midicontroller voor het versturen van program change messages

gemmetje

de ideale schoonzoon
Helahola !

Bestaat er een controller die òf via meerdere fysieke midi-outs, òf via 1 midi-out maar meerdere verschillende midikanalen tegelijk verschillende program change messages kan versturen met 'n druk op de knop ?
ik zou graag op het podium bij de overgang naar 'n volgende sound of volgend nummer met 1 druk op de knop beide keys in de goede settings hebben staan.
Midi mapping o.i.d. is geen optie, dat ondersteunen m'n spulletjes niet.

Omdat ik op het podium geen rack gebruik, zou ik het dan ook nog graag als footcontroller o.i.d. hebben. :P
De manuals van bakkies als de Roland FC-200/300 en Yamaha mfc-10 heb ik al geraadpleegd, maar deze kunnen het kennelijk niet, gezien het feit dat je voor deze apparaten een master midichannel in moet stellen. (jammer wel, een extra expressiepedaaltje zou ook niet weg geweest zijn)

Als je nog een oude Mac met OS9 hebt staan is een Opcode Studio 5LX nog een optie. Die kan standaard wat jij wilt, en is tevens een 15x15 patchbay en router (en tweedehands een stuk goedkoper dan een miditemp).

Die Mac heb je alleen nodig om hem te programmeren, hij functioneert verder helemaal stand-alone. Je stapt door de verschillende settings heen met de knoppen op het front panel, via een foot switch of door een program change vanaf je master keyboard. Dat laatste heeft natuurlijk als voordeel dat je ook direct van song 3 naar song 10 kunt, zonder eerst door 4 t/m 9 te hoeven lopen. De Opcode kan aan het begin van elke setting een bak program changes of sysex versturen naar de aangesloten apparaten. Hij kan daarnaast uiteraard ook nog routeren, filteren, stacken, transposen, splitten, mappen, controller-scalen en nog veul meer.

Maar let wel, je krijgt 'm niet geprogrammeerd zonder een ouwe Mac. Ik heb er voor 25 euro een 8600 bij gekocht, maar dat moet je wel willen (en de ruimte voor hebben).

Dank voor de tips !
Opcode vind ik niet echt een optie. ik heb al computertjes genoeg en een mac erbij zie ik niet echt zitten.
Miditemp moet ik nog eens tsjekken, zou best eens enorm overkill kunnen zijn.
Het gaat nu om 2 synths en evt. wat fx-spul, 4 app max ofzo.
Die EES ProConX ziet er erg interessant uit, daar ga ik me eens wat meer in verdiepen.
Bitstream is voor mij echt overkill.

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Niet dat ik reclame wil maken voor een specifiek merk maar oa de Motif +S-serie Yamaha kunnen tot 4 zones in master mode aansturen. Dat wil zeggen: je kunt je hele setlist programmeren incl. program changes, splits, transposes etc naar 4 midi devices. :eureka:

Jamaar.... dan moet ik een Motif kopen, en die wil ik niet :D
Eigenlijk zoek ik gewoon een lief doosje (liefst voor op de grond) dat met m'n huidige spulletjes (en evt. vervangers) overweg kan.

Attachments

• YAMMFC10.jpg
    YAMMFC10.jpg
    87,9 KB · Bekeken: 90
Lijkt wel een Miditemp qua specs :)

Maar uitgebreider en veel gebruiksvriendelijker plus een extreem goedkoop prijskaartje.

Heb zelf een 5LX en gebruik die op de planken omdat ik inderdaad enorm veel moet regelen met midi en er veel patches doorheen jaag in korte tijd maar geen tijd heb om het allemaal handmatig te configureren (dat gaat fout en weerhoud me van wat ik eigenlijk doe... spelen...)

De 5LX heeft een 15 tal in en uitgangen, opties voor 2 footswitches (dus om omhoog of omlaag in je patchlijst te gaan bijvoorbeeld of een extra sustain of andere controller of naja verzin maar, volledig programmable!) en nog een CV pedaal (gebruik het zelf als volume pedaal maar ook te gebruiken voor andere dingen)

Verder nog een audio ingang en smtp optie (al gebruik je die ongetwijfeld niet).

Editten gaat met een oud macje (ik heb gewoon een simpele apple powerbook 1400C die erg klein is en in een kleine tas past. Alleen als ik iets moet wijzigen haal ik em eruit, en de rest van de tijd zit hij gewoon in de tas met voeding erbij en seriele kabel) en werkt erg fijn doordat je gewoon een fatsoenlijke GUI kan gebruiken.
Gewoon ff aangeven welk instrument op welke ingang en uitgang zit en je hebt je patchlists vaak nog ter beschikking ook.
128 plaatsen aanwezig voor patches waarin je echt alles kan meesturen bij het openen van een patch of het verlaten van een patch. Alle mogelijke controllers, bankselects, hele sysexstrings, patch changes kunnen worden ingeprogrammeerd zonder limiet.

Daarbij ook de mogelijkheid tot splitten, transpose, merge etc. waarbij je geen limiet hebt. Ook kan je virtuele instrumenten maken bijvoorbeeld door combinaties van bepaalde dingen samen te voegen.
Enorm veel mogelijkheden voor weinig geld (ik was voor alles in totaal nog geen 90 euro kwijt. Verzendkosten, Opcode Studio 5LX, Seriele kabel, Apple Powerbook 1400C)

Miditemp is ook erg goed maar veel prijziger (en de nieuwere modellen hebben mp3 en midifile support. Weet niet of je dat nodig gaat hebben...) en vind het persoonlijk ook onhandiger om te programmeren (al is de nieuwe controller wel beter dan de oude)
De Opcode bied meer voor minder geld en dat geeft bij mij toch de voorkeur. Vooral voor complexere setups ben je nu sneller klaar met programmeren.

Opcode werkt met een setlist waarin je de patches kan rangschikken zoals ze moeten worden afgelopen. Je kan dan met een patchpedaaltje gewoon door de lijst lopen. Deze lijst heeft ook al geen limieten. Op het frontpaneel kan je ook nog patch op en neer dus als je weet dat er een wijziging is in de setlist kan je alsnog handmatig naar een patch toe en dan pikt de opcode de lijst weer op op dat punt (tip hierbij is om de lijst ff ergens in het klein geprint te hebben en een patch eerder al te pakken. Als je een patch namenlijk meerdere keren gebruikt dan zal hij bij manueel enteren de laatste versie in de lijst pakken wat dus niet de bedoeling is misschien. Maar weet niet hoe complex je dingen wilt gaan aanpakken. Hier is alles zeer complex)

Back