Akkoorden verloop bij constante melodie

SniekyTunes

Nieuwkomer
Sorry voor de extreem vage topictitle ;{

Wat ik me eigenlijk al heel erg lang afvraag: Ik vind het erg gaaf dat je in bijv. veel trance-muziek ziet dat er een melodie gespeeld wordt en dat deze melodie herhaald wordt, maar telkens met andere akkoorden. Hierdoor krijgt je melodie bij elke herhaling een andere 'betekenis' als het ware.

Als ik zelf een simpel akkoordschema zou maken, bijv Amin, Fmaj, Cmaj, Gmaj, dan kan ik hier bijvoorbeeld C,C,C,B bij spelen en een mini-basis melodietje hebben gecreƫerd.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben zijn de volgende twee dingen:

- waar moet ik op letten als ik nu een melodie wil maken die bijvoorbeeld op Amin, Fmaj en Cmaj past? Ik snap dat de C hier in kan zitten, maar verder? Moet ik in de toonsoort blijven die bij deze akkoorden hoort (in dit geval volgens mij gewoon C?) Aan welke 'regels' moet ik me daarbij houden, om het goed te laten klinken?

- Kan ik ook een akkoordverloop (4 akkoorden) maken waarbij ik 4xC speel met mijn rechterhand? Zo ja, welke akkoorden zouden hier dan bijpassen?
Dit hoor ik namelijk in vrij veel trance wel terugkomen... of wordt er dan stiekem een akkoord 2x gebruikt?

Voor mijn gevoel is dit echt een fundamenteel stukje theorie wat ik mis =(
(haha, en nog veel meer natuurlijk)

Ja hoor, dat kan op zich best.
Bv: Amin, Fmaj, Cmaj, Gsus4 (Gsus4 = G C D)
Maar je kan ook een C over een Gmaj spelen.
Kijk anders eens op bv http://www.8notes.com/piano_chord_chart/
welke akkoorden er nog meer mogelijk zijn.
Een akkoord mag ook uit meer dan 3 noten bestaan.

Tevens zou je je eens kunnen verdiepen in een stukje "modulatie" uit de muziek theorie.
Kort gezegd komt het er op neer dat je kijkt in welke toonladers een bepaald akkoord nog meer voorkomt waarna je volgende akkoord uit de andere toonlader komt. Let wel...dit is een simpele uitleg ervan

Geen vage topic titel, hoor. Ik snapte onmiddellijk wat je bedoelde. Het zit ook in Magnetic Fields 2 van Jean Michel Jarre. Ik vind het een erg leuk iets, want je denkt dat de melodie anders klinkt, maar het zijn de andere akkoorden die 't 'm doen.

Ahum, onderstaande is een beetje klok&klepel verhaal, maar het zou je op weg kunnen helpen. Ik ben theoretisch niet zo sterk. ;)

Ik weet niet helemaal hoe het zit, maar in ieder geval moet je weten in welke toonsoort het stuk staat. Meestal is dat de grondtoon van het laatste akkoord van je loop. In jouw geval dus "C". Of de laatste noot waar je melodie op eindigt.

Vervolgens kun je de akkoorden transponeren naar de terts of de kwint van de originele toonladder (volgens mij is het in MF2 de kwint). En van daaruit weer je akkoordenreeks opbouwen. Soms moet je de akkoorden wel van majeur naar mineur omzetten (en visa versa) om de nieuwe akkoorden te laten passen onder de bestaande melodie.

Jouw loop Amin, Fmaj en Cmaj een kwint verplaatsen (op basis van grondtoon is C) zou E, C en G opleveren (min en Maj ff zelf uitproberen).

Succes!

