Roland Fantom X7

6ixties

Nieuwkomer
HELP!
Ik heb sinds 1 maand de Fantom X7 en heb een vraag.
Ik wil mijn X7 aansluiten op een module. Om midi gegevens uit te wisselen moet ik kanalen toewijzen.
Hoe doe ik dat? Op blz 180 van de handleiding staat een beschrijving waar ik niets van snap!
Ik ben een 54 jarige dummie en zou dit proces graag stap voor stap uitgelegd willen hebben. Ik word er wanhopig van......=(=(

even in 't kort: Ik neem aan dat je je module wilt bespelen met je X7? Dan moet je met een midikabel verbinding maken. Van je midi out van je X7 naar je midi in van je module. Om dan geluid te krijgen uit die module moet je (hopelijk is dit vanzelfsprekend) je audio-output van de module verbinden met je geluidskaart/mixer/monitoren.

Check voor algemene info deze pagina's eens:

Beginnersdraad:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=67701

bruikbare links voor info.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=93504

Erg bruikbare gids
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

Succes!
Daan

een lowcost/simpele oplossing kan zijn om de stereo output van de module op de stereo input van de X7 aan te sluiten. Ik weet alleen niet zeker of dat signaal dan alleen bij het samplen gehoord wordt, of dat het gewoon altijd gemixed kan worden met de output van de X7 zelf. Ik zal dat vanavond thuis eens proberen.

Wat het toewijzen van kanalen betreft, ik heb blz. 180 even bekeken van de Nederlandstalige handleiding-PDF (X7). Ik trof daar welliswaar iets aan over de sequencer, maar dat ging meer over het aanpassen van midi-data.

Misschien kun je wat specifieker zijn over wat je wilt. Er zijn namelijk meerdere toepassingen denkbaar:

- gewoon spelen op de X7 en het geluid van de module willen horen;
- sequensen op de X7 en daarmee (multitimbraal) de module aanspreken.

fantom x7

fantom x7

Dank voor je snelle reactie, hartstikke top!!

De aansluiting met module weet ik (gelukkig) wel (ik had een d70) maar ik weet niet hoe ik in de x7 kanalen/verbinding moet maken met de module. Waar verander ik wat en hoe?

Sorry,

ik denk dat de berichten elkaar gekruist hebben.

- gewoon spelen op de X7 en het geluid van de module willen horen/stapelen

alvast dank

Voor midi geldt in ieder geval dat het ontvangstkanaal (midichannel) van de module dus overeen moet komen met het zendkanaal van de X7, bijv. beide op channel 1. Ik heb zelf verder geen specifieke ervaring met de X7, bij mijn yamaha MO6 kan ik dit via utilities aanpassen.

In de mixer, dat ga ik proberen!
Worden de veranderingen in de mixer automatisch opgeslagen?
Kan ik zowel geluiden van X7 als van de module tegelijkertijd horen?

Het volgende principe geldt:

Je X7 zendt midi-data via midi-out naar je module over een bepaald kanaal;
Je module moet -om geluid te produceren- ingesteld zijn op datzelfde midi-kanaal.

Ervanuitgaand dat je in PATCH-mode speelt (dus niet mix/layer), wordt waarschijnlijk via midi-kanaal 1 verstuurd, maar dit wordt (als ik de handleiding goed begrijp) bepaald met een instelling (blz 230, Kbd Patch Rx/Tx ch)

Je module zal dus op datzelfde kanaal (1) moeten ontvangen om geluid te produceren als je op de X7 speelt.

Bovendien is de instelling van de USB modus op de X7 volgens mij van belang. Of je werkt via USB (midi via USB) of je werkt via MIDI. In jouw geval heb je waarschijnlijk een midi-kabel tussen beiden, geen USB. zie blz 231.

En weet je zeker dat je een goede midi-kabel hebt? Het zijn dezelfde aansluitingen die 'vroeger' ook voor audio werden gebruikt, maar zo'n oude audio-kabel zal waarschijnlijk niet werken als midi-kabel.

Om wat voor module gaat het overigens?

Succes

In de mixer, dat ga ik proberen!

Ok dan.. maar eerder schreef je het tegenovergestelde.

In de mixer ziet het verhaal er iets anders uit want dan kun je per track bepalen wat je midi-channel is. Default betekent, tracknummer = midikanaal.

Als snelle test kun je dus de default (lege) mix-setting oproepen en dan met de cursor langs elke track en dan even spelen op de X7. Aangezien je zo elk midi-kanaal afloopt, moet je module een keer iets laten horen. Of hij moet midi-doof zijn :dubbel:

Back