een paar :biertje: :biertje: :biertje: 's minder op't cafè ;) :D

maar toch nog geen 3.000 euro hè

(dat was misschien wel toen de VL1 destijds legendarisch op de proppen kwam met zijn toen allernieuwste technology, maar dat nieuw went snel, maar wel de moeite ze!!)

Kijk ook naar het

"MOSS board" voor de Triton
De Prophecy
De Z1
(alle drie dezelfde engine)
Ook bekend voor hun sterke acoustische- en blaasinstrument-achtige klankopwekking.

Heb zelf ook VL synthese in m'n EX5. Maar zonder blaasding is het erg lastig te bespelen. Het is lang niet zo intuitief als je met de toetsen aan de slag gaat.

In de yamaha XG software synthesizer (XG50) zit ook een VL mogelijkheid in.

Origineel geplaatst door fuse
In de yamaha XG software synthesizer (XG50) zit ook een VL mogelijkheid in.

met redelijke latency? dat was destijds mijn probleem met de XG software ... de latency is veels te hoog voor realtime playing

Back