Ik vind het veel leuker om daar helemaal niet over na te denken. Gewoon improviseren en blijven spelen tot er iets is dat goed klinkt.
Uiteraard heb ik mijn kennis van de toonladders, die ik als kind bij de pianolessen tot in den treure moest oefenen, in het achterhoofd.
Als ik een akkoordenreeks speel (met linkse hand), dan "weet" mijn rechtse hand meestal vanzelf welke noten ik daar kan spelen, passend in het actuele akkoord. Maar omdat ik dan weer helemaal geen virtuoos ben, durf ik regelmatig eens grandioos fout te zitten, en op zulke momenten ontdek ik dan af en toe heel "lekker tegenwringende" melodieen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor baslijnen die ik daarna inspeel, al heb je daar wel minder melodische vrijheid.

Ik vind het veel leuker om daar helemaal niet over na te denken. Gewoon improviseren en blijven spelen tot er iets is dat goed klinkt.

Goede improvisatie is gebaseerd op een hele zwik "onbewuste bekwaamheid".

Tja, als ik het goed begrijp moet je, om dit te kunnen realiersen, uitstapjes maken naar andere toonsoorten. En ik neem aan dat de melodie die je dan bedenkt op noten gespeeld moet worden die in beide toonsoorten voorkomen?

Heb zelf ook nog een beetje het klok en klepel gevoel...

Overigens vind ik improviseren zelf ook leuk om te doen, maar dan ga ik gewoon lekker wat prutsen en gekke akkoorden achter elkaar spelen om te kijken of het klinkt. Vaak pingel je daar dan wat noten bij en klinkt het al best geinig.

Maar ik vind de constante melodietjes, waarbij de akkoorden het verhaal erbij vertellen (als het ware) toch interessanter op het moment.. Want dat krijg ik niet voor elkaar :(

Je hoeft geen akkoorden te gebruiken die presies in de toonladder vallen.
Hieronder zie je een schema van akkoord progressies die je bij de toonladder van C majeur kan gebruiken.
mapC.gif

Hier vind je een helehoop goede info

Je kunt wat varieren met de grondtonen van je akkoord. Dat is allemaal al een beetje uitgelegd. Amin7 heeft dezelfde opbouw als een C6, G6 heeft dezelfde noten als Emin7, e.d.

Maar soms kun je ook door te jammen verrassende hoewel soms onlogische combinaties vinden. Met de band spelen we een akkoordenprogressie waarbij we een Cmaj7 over een B in de bass spelen. Op papier klopt daar niks van, maar in de progressie klinkt het helemaal te gek.

Dus gewoon loopen en experimenteren. Vaak ligt de oplossing ook in combinaties van akkoorden.

Succes!

Hetgeen er in Trance heel vaak gebeurt is het gebruik van de Harmonisch Mineur toonladder (en niet de melodisch mineur ladder).

In Amin zou deze zijn: A, B, C, D, E, F, G#, A

De 5e trap in de toonsoort Amin is in een melodisch mineur ladder een Emin. Dit klinkt erg voor de hand liggend. In harmonisch mineur verandert de 5e trap automatisch in een Emaj. Speel maar eens Amin - Emaj (vanuit de grondtoon Amin denkend). Dit klinkt automatisch heel klassiek. De meeste trance is dan ook afgeleid uit de klassieke muziek.

Voorbeeld akkoordenschema: Amin - Amin/C - B7 - E
(oftewel: A mineur - A mineur met een C in de bas - B met een groot septiem - E majeur).

Dit zijn de akkoorden van het stuk Lacrimosa uit het requiem van Mozart, beter bekend als Sensation Anthem 2003.

Laatst gewijzigd:
w000t! wat een informatie allemaal zeg.

Subgroover: ik snap je post bijna helemaal:
alleen het stukje:
Speel maar eens Amin - Emaj (vanuit de grondtoon Amin denkend)
snap ik niet helemaal; wat bedoel je daar precies mee?

Hetgeen er in Trance heel vaak gebeurt is het gebruik van de Harmonisch Mineur toonladder (en niet de melodisch mineur ladder).

