Beginner met geen geluid...

Wortel

Nieuwkomer
Hello,

Gisteren een keyboard gekocht van CME: M-Key Ulltra-thin MIDI Keyboard
Ik heb de USB aansluiting gebruikt om het keyboard aan te sluiten (van Keyboard naar PC. Geen kastje ertussen oid)

Ik heb allerlei (proef)software gehad, met allerlei afbeeldingen van toetsen. Als je op die (virtuele) toetsen drukt komt er geluid.. maar nu wil ik dus de echte toetsen van mn keyboard koppelen aan die virtuele toetsen...

Ik begrijp niet hoe het eea werkt. Heb je dan toch drivers nodig ?? Moet ik de MIDI aansluiting gebruiken ? De support pagina van www.cme-pro.com geeft geen duidelijkheid ;-(

Vast iets heel simpels.. maar ik kom er nog niet achter...

De MIDI aansluiting, De voeding, de pedaal aansluitingen zijn bij mij niet aangesloten. De USB aansluiting wordt wel herkend door de PC . Het power lampje brandt

Groet,
Daan

Laatst gewijzigd:
Het klinkt waarschijnlijk als een cliché, maar juist als je begint heb je veel aan de handleiding van je midi keyboard. Dus als je hierna nog meer RTFM (Read the fucking manual) reacties krijgt weet je waar het op slaat.

Ik heb geen ervaring met USB midi, laat ik dat even voorop stellen. Het meest logisch lijkt het me dat je in je softsynth of in je sequencer programma (bv. Cubase) moet aangeven dat hij midi data kan verwachten van de CME. Die midi poort en kanaal moet je vaak selecteren. Je hebt vast in je softsynth wel een optie 'midisettings' of iets dergelijks.

Geef even aan of je met een standalone softsynth werkt of dat je binnen een sequencer programma werkt.

Wat handig is om te weten:
- Heb je de drivers van je keyboard geinstalleerd? Dit is waarschijnlijk nodig om midi via usb te kunnen doen.
- wat voor software gebruik je?

succes!

Hello
Natuurlijk heb ik de manual naast me liggen ;-) Er staat dat alles Plug & Play werkt. Ik heb allerlei software meegeleverd gekregen (die bijlage) maar volgens mij geen driver. (staat ook niet op hun site..)

Ik denk dat ik probeer te werken met een "sequencer programma" (Magix Musixmaker) Maar ben niet bekend met de termen : "softsynth of sequencer programma"

In Systeem/Apparaten beheer staat bij USB Audio Device : CME-Key. Dat is volgens de handleiding de juiste driver die nodig is. Dus daar kan het niet aan liggen..

Groet,
Daan

Attachments

• keyboard1.jpg
    keyboard1.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 112
voor midi keyboards hoef je bijna nooit een driver te installeren. inderdaad wat OJS zegt: controleer in de midi / audio instellingen van het betreffende programma of je CME usb keyboard de midi bron is.

Hoi, even kijken of je in je programma bij de midi/audio settings menu je keyboard kan selecteren en/of enable midi-controller te selecteren. En dan zou je in principe moeten kunnen spelen :)

Veel succes!

Ik zie bij Magix Music Maker alleen maar als MIDI invoer staan :
MPU-401. Er is geen andere keuze.
Het lijkt alsof er vanaf de USB aansluiting nog een koppeling gelegd moet worden naar de MIDI ??

Een sequencer programma is gewoon een programma waarmee je muziek kunt opnemen, afspelen en bewerken. Het staat ook wel bekend als een DAW (digital audio workstation o.i.d.).
Een softsynth is een software synthesizer; een instrument in software vorm. Je kunt dus met softsynths geluid maken en dat opnemen/bewerken en afspelen in je sequencer.

Hele stomme vraag wellicht maar je hebt toch wel gewoon een nieuw project aangemaakt in Musicmaker? Als je binnen zo'n programma werkt moet je eerst een project starten, kanalen aanmaken en pas daarna kun je instrumenten gaan selecteren en bewerkingen gaan doen. Je hebt dan te maken met zowel de instellingen van je sequencer als je softsynth.
Als je standalone werkt met je softsynth heb je alleen maar te maken met de instellingen in je softsynth. Je kunt dan natuurlijk niets opnemen; daar heb je juist Musicmaker voor nodig.

Ik ga er vanuit dat je een project in Musicmaker hebt opgestart. Check dan de manual wat je allemaal moet doen om een (midi)kanaal aan te maken waarop je een softsynth kunt afspelen. En onthou dat alleen een midikanaal soms niet genoeg is. midi is geen audio. Midi is meer een soort digitale codering voor alle informatie die een instrument gebruikt om een bepaalde geluid op een bepaalde manier af te spelen. Denk dan aan volume, korte of lange toon, e.d. het geluidssignaal zelf komt niet uit een midikanaal. Lees GOED hoe dat in Musicmaker werkt.

Ik ken Musicmaker niet maar controleer vervolgens of er op één of andere manier zichtbaar is of er op het betreffende kanaal een midisignaal binnenkomt. Vaak heb je een soort balkje dat uitslaat als er op dat kanaal een (midi)signaal wordt ontvangen. Als die aangeeft midisignaal binnen te krijgen is het waarschijnlijk een kwestie van even uitzoeken hoe je in Musicmaker het geluid van dat kanaal 'aan' krijgt (misschien heet het wel 'audition' of zo; check manual).

Als je GEEN midisignaal binnenkrijgt, is het waarschijnlijker dat je in je midisetttings iets moet instellen.

Het zijn allemaal nogal beginnersvragen. Als dit je allemaal nogal lastig aandoet is het raadzaam om een boekje te kopen of een iemand op te zoeken die je de beginselen een beetje vlot kan bijbrengen.

Succes! Ik ga nu op vakantie.

Ik ben op de goede weg ;-). Op mn laptop werkt het keyboard wel. Daar is geen MPU-401 maar MME: USB audioapparaat. Als ik die kies werkt alles..... Op mn Laptop ;-(

Nu moet ik dus een manier zoeken om op mn PC die *&#^!*#% MPU-401 weg te krijgen.

Als ik in app-beheer kijk zie ik C-Media WDM Audio Device staan. Als ik die uitzet, mn PC nieuw opstart en vervolgens mn Keyboard aansluit zegt MIDI-OX dat er geen midi-devices zijn...

*()&!(*#&..

Iemand een idee ?

Groet,
Daan

Back