In Amin zou deze zijn: A, B, C, D, E, F, G#, A

De 4e trap in de toonsoort Amin is in een melodisch mineur ladder een Emin. Dit klinkt erg voor de hand liggend. In harmonisch mineur verandert de 4e trap automatisch in een Emaj. Speel maar eens Amin - Emaj (vanuit de grondtoon Amin denkend). Dit klinkt automatisch heel klassiek. De meeste trance is dan ook afgeleid uit de klassieke muziek.
Om verwarring met de literatuur te voorkomen: E is vijfde trap van Amin (=z'n eigen eerste trap).

het stuk Lacrimosa uit het requiem van Mozart, beter bekend als Sensation Anthem 2003.
Dat het zover moet komen dat Mozart op deze manier wordt omschreven :(

Laatst gewijzigd:
Gewoon improviseren en blijven spelen tot er iets is dat goed klinkt.
Ja, maar zo ben je vrij lang bezig ;). Weinig dingen zijn zo moordend voor inspiratie als het vruchteloos blijven proberen van alles wat het niet of net niet is; theoriekennis is geen gevangenis. Zeker niet bij muziek die qua stijl zich vrij strak aan formules houdt, en waar alle makkelijke 4-akkoordjes paden al min of meer plat zijn gestampt.

... De 5e trap in de toonsoort Amin is in een natuurlijk mineur ladder een Emin. Dit klinkt erg voor de hand liggend. In harmonisch mineur verandert de 5e trap automatisch in een Emaj. Speel maar eens Amin - Emaj (vanuit de grondtoon Amin denkend). Dit klinkt automatisch heel klassiek. De meeste trance is dan ook afgeleid uit de klassieke muziek. ...
Dus nog even op een rijtje:

natuurlijk a mineur = a b c d e f g a
harmonisch a mineur = a b c d e f gis a
melodisch a mineur = a b c d e fis gis a en dalend a g f e d c b a

Wout

... Speel maar eens Amin - Emaj (vanuit de grondtoon Amin denkend) snap ik niet helemaal; wat bedoel je daar precies mee?
Speel in de linkerhand gewoon a+e afgewisseld met b+e en dan lekker met je rechterhand er een melodietje op pingelen gebruik makend van de reeks a-c-d-e-gis-a. Je zult de b er snel bij willen pakken! Laat die f maar gewoon weg.
Met een lekker geluid kan je dat uren vol houden :-)

Wout

Speel in de linkerhand gewoon a+e afgewisseld met b+e en dan lekker met je rechterhand er een melodietje op pingelen gebruik makend van de reeks a-c-d-e-gis-a. Je zult de b er snel bij willen pakken! Laat die f maar gewoon weg.
Met een lekker geluid kan je dat uren vol houden :-)

Haha, ja heerlijk is dat! Vooral die Gis blijft zo'n heerlijke noot die gewoon WIL oplossen!

Trouwens A mineur een fijne toonsoort. Als je eens wist hoeveel hits er in A mineur zijn gescoord! 8)

Heb de halve middag al vrijgenomen voor een lekkere jam-sessie :P
Denk dat het wel laat gaat worden vanavond, met al deze tips/links en adviezen :mega:

Van deze jongen kan je ook een hoop leren. Hij heeft een hoop tracks uitgelegd op een hele simpele manier.

http://www.youtube.com/profile_videos?user=shawncheekeasy

wat een leuke tip dit.
ik heb er wel wat gemixte gevoelens overigens. De manier waarop hij het uitlegt heb ik nog nooit eerder gezien en ik vind het echt een hele goede methode om tracks uit te leggen aan mensen die geen notenschrift willen leren maar wel tracks willen kunnen naspelen.
Aan de andere kant vind ik wel, dat je op deze manier de tracks wel leert spelen, maar dat het dermate ver van de Note notatie principes afstaat dat je wel afhankelijk van hem wordt voor nieuwe songs.

moeilijk wat ik hier nu van vindt dus :D

